13 apr 2014 06:00

23 jan 2015 15:41

Protesterar mot för kort tid att byta

15 april!
Missa inte då att det är Dagen D för däckbyte och likaledes Dagen D för dubbdäckstopp.
För att vara helt laglig som bilist har man egentligen bara två veckor på sig att skifta till sommarsulorna under våren: 1-15 april.

– Så illa är det faktiskt och vi i branschen har påpekat detta till flera olika instanser, men ingenting händer, säger Bertil Johansson på Bullens Bil o Gummi. Under hösten har alla däremot två månader, 1 oktober till 1 december, på sig att skifta till dubbdäcken.

På Bullens, liksom övriga däckföretag och verkstäder, informeras kunderna om att det kan vara olagligt att sätta på sommardäcken innan den första april.

Kunden bestämmer

– Visst informerar vi, men kunden bestämmer och i år försvann ju vintern rekordtidigt och den största ruschen med däckbyte är redan över sedan några veckor. Vårt förslag är att kunna ha hela april som bytesmånad, men hittills har ingen på tillräckligt hög nivå lyssnat.

En nackdel för däckverkstäderna med den korta bytesperioden under våren är hårt slitage och stress på personalen. Det är ett tungt och fysiskt arbete även med normalt tempo och belastningen blir extra stor när så många ska byta däcken under en kort period.

Arbetsmiljöverket är informerat, men har sin egen lagstiftning att följa. De har ingenting med trafiklagstiftningen att skaffa.

Däckförvaring

På många däckverkstäder har kunderna kunnat förvara sina däck under respektive säsong. För knappt tio år sedan kom någon på benämningen Däckhotell och då förändrades marknaden relativt snabbt.

– Vi har haft däckförvaring, inkluderande byte, under de 39 år som företaget funnits, säger Bertil Johansson. Sedan poppade ordet Däckhotell upp och nya aktörer dök upp på marknaden samtidigt som intresset från kunderna ökade.

– Numera heter det Däckhotell även hos oss och vi tycker det är ett bra namn som berättar vad det handlar om. Vi har mellan 700-800 ”hotellkunder” hos oss.

Förutom Bertil arbetar syskonen Anders och Jan-Erik Johansson samt Elisabeth Svensson i familjeföretaget.

– Så illa är det faktiskt och vi i branschen har påpekat detta till flera olika instanser, men ingenting händer, säger Bertil Johansson på Bullens Bil o Gummi. Under hösten har alla däremot två månader, 1 oktober till 1 december, på sig att skifta till dubbdäcken.

På Bullens, liksom övriga däckföretag och verkstäder, informeras kunderna om att det kan vara olagligt att sätta på sommardäcken innan den första april.

Kunden bestämmer

– Visst informerar vi, men kunden bestämmer och i år försvann ju vintern rekordtidigt och den största ruschen med däckbyte är redan över sedan några veckor. Vårt förslag är att kunna ha hela april som bytesmånad, men hittills har ingen på tillräckligt hög nivå lyssnat.

En nackdel för däckverkstäderna med den korta bytesperioden under våren är hårt slitage och stress på personalen. Det är ett tungt och fysiskt arbete även med normalt tempo och belastningen blir extra stor när så många ska byta däcken under en kort period.

Arbetsmiljöverket är informerat, men har sin egen lagstiftning att följa. De har ingenting med trafiklagstiftningen att skaffa.

Däckförvaring

På många däckverkstäder har kunderna kunnat förvara sina däck under respektive säsong. För knappt tio år sedan kom någon på benämningen Däckhotell och då förändrades marknaden relativt snabbt.

– Vi har haft däckförvaring, inkluderande byte, under de 39 år som företaget funnits, säger Bertil Johansson. Sedan poppade ordet Däckhotell upp och nya aktörer dök upp på marknaden samtidigt som intresset från kunderna ökade.

– Numera heter det Däckhotell även hos oss och vi tycker det är ett bra namn som berättar vad det handlar om. Vi har mellan 700-800 ”hotellkunder” hos oss.

Förutom Bertil arbetar syskonen Anders och Jan-Erik Johansson samt Elisabeth Svensson i familjeföretaget.

  • Glenn Svensson