12 maj 2014 06:00

23 jan 2015 15:44

Richard trivs bäst uppe i luften

MIN HOBBY: Segelflygning

Frihetskänsla: Nyblivne artonåringen Richard Löfgren spenderar gärna sin fritid uppe i luften, i ett segelflygplan. För dryga åtta månader sedan blev han certifierad pilot.

För knappt två år sedan blev Richard Löfgren inbjuden till att prova på att flyga hos Skövde Flygklubb. Sedan dess har han spenderat otaliga timmar i veckan på klubben. Även om han bara hade fyrtio flygtimmar i luften föregående år så är det samtidigt mycket arbete vid sidan av, som att till exempel hjälpa till att få planet att lyfta för andra flygare.

Tre etapper

Men även utbildningen har tagit tid att ta sig igenom.

– Utbildningen är indelad i tre etapper kan man säga. Den första etappen lär dig grunderna som att till exempel starta och svänga planet. Den andra etappen är sedan till för att lära sig flyga själv medan den tredje etappen lär dig mer avancerade övningar, informerar Richard.

För att få börja flyga tillsammans med en lärare måste man vara 14 år medan man måste vara 16 år för att få flyga helt själv. Richard jämför utbildningen med att ta körkort för exempelvis personbilar. Man börjar med nästa etapp i utbildningen när man är redo. Sedan efter tredje etappens utbildning är utförd får man flygcertifikat om man är över 16 år.

Kostnader och utförande

– Att ta flygcertifikat för segelflyg kostar ungefär lika mycket som att ta körkort för EU-moppe, berättar Richard.

Vädret är det som bestämmer om man kan flyga med segelflyg. Solen måste värma upp marken så att varmluften sedan kan stiga. Varmluftsstigningarna hjälper segelflyget att flyga. För att starta ett segelflyg finns det två metoder. Antingen så bogserar en flygmaskin upp segelflyget för att sedan släppa det fritt. Man kan också använda sig av en vinsch, en slags vajer, som är fastkopplad i segelflyget och sedan utdragen över ett fält. När vinschen drar flyget framåt genereras dragkraft medan planet generar lyftkraften.

Varför segelflyg?

Richards tre främsta anledningar till att han flyger segelflyg, trots att det är en tidskrävande hobby, är att han upplever en frihetskänsla, en otrolig glädje och en gemenskap i klubben där han fått många vänner.

Tävlingar i segelflygning

Om man ska tävla i segelflygning finns det många olika grenar man kan tävla i, ungefär som i bilsport, som exempelvis tävling om bästa tid på bestämd sträcka, tävling i bästa landning och tävling i AVA (avancerad flygning).

För knappt två år sedan blev Richard Löfgren inbjuden till att prova på att flyga hos Skövde Flygklubb. Sedan dess har han spenderat otaliga timmar i veckan på klubben. Även om han bara hade fyrtio flygtimmar i luften föregående år så är det samtidigt mycket arbete vid sidan av, som att till exempel hjälpa till att få planet att lyfta för andra flygare.

Tre etapper

Men även utbildningen har tagit tid att ta sig igenom.

– Utbildningen är indelad i tre etapper kan man säga. Den första etappen lär dig grunderna som att till exempel starta och svänga planet. Den andra etappen är sedan till för att lära sig flyga själv medan den tredje etappen lär dig mer avancerade övningar, informerar Richard.

För att få börja flyga tillsammans med en lärare måste man vara 14 år medan man måste vara 16 år för att få flyga helt själv. Richard jämför utbildningen med att ta körkort för exempelvis personbilar. Man börjar med nästa etapp i utbildningen när man är redo. Sedan efter tredje etappens utbildning är utförd får man flygcertifikat om man är över 16 år.

Kostnader och utförande

– Att ta flygcertifikat för segelflyg kostar ungefär lika mycket som att ta körkort för EU-moppe, berättar Richard.

Vädret är det som bestämmer om man kan flyga med segelflyg. Solen måste värma upp marken så att varmluften sedan kan stiga. Varmluftsstigningarna hjälper segelflyget att flyga. För att starta ett segelflyg finns det två metoder. Antingen så bogserar en flygmaskin upp segelflyget för att sedan släppa det fritt. Man kan också använda sig av en vinsch, en slags vajer, som är fastkopplad i segelflyget och sedan utdragen över ett fält. När vinschen drar flyget framåt genereras dragkraft medan planet generar lyftkraften.

Varför segelflyg?

Richards tre främsta anledningar till att han flyger segelflyg, trots att det är en tidskrävande hobby, är att han upplever en frihetskänsla, en otrolig glädje och en gemenskap i klubben där han fått många vänner.

Tävlingar i segelflygning

Om man ska tävla i segelflygning finns det många olika grenar man kan tävla i, ungefär som i bilsport, som exempelvis tävling om bästa tid på bestämd sträcka, tävling i bästa landning och tävling i AVA (avancerad flygning).

  • Stina Kinnerbäck