25 feb 2014 15:56

23 jan 2015 15:39

Klimatfrågan mot en lösning?

Tolv länder deltar nu i en klimatkonferens i Skövde. Det är ett FN-rollspel och delegaterna går i tvåan på samhäll på Västerhöjd.
– Det är så roligt att se hur engagerade eleverna blir, säger läraren Tina Löfstrand.

Det är andra året som samhällseleverna på Västerhöjd har klimatkonferens i form av ett FN-rollspel i sessionssalen i Stadshuset i Skövde.

– Den nya gymnasieskolan ställer lite högre krav på att eleverna ska ha en annan typ av kunskap. Att kunna argumentera, diskutera, göra jämförelser. Och då måste vi hitta på andra saker som ger dem möjligheter att visa sina kunskaper, säger läraren Tina Löfstrand.

Kort sagt ett upplevelsebaserat lärande, som rollspelet. Och det är uppskattat.

– Förr stod vi där och hade föredrag om generalförsamlingen, säkerhetsrådet och ingen lyssnade. Nu lär de sig så otroligt mycket och de växer som människor. Det är ingen frånvaro, de jobbar till 100 procent, det är så roligt att se hur engagerade eleverna blir. De får verkligen det inre drivet att lära sig själva.

Rollspel i två dagar

90 elever i tvåan är med och ordförande är elever i årskurs tre som gått en FN-utbildning. FN-rollspelet pågår i två dagar. Men eleverna har jobbat med det sedan vecka tre.

– Vi började med att sätta dem i in i miljöfrågan, klimathotet och vad det innebär. Vi har två utskott, det ena handlar om att minska utsläppen och det andra hur vi anpassar oss till det varmare klimatet, säger läraren Malin Hoffman.

I FN-rollspelet ingår 12 länder och indelade i grupper har eleverna fått fördjupa sig i ett land. På klimatkonferensens första dag höll länderna inledningstal. Konferensen fortsatte med utskottsförhandlingar där de lade fram sina förslag på förändringar, det blev mingel och så fick eleverna skriva nya resolutioner och försöka få konstellationer att gå ihop.

Bevakas av medieelever

Konferensen fortsätter under onsdagen.

– Förhoppningsvis kan de rösta om en ny resolution då och lösa miljöproblemet, säger Malin Hoffman.

– De är vår framtid, när de sätter sig in i det här, om de kan lära sig att förhandla, hur man ska ge och ta och komma överens, då ser möjligheterna lite bättre ut, säger Tina Löfstrand.

Eleverna som går samhäll media dokumenterar konferensen.

Det är andra året som samhällseleverna på Västerhöjd har klimatkonferens i form av ett FN-rollspel i sessionssalen i Stadshuset i Skövde.

– Den nya gymnasieskolan ställer lite högre krav på att eleverna ska ha en annan typ av kunskap. Att kunna argumentera, diskutera, göra jämförelser. Och då måste vi hitta på andra saker som ger dem möjligheter att visa sina kunskaper, säger läraren Tina Löfstrand.

Kort sagt ett upplevelsebaserat lärande, som rollspelet. Och det är uppskattat.

– Förr stod vi där och hade föredrag om generalförsamlingen, säkerhetsrådet och ingen lyssnade. Nu lär de sig så otroligt mycket och de växer som människor. Det är ingen frånvaro, de jobbar till 100 procent, det är så roligt att se hur engagerade eleverna blir. De får verkligen det inre drivet att lära sig själva.

Rollspel i två dagar

90 elever i tvåan är med och ordförande är elever i årskurs tre som gått en FN-utbildning. FN-rollspelet pågår i två dagar. Men eleverna har jobbat med det sedan vecka tre.

– Vi började med att sätta dem i in i miljöfrågan, klimathotet och vad det innebär. Vi har två utskott, det ena handlar om att minska utsläppen och det andra hur vi anpassar oss till det varmare klimatet, säger läraren Malin Hoffman.

I FN-rollspelet ingår 12 länder och indelade i grupper har eleverna fått fördjupa sig i ett land. På klimatkonferensens första dag höll länderna inledningstal. Konferensen fortsatte med utskottsförhandlingar där de lade fram sina förslag på förändringar, det blev mingel och så fick eleverna skriva nya resolutioner och försöka få konstellationer att gå ihop.

Bevakas av medieelever

Konferensen fortsätter under onsdagen.

– Förhoppningsvis kan de rösta om en ny resolution då och lösa miljöproblemet, säger Malin Hoffman.

– De är vår framtid, när de sätter sig in i det här, om de kan lära sig att förhandla, hur man ska ge och ta och komma överens, då ser möjligheterna lite bättre ut, säger Tina Löfstrand.

Eleverna som går samhäll media dokumenterar konferensen.