10 apr 2014 17:00

23 jan 2015 15:41

Dataspelsutvecklingen tar unikt kliv

Det unika samarbetet Microsoft Game Camp Sweden har inletts och om ett halvår ska resultaten presenteras. Samarbetet kommer att gynna utvecklingen i hela branschen, tror Per Strömbäck från Dataspelsbranschen.

250-talet studenter – främst från Skövde – deltog i torsdagens kickoff för Microsoft Game Camp Sweden.

Det är ett samarbete mellan Microsoft och Sweden Game Arena (som drivs av Gothia Science Park, Högskolan i Skövde samt Skövde kommun) och innebär att ett 150-tal studenter ska utveckla spel åt Microsoft.

– Jag har sett ett liknande samarbete. Det var i Tokyo och med Playstation. Det var mycket ambitiöst men byggde inte på samma öppenhet som här, att studenter involverades i skapandeprocessen på samma sätt. Det var väldigt hierariskt, och bortsett från det samarbetet så är det här världsunikt, säger Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen.

Med hjälp av åtta mentorer från framgångsrika spelföretag ska studenterna utveckla spel och under torsdagen lottades olika koncept och grupper ut på mentorerna.

Regissören och spelutvecklaren Josef Fares fanns på plats på Portalen och berättade om sitt framgångsrika spel ”Brothers – a tale of two sons”, och han skickade med några goda råd till studenterna.

– Ha passion. Lyssna inte på någon som säger att det ska göras på ett visst sätt. Var öppensinnad och gör vad du vill.

Det är något som Anton Westbergh – vd och utvecklare på Coffee stain studios – redan tagit fasta på. Coffee stain studios ligger bakom succén Goat simulator och Anton Westbergh skickade också med ett tips:

– Var inte rädda att skapa något idiotiskt!

Studenten Jens Lordén tror att grupparbetet kommer att gynnas mycket av tillgången till en erfaren mentor.

– Nu får vi möjligheter att använda bättre verktyg och närma oss yrkesvärlden på andra sätt, säger Jens Lordén.

Resten av vårterminen ska studenterna ägna åt spelutveckling men det står varje grupp fritt att fortsätta efter det. I oktober ska resultaten visas upp på Sweden Game Conference i Skövde.

250-talet studenter – främst från Skövde – deltog i torsdagens kickoff för Microsoft Game Camp Sweden.

Det är ett samarbete mellan Microsoft och Sweden Game Arena (som drivs av Gothia Science Park, Högskolan i Skövde samt Skövde kommun) och innebär att ett 150-tal studenter ska utveckla spel åt Microsoft.

– Jag har sett ett liknande samarbete. Det var i Tokyo och med Playstation. Det var mycket ambitiöst men byggde inte på samma öppenhet som här, att studenter involverades i skapandeprocessen på samma sätt. Det var väldigt hierariskt, och bortsett från det samarbetet så är det här världsunikt, säger Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen.

Med hjälp av åtta mentorer från framgångsrika spelföretag ska studenterna utveckla spel och under torsdagen lottades olika koncept och grupper ut på mentorerna.

Regissören och spelutvecklaren Josef Fares fanns på plats på Portalen och berättade om sitt framgångsrika spel ”Brothers – a tale of two sons”, och han skickade med några goda råd till studenterna.

– Ha passion. Lyssna inte på någon som säger att det ska göras på ett visst sätt. Var öppensinnad och gör vad du vill.

Det är något som Anton Westbergh – vd och utvecklare på Coffee stain studios – redan tagit fasta på. Coffee stain studios ligger bakom succén Goat simulator och Anton Westbergh skickade också med ett tips:

– Var inte rädda att skapa något idiotiskt!

Studenten Jens Lordén tror att grupparbetet kommer att gynnas mycket av tillgången till en erfaren mentor.

– Nu får vi möjligheter att använda bättre verktyg och närma oss yrkesvärlden på andra sätt, säger Jens Lordén.

Resten av vårterminen ska studenterna ägna åt spelutveckling men det står varje grupp fritt att fortsätta efter det. I oktober ska resultaten visas upp på Sweden Game Conference i Skövde.

  • Carl Johan Hjerpe