10 feb 2014 13:47

23 jan 2015 15:38

Musik med ös och energi

Har du någonsin blivit så peppad av en låt så att håret på armarna reser sig? Det är just det som är syftet med „hardstyle”, en tyngre subgenre till technomusik. Björn Brandhammar har producerat hardstyle i flera år och drömmer om att spela på Qlimax, Europas största hardstylefestival.

Björn Brandhammar har lyssnat och hållit på med musik under hela livet. Det startade med ett intresse till rockmusik och sedan utvecklades det till elektronisk musik när han fick en dator och började surfa på nätet. Efter något år upptäckte Björn hardstyle och fastnade direkt.

Hardstyle var så pass unikt och det var inte alls så jättemånga som kände till det, vilket gjorde att allting kändes extra spännande för Björn. Efter ett tag ville Björn skriva och skapa sin egen musik.

En struktur

Hardstyle brukar följa en viss struktur, det börjar oftast med ett intro vilket sedan övergår till ett break, det är under breaket som magin inträffar Breaket går över till melodin igen och allt byggs upp till klimax då låten bara är fylld med energi, ös och en kraftig bastrumma. Efter kommer melodin igen och allting ebbar tills sist ur i ett outro.

Det är Holland som är centrum för elektronisk musik och Björns dröm är att spela på de stora hardstylefestivalerna som finns. Men festivalen som lockar mest är Qlimax, där bara de som anses vara de absolut bästa får spela. Björn berättar att han har faktiskt varit där själv, det var tio akter som spelade hela natten inför cirka 20 000 människor som bara festade loss.

Visuell bild

När Björn skriver sina egna låtar brukar han få en visuell bild av hur han vill att ska låta och sedan försöker han att återskapa det. Han tar även hjälp från sina tidiga musikaliska rötter och använder ibland gitarren som hjälp i låtskrivningsprocessen.

– De som tror att det är bara sitta och trycka på en knapp har nog aldrig suttit och sett hur det funkar, det är raka motsatsen, säger han.

De tips han kan ge till den som vill producera musik är:

– Lyssna verkligen på vad andra har att säga, för att de flesta vill ge konstruktiv kritik och detta funkar för vilken musikproducent som helst egentligen. Man ska också hjälpa andra så gott det går, för att ju mer hjälp man ger desto mer hjälp får man tillbaka. Men mest av allt ska man lita på sin egen hörsel.

Björn Brandhammar har lyssnat och hållit på med musik under hela livet. Det startade med ett intresse till rockmusik och sedan utvecklades det till elektronisk musik när han fick en dator och började surfa på nätet. Efter något år upptäckte Björn hardstyle och fastnade direkt.

Hardstyle var så pass unikt och det var inte alls så jättemånga som kände till det, vilket gjorde att allting kändes extra spännande för Björn. Efter ett tag ville Björn skriva och skapa sin egen musik.

En struktur

Hardstyle brukar följa en viss struktur, det börjar oftast med ett intro vilket sedan övergår till ett break, det är under breaket som magin inträffar Breaket går över till melodin igen och allt byggs upp till klimax då låten bara är fylld med energi, ös och en kraftig bastrumma. Efter kommer melodin igen och allting ebbar tills sist ur i ett outro.

Det är Holland som är centrum för elektronisk musik och Björns dröm är att spela på de stora hardstylefestivalerna som finns. Men festivalen som lockar mest är Qlimax, där bara de som anses vara de absolut bästa får spela. Björn berättar att han har faktiskt varit där själv, det var tio akter som spelade hela natten inför cirka 20 000 människor som bara festade loss.

Visuell bild

När Björn skriver sina egna låtar brukar han få en visuell bild av hur han vill att ska låta och sedan försöker han att återskapa det. Han tar även hjälp från sina tidiga musikaliska rötter och använder ibland gitarren som hjälp i låtskrivningsprocessen.

– De som tror att det är bara sitta och trycka på en knapp har nog aldrig suttit och sett hur det funkar, det är raka motsatsen, säger han.

De tips han kan ge till den som vill producera musik är:

– Lyssna verkligen på vad andra har att säga, för att de flesta vill ge konstruktiv kritik och detta funkar för vilken musikproducent som helst egentligen. Man ska också hjälpa andra så gott det går, för att ju mer hjälp man ger desto mer hjälp får man tillbaka. Men mest av allt ska man lita på sin egen hörsel.

  • Carl Reynolds