24 apr 2014 21:24

23 jan 2015 15:43

Festlig festival med film av elever

För åttonde året i rad arrangerades under torsdagskvällen Skövde skolors filmfestival. I år hade fem skolor skickat in sina bidrag och sammanlagt 22 filmer visades på biograf Odeon i Kulturhuset.

Dokumentärer, animation, informationsfilmer och TV-program. Genrerna var många i årets upplaga av Skövde skolors filmfestival. Även åldersspannet var brett då de yngsta som deltog går på förskolan medan de äldsta bidragen representerades av elever på högstadiet.

Rosenhaga förskola hade skickat in fyra kortfilmer och när dörrarna till biosalongen öppnades var det många som var spända inför att få se sin film på den stora duken. Isabell Kallio, Leja Lindqvist och Filippa Kjellén går på Rosenhaga förskola och de har alla varit med och producerat filmerna. Att det är ett populärt ämne märks.

– Film är bra, utbrister de alla, nästan i kör.

Teknik och lärande

Anna-Lena Karlsson är pedagog på Rosenhaga förskola och är en av dem som står bakom projektet.

– Det har varit en fantastisk resa att se barnen göra filmerna. Man ser stoltheten när de är klara, förklarar hon.

Många av filmerna har spelats in i barnens närmiljö. I de färdiga filmerna har man kombinerat stillbilder, rörlig bild och ljudupptagningar.

– De tar till sig tekniken och de lär varandra på ett bra sätt, det kallas kollegialt lärande, fortsätter Line Tallberg, även hon pedagog på förskolan.

Klimatsmarta filmer

I de äldre åldrarna stod Helenaskolan för samtliga av bidragen, varav alla handlade om klimatfrågan i olika former. Under ett åtta veckor långt projektarbete fick eleverna fördjupa sig i olika ämnen kring klimatpåverkan. Slutresultatet blev sex stycken filmer.

– Det är inte längre ett alternativ att inte arbeta med rörlig bild i skolan. Det står tydligt i vår läroplan, säger Anna Liljegren, lärare på Helenaskolan.

Dokumentärer, animation, informationsfilmer och TV-program. Genrerna var många i årets upplaga av Skövde skolors filmfestival. Även åldersspannet var brett då de yngsta som deltog går på förskolan medan de äldsta bidragen representerades av elever på högstadiet.

Rosenhaga förskola hade skickat in fyra kortfilmer och när dörrarna till biosalongen öppnades var det många som var spända inför att få se sin film på den stora duken. Isabell Kallio, Leja Lindqvist och Filippa Kjellén går på Rosenhaga förskola och de har alla varit med och producerat filmerna. Att det är ett populärt ämne märks.

– Film är bra, utbrister de alla, nästan i kör.

Teknik och lärande

Anna-Lena Karlsson är pedagog på Rosenhaga förskola och är en av dem som står bakom projektet.

– Det har varit en fantastisk resa att se barnen göra filmerna. Man ser stoltheten när de är klara, förklarar hon.

Många av filmerna har spelats in i barnens närmiljö. I de färdiga filmerna har man kombinerat stillbilder, rörlig bild och ljudupptagningar.

– De tar till sig tekniken och de lär varandra på ett bra sätt, det kallas kollegialt lärande, fortsätter Line Tallberg, även hon pedagog på förskolan.

Klimatsmarta filmer

I de äldre åldrarna stod Helenaskolan för samtliga av bidragen, varav alla handlade om klimatfrågan i olika former. Under ett åtta veckor långt projektarbete fick eleverna fördjupa sig i olika ämnen kring klimatpåverkan. Slutresultatet blev sex stycken filmer.

– Det är inte längre ett alternativ att inte arbeta med rörlig bild i skolan. Det står tydligt i vår läroplan, säger Anna Liljegren, lärare på Helenaskolan.