07 apr 2014 19:39

23 jan 2015 15:41

Marknadsföringskampanj genom bruset

Release för hemsida och affischer

Undrar du hur man söker bostad? Nu finns information om det på Ung i Skövdes hemsida. Under måndagen var det release för den och tre affischer som ska sprida budskapet.

Skövde kommun fortsätter sitt arbete med att hjälpa ungdomar in på bostadsmarknaden. För några år sedan togs ett bostadsstrategiskt program fram.

– I det stod det att det skulle tas fram information till unga om hur man får en bostad i Skövde och vad det innebär att ha en egen bostad, berättar ungdomsstrategen Christina Nettelbladh Malm.

Det har nu gjorts i ett samarbete mellan Ungdomsforum, Skövdebostäder och Fastighetsägarföreningen.

– Först tänkte vi att vi skulle ha en broschyr men sedan tänkte vi att det kanske inte var så ungdomsanpassat. Vi kom fram till att en hemsida var mer effektivt, säger Mathilda Larsson, redaktör för Ung i Skövde.

Lösningen blev en bostadsflik på Ung i Skövdes hemsida. Där finns länkar och tips.

– Texterna är en liten samling av information som finns hos fastighetsbolagen som finns med. Vi har satt torr fakta i händerna på Ungdomsforum som sedan har jobbat med den och gjort den läsbar för målgruppen, berättar Martin Sohlberg, marknadschef på Skövdebostäder.

För att ungdomarna ska hitta till hemsidan har tre affischer tagits fram av Linn Carlsson som har företaget Barfotaliv.

– Vi pratade om att göra en marknadsföringskampanj som går genom bruset, därav affischerna som egentligen inte har någon avsändare, säger Christina Nettelbladh Malm.

Men de har en QR-kod som man kan läsa av med en app på mobilen och på så sätt kommer man in på hemsidan.

Skövde kommun fortsätter sitt arbete med att hjälpa ungdomar in på bostadsmarknaden. För några år sedan togs ett bostadsstrategiskt program fram.

– I det stod det att det skulle tas fram information till unga om hur man får en bostad i Skövde och vad det innebär att ha en egen bostad, berättar ungdomsstrategen Christina Nettelbladh Malm.

Det har nu gjorts i ett samarbete mellan Ungdomsforum, Skövdebostäder och Fastighetsägarföreningen.

– Först tänkte vi att vi skulle ha en broschyr men sedan tänkte vi att det kanske inte var så ungdomsanpassat. Vi kom fram till att en hemsida var mer effektivt, säger Mathilda Larsson, redaktör för Ung i Skövde.

Lösningen blev en bostadsflik på Ung i Skövdes hemsida. Där finns länkar och tips.

– Texterna är en liten samling av information som finns hos fastighetsbolagen som finns med. Vi har satt torr fakta i händerna på Ungdomsforum som sedan har jobbat med den och gjort den läsbar för målgruppen, berättar Martin Sohlberg, marknadschef på Skövdebostäder.

För att ungdomarna ska hitta till hemsidan har tre affischer tagits fram av Linn Carlsson som har företaget Barfotaliv.

– Vi pratade om att göra en marknadsföringskampanj som går genom bruset, därav affischerna som egentligen inte har någon avsändare, säger Christina Nettelbladh Malm.

Men de har en QR-kod som man kan läsa av med en app på mobilen och på så sätt kommer man in på hemsidan.