23 maj 2014 06:00

07 jan 2015 09:55

MTR vill ha 18 stopp i Skövde

SKÖVDE: Ny tågaktör ska konkurrera på Stockholm–Göteborg

MTR Express vill ha 18 stopp i Skövde när de drar i gång tågtrafik mellan Stockholm och Göteborg.
SLA kan också avslöja att bolaget nu helt satsar på Skövde i stället för Falköping.

SJ överväger att dra in sju stopp i Skövde från december 2014 i syfte att snabba upp tiderna för resenärer mellan Stockholm och Göteborg.

Nio avgångar

Då blir Skövde förlorare, men samtidigt är den hela nya aktören MTR Express på gång in. I sin ansökan till Trafikverket vill bolaget från mars 2015 köra Göteborg – Herrljunga – Skövde – Södertälje – Stockholm.

Bolaget ansöker om att få köra tio avgångar i vardera riktning varav nio ska stanna i Skövde.

Därmed går MTR ifrån tidigare aviserade planer om att stanna i Falköping. Det är i nuläget inte aktuellt enligt Mikael Hallberg, kommersiell chef vid MTR Express.

– Skövde är som enskild punkt ett viktigt nav och vi har i år haft en djup dialog med Västtrafik som är en viktig aktör i området.

Viktig satsning

Hongkongägda MTR Express kör i dag tunnelbanan i Stockholm, men vill bryta sig in på fjärrtrafiken. Satsningen på att ta positioner på sträckan Stockholm-Göteborg ses som mycket viktig enligt Hallberg.

Bolaget investerar 700 miljoner kronor i nya tåg och planerar för sex tåg på sträckan. Tågen tillverkas i dag i Schweiz.

Exakt vilka avgångar som SJ respektive MTR Express kommer att få köra under 2015 bestäms av Trafikverket i en process som pågår fram till september.

Redan i dag är det fysiskt trångt längs spåret mellan Göteborg och Stockholm. SJ gör 32 dagliga stopp i Skövde och att det skulle finnas plats för 18 till är uteslutet. Avgörande för Trafikverkets tilldelning blir framkomligheten säger Mikael Hallberg.

Hur många avgångar som MTR kan få vill inte Mikael Hallberg spekulera i, men han säger att det vore osannolikt att MTR inte skulle få några avgångar alls.

Målet är att starta trafiken i mars och sedan trappa upp den under året.

– Vi vill ha en struktur med kontinuitet och mönster där resenärerna känner igen sig.

SJ överväger att dra in sju stopp i Skövde från december 2014 i syfte att snabba upp tiderna för resenärer mellan Stockholm och Göteborg.

Nio avgångar

Då blir Skövde förlorare, men samtidigt är den hela nya aktören MTR Express på gång in. I sin ansökan till Trafikverket vill bolaget från mars 2015 köra Göteborg – Herrljunga – Skövde – Södertälje – Stockholm.

Bolaget ansöker om att få köra tio avgångar i vardera riktning varav nio ska stanna i Skövde.

Därmed går MTR ifrån tidigare aviserade planer om att stanna i Falköping. Det är i nuläget inte aktuellt enligt Mikael Hallberg, kommersiell chef vid MTR Express.

– Skövde är som enskild punkt ett viktigt nav och vi har i år haft en djup dialog med Västtrafik som är en viktig aktör i området.

Viktig satsning

Hongkongägda MTR Express kör i dag tunnelbanan i Stockholm, men vill bryta sig in på fjärrtrafiken. Satsningen på att ta positioner på sträckan Stockholm-Göteborg ses som mycket viktig enligt Hallberg.

Bolaget investerar 700 miljoner kronor i nya tåg och planerar för sex tåg på sträckan. Tågen tillverkas i dag i Schweiz.

Exakt vilka avgångar som SJ respektive MTR Express kommer att få köra under 2015 bestäms av Trafikverket i en process som pågår fram till september.

Redan i dag är det fysiskt trångt längs spåret mellan Göteborg och Stockholm. SJ gör 32 dagliga stopp i Skövde och att det skulle finnas plats för 18 till är uteslutet. Avgörande för Trafikverkets tilldelning blir framkomligheten säger Mikael Hallberg.

Hur många avgångar som MTR kan få vill inte Mikael Hallberg spekulera i, men han säger att det vore osannolikt att MTR inte skulle få några avgångar alls.

Målet är att starta trafiken i mars och sedan trappa upp den under året.

– Vi vill ha en struktur med kontinuitet och mönster där resenärerna känner igen sig.