27 apr 2014 19:00

23 jan 2015 15:43

Lastbilen som bromsar själv

TRAFIKSÄKERHET: Volvo Lastvagnars nödbromssystem förhindrar olyckor

Det går bara i 30, men vi närmar oss den stillastående bilen snabbt. Allt för snabbt. Och lastbilschauffören tänker inte bromsa. Plötsligt tvärnitar lastbilen av sig självt. SLA har varit med och testat Volvo Lastvagnars nödbromssystem.

Boije Ovebrink är racingförare. Han har slagit flera hastighetsrekord för lastbil. 2012 blev det världsrekord med hybridlastbilen ”Mean Green”, på Wendover Airfield, USA, då körde han i 236 kilometer i timmen i genomsnitt på den flygande kilometern, som högst var han uppe i 264. Kort och gott, det är en rutinerad lastbilschaufför som sitter bakom ratten när SLA är med på en provrunda vid Finnvedens Lastvagnar i Skövde.

Förhindrar olyckor

Tanken är att visa upp det av Volvo Lastvagnar utvecklade systemet kollisionsvarning med nödbromsning. Alltså, ett system som hjälper till att förhindra allvarliga olyckor, så som påkörning bakifrån.

Framför den tunga lastbilen placeras en ballongbil och chauffören berättar att han kommer att köra i 30 kilometer i timmen. Ingen hög hastighet, men när systemet slår till känns den kraftiga inbromsningen rejält och det är häftigt att konstatera att lastbilen har tvärnitat en meter från den stillastående bilen. Hade det inte varit frågan om ett test hade inbromsningen inneburit att en kraftig kollision hade undvikits.

– Innan systemet slår till varnar det med en röd lampa, bromsar man inte då, ljuder signaler i hytten, bromsar man inte i alla fall, ja, då bromsar lastbilen sig själv med full bromsverkan.

Volvokaravan

En radar och en kamera på lastbilen samverkar och mäter den egna hastigheten och på fordonet framför. Kommer man för nära så slår systemet till.

Om antikollisionssystemet har använts tre gånger lyser en felkod och man måste in på verkstad för att ”döda koden”, precis som med alkolås.

– Men har en chaufför varit med om det här tre gånger, är det något fel. Det ultimata är ju att det inte ska behöva aktiveras alls.

I torsdags kom en karavan från Volvo Lastvagnar till Finnvedens Lastvagnar i Skövde. Man besöker ett 40-tal orter i landet och med på resan finns hela Volvo-familjen, från de minsta lastbilarna till de allra största.

– Chaufförer och åkeriföretagare kommer för att prova de olika modellerna - det finns en Volvolastbil för varje transportuppdrag – och givetvis också för att få se hur nödbromssystemet fungerar, säger Peter Johansson, Finnvedens Lastvagnar i Skövde.

– Idag är det ett tillval som kostar cirka 15 000 kronor, men vi hoppas att det ska bli standard.

Boije Ovebrink är racingförare. Han har slagit flera hastighetsrekord för lastbil. 2012 blev det världsrekord med hybridlastbilen ”Mean Green”, på Wendover Airfield, USA, då körde han i 236 kilometer i timmen i genomsnitt på den flygande kilometern, som högst var han uppe i 264. Kort och gott, det är en rutinerad lastbilschaufför som sitter bakom ratten när SLA är med på en provrunda vid Finnvedens Lastvagnar i Skövde.

Förhindrar olyckor

Tanken är att visa upp det av Volvo Lastvagnar utvecklade systemet kollisionsvarning med nödbromsning. Alltså, ett system som hjälper till att förhindra allvarliga olyckor, så som påkörning bakifrån.

Framför den tunga lastbilen placeras en ballongbil och chauffören berättar att han kommer att köra i 30 kilometer i timmen. Ingen hög hastighet, men när systemet slår till känns den kraftiga inbromsningen rejält och det är häftigt att konstatera att lastbilen har tvärnitat en meter från den stillastående bilen. Hade det inte varit frågan om ett test hade inbromsningen inneburit att en kraftig kollision hade undvikits.

– Innan systemet slår till varnar det med en röd lampa, bromsar man inte då, ljuder signaler i hytten, bromsar man inte i alla fall, ja, då bromsar lastbilen sig själv med full bromsverkan.

Volvokaravan

En radar och en kamera på lastbilen samverkar och mäter den egna hastigheten och på fordonet framför. Kommer man för nära så slår systemet till.

Om antikollisionssystemet har använts tre gånger lyser en felkod och man måste in på verkstad för att ”döda koden”, precis som med alkolås.

– Men har en chaufför varit med om det här tre gånger, är det något fel. Det ultimata är ju att det inte ska behöva aktiveras alls.

I torsdags kom en karavan från Volvo Lastvagnar till Finnvedens Lastvagnar i Skövde. Man besöker ett 40-tal orter i landet och med på resan finns hela Volvo-familjen, från de minsta lastbilarna till de allra största.

– Chaufförer och åkeriföretagare kommer för att prova de olika modellerna - det finns en Volvolastbil för varje transportuppdrag – och givetvis också för att få se hur nödbromssystemet fungerar, säger Peter Johansson, Finnvedens Lastvagnar i Skövde.

– Idag är det ett tillval som kostar cirka 15 000 kronor, men vi hoppas att det ska bli standard.