07 feb 2014 06:10

23 jan 2015 15:38

Skövdefabriken kan skonas

AB Volvo ska minska antalet tjänstemän med 4 400 personer. Minskningen drabbar hela koncernen, men ingen kan i nuläget säga hur motorfabriken i Skövde påverkas.
– Det är för tidigt att säga, kommenterar Maria Salomonsson, Volvo Skövde.

Hur verksamheten vid lastbilstillverkarens motorfabrik i Skövde med totalt 2 800 anställda, varav cirka 400 tjänstemän, påverkas är i nuläget oklart. I Skövde är verksamheten till största delen koncentrerad till produktion, flertalet tjänstemän inom motordivisionen är placerad i Göteborg.

– Vi kan inte alls i dagsläget svara på hur det påverkar oss här i Skövde, det är helt enkelt för tidigt att säga, säger Maria Salomonsson, kommunikationschef vid Volvo Powertrain i Skövde, eller Volvo Group Trucks Operations som det är det namn som företaget själva använder i dag.

Besked under senvintern

Enligt Nina Persson, personalchef vid Skövdefabriken, kan det komma besked om hur respektive enhet drabbas av nedskärningarna inom de närmaste månaderna.

– Under senvintern eller våren ska enheterna få mer preciserade besked, det gäller även för oss här Skövde. Då får vi veta om och i så fall hur vi drabbas, säger Persson.

Under torsdagen diskuterades Volvo-neddragningarna bland de anställda i Skövdefabriken.

– Jo, men så är det, alla pratar givetvis om detta.

Förhandlingar har inletts

Volvos vd Olof Persson vill inte specificera hur många jobb som försvinner i Sverige. Vid en presskonferens uppgav han för TT att förhandlingar har inletts med facken. Persson sade också att man i första hand kommer att titta på konsulter och frivilliga lösningar. Man vill undvika riktiga uppsägningar, men kommer att göra det också om det behövs.

Nedskärningen kom inte som en överraskning, även om minskningen av antalet anställda var fler än många hade trott. Neddragningen inkluderar tidigare minskning på 2 000 konsulter och anställda. Den övervägande delen av nedskärningen ska genomföras 2014.

Drygt 100 lämnade

Nedskärningarna drabbar hela koncernen, inte bara Sverige. Även andra stora länder för Volvo som Frankrike och Japan kommer att drabbas.

Att fordonsbranschen har snabba upp- och nedgångar är ingen nyhet. För att snabbt kunna anpassa sitt kostnadsläge till efter efterfrågan på sina produkter, hyr Volvo i allt högre grad in personal istället för att fastanställa.

Bara under senhösten förra året och fram till årsskiftet fick drygt 100 bemanningsanställda lämna Skövdefabriken på grund av försämrad efterfrågan från kunderna.

Hur verksamheten vid lastbilstillverkarens motorfabrik i Skövde med totalt 2 800 anställda, varav cirka 400 tjänstemän, påverkas är i nuläget oklart. I Skövde är verksamheten till största delen koncentrerad till produktion, flertalet tjänstemän inom motordivisionen är placerad i Göteborg.

– Vi kan inte alls i dagsläget svara på hur det påverkar oss här i Skövde, det är helt enkelt för tidigt att säga, säger Maria Salomonsson, kommunikationschef vid Volvo Powertrain i Skövde, eller Volvo Group Trucks Operations som det är det namn som företaget själva använder i dag.

Besked under senvintern

Enligt Nina Persson, personalchef vid Skövdefabriken, kan det komma besked om hur respektive enhet drabbas av nedskärningarna inom de närmaste månaderna.

– Under senvintern eller våren ska enheterna få mer preciserade besked, det gäller även för oss här Skövde. Då får vi veta om och i så fall hur vi drabbas, säger Persson.

Under torsdagen diskuterades Volvo-neddragningarna bland de anställda i Skövdefabriken.

– Jo, men så är det, alla pratar givetvis om detta.

Förhandlingar har inletts

Volvos vd Olof Persson vill inte specificera hur många jobb som försvinner i Sverige. Vid en presskonferens uppgav han för TT att förhandlingar har inletts med facken. Persson sade också att man i första hand kommer att titta på konsulter och frivilliga lösningar. Man vill undvika riktiga uppsägningar, men kommer att göra det också om det behövs.

Nedskärningen kom inte som en överraskning, även om minskningen av antalet anställda var fler än många hade trott. Neddragningen inkluderar tidigare minskning på 2 000 konsulter och anställda. Den övervägande delen av nedskärningen ska genomföras 2014.

Drygt 100 lämnade

Nedskärningarna drabbar hela koncernen, inte bara Sverige. Även andra stora länder för Volvo som Frankrike och Japan kommer att drabbas.

Att fordonsbranschen har snabba upp- och nedgångar är ingen nyhet. För att snabbt kunna anpassa sitt kostnadsläge till efter efterfrågan på sina produkter, hyr Volvo i allt högre grad in personal istället för att fastanställa.

Bara under senhösten förra året och fram till årsskiftet fick drygt 100 bemanningsanställda lämna Skövdefabriken på grund av försämrad efterfrågan från kunderna.