17 apr 2014 05:50

23 jan 2015 15:41

Därför blev spelet en getesuccé

Coffe stain studios framgångar överraskar inte Per-Arne Lundberg på Gothia science park (GSP).
– De har det som krävs. Jag gissar på att det är den första virala succén från Skaraborg och Västsverige, säger han.

SLA skrev på onsdagen om Coffe stain studios som ligger bakom det miljonsäljande plojspelet Goat simulator. Lundberg har varit med Skövdestudion från starten försommaren 2010. Då började gänget som skulle grunda studion att samlas i Drivhuset på GSP. Några av dem arbetade vid sidan om tiden på Högskolan i Skövde medan andra anslöt direkt efter examen.

– De var 13 från starten och var mycket kreativa och seriösa redan då, säger Per-Arne Lundberg. De fick trängas och vi hade inte stolar till dem alla. En av dem tog med en köksstol hemifrån för att ha något att sitta på.

Sanctum gånger två

Sedan har det gått bättre och bättre. Omsättningen 2012 var 5 miljoner kronor. 2013 låg den på 14 miljoner kronor. Bakom ökningen ligger främst spelen Sanctum 1 och 2, som enligt Lundberg sålts i över en miljon exemplar.

– De har varit bestämda och övertygade och jobbat med egna varumärken hela tiden. Anton Westberg är en otroligt driven vd och de är ett duktigt team.

Viral kraft

Att få filmer, bilder och artiklar spridna och delade på internet blir en allt viktigare marknadsföringskanal hos många företag. Lyckas man med det har man fått till en viral succé. Och det var precis det som Coffe stain åstadkom i februari när de lade ut Goat simulator-trailern.

– Den fick en viral kraft på Youtube och Facebook. Trailern släpptes samtidigt som Zlatans Volvoreklam, som kostade runt 100 miljoner att göra. Men filmerna höll samma tempo trots att getfilmen kostade knappt inga pengar alls, säger Lundberg om trailern som nu visats över 5,7 miljoner gånger på Youtube.

Praktexemplar

Coffee stain studio är ett praktexemplar på hur Skövde kommun, högskolan och GSP vill att de inkuberade företagen ska utvecklas. Växande och framgångsrikt javisst. Men bara tre personer kommer från Skövde, Tibro respektive Töreboda. Resterande 13 personer är inflyttade högskolestudenter som blivit kvar i Skövde.

– Jättehäftigt, och så ser det ut inte bara i Coffee stain utan i ett 20-tal bolag i parken. Det är viktigt att skapa fler kvalificerade jobb i Skaraborg.

Kan vi förvänta oss fler spelsuccéer från Skövde?

– Absolut, det vi inte pratar om här är till exempel Stunlock studios som har 1,5 miljoner användare. Goat simulator är bara den första i raden av succéer med viral kraft.

– Men hade de visat mig spelidén så hade inte jag trott att de skulle sälja miljoner exemplar av det .., avslutar Per-Arne Lundberg.

SLA skrev på onsdagen om Coffe stain studios som ligger bakom det miljonsäljande plojspelet Goat simulator. Lundberg har varit med Skövdestudion från starten försommaren 2010. Då började gänget som skulle grunda studion att samlas i Drivhuset på GSP. Några av dem arbetade vid sidan om tiden på Högskolan i Skövde medan andra anslöt direkt efter examen.

– De var 13 från starten och var mycket kreativa och seriösa redan då, säger Per-Arne Lundberg. De fick trängas och vi hade inte stolar till dem alla. En av dem tog med en köksstol hemifrån för att ha något att sitta på.

Sanctum gånger två

Sedan har det gått bättre och bättre. Omsättningen 2012 var 5 miljoner kronor. 2013 låg den på 14 miljoner kronor. Bakom ökningen ligger främst spelen Sanctum 1 och 2, som enligt Lundberg sålts i över en miljon exemplar.

– De har varit bestämda och övertygade och jobbat med egna varumärken hela tiden. Anton Westberg är en otroligt driven vd och de är ett duktigt team.

Viral kraft

Att få filmer, bilder och artiklar spridna och delade på internet blir en allt viktigare marknadsföringskanal hos många företag. Lyckas man med det har man fått till en viral succé. Och det var precis det som Coffe stain åstadkom i februari när de lade ut Goat simulator-trailern.

– Den fick en viral kraft på Youtube och Facebook. Trailern släpptes samtidigt som Zlatans Volvoreklam, som kostade runt 100 miljoner att göra. Men filmerna höll samma tempo trots att getfilmen kostade knappt inga pengar alls, säger Lundberg om trailern som nu visats över 5,7 miljoner gånger på Youtube.

Praktexemplar

Coffee stain studio är ett praktexemplar på hur Skövde kommun, högskolan och GSP vill att de inkuberade företagen ska utvecklas. Växande och framgångsrikt javisst. Men bara tre personer kommer från Skövde, Tibro respektive Töreboda. Resterande 13 personer är inflyttade högskolestudenter som blivit kvar i Skövde.

– Jättehäftigt, och så ser det ut inte bara i Coffee stain utan i ett 20-tal bolag i parken. Det är viktigt att skapa fler kvalificerade jobb i Skaraborg.

Kan vi förvänta oss fler spelsuccéer från Skövde?

– Absolut, det vi inte pratar om här är till exempel Stunlock studios som har 1,5 miljoner användare. Goat simulator är bara den första i raden av succéer med viral kraft.

– Men hade de visat mig spelidén så hade inte jag trott att de skulle sälja miljoner exemplar av det .., avslutar Per-Arne Lundberg.