30 maj 2014 06:00

23 jan 2015 15:44

29 miljoner till dataspel

Skövde ska fortsätta växa som dataspelstad.
Nu planeras för en satsning värd 29 miljoner kronor på tre år.

– En otroligt viktig satsning för att ta positioner inom en bransch som expanderar kraftigt, säger Patric Ericsson, vd vid teknikparken Gothia Science Park.

GSP, tillsammans med Skövde kommun och Högskolan i Skövde satsar tillsammans knappt 15 miljoner kronor 2014–2016, men vill nu ha med Västra Götalandsregionen som medfinansiär i en uppväxling av pengarna.

Sprida varumärket

I en färsk ansökan till regionutvecklingsnämnden begär man att regionen går in med lika mycket vilket skulle öppna upp för en 29-miljonerssatsning med start i höst.

Tanken är att göra Skövde mer känt i spelbranschen världen över genom att bygga vidare på varumärket Sweden game arena.

– Här är en bransch där kunder och företag blir fler och det skapas nya jobb. Alla springer fort och vi måste accelerera för att positionera oss, säger Ericsson.

Han menar att Skövdes styrka i den internationella konkurrensen är att här finns utbildning, forskning och företag samlat.

Inkubator i Göteborg

Satsningen sker i samverkan med regionen i övrigt och Gothia Science park kommer samtidigt samarbeta med Lindholmen Science park i Göteborg

GSP ska starta en inkubator som hjälper Göteborgsbaserade spelföretag. Lindholmen är framgångsrikt på visualisering och säkerhet vilket också öppnar för flera samarbeten i framtiden.

– Skövde blir noden och Göteborg satelliten här. Annars brukar det ju vara tvärtom, men vill gemensamt fortsätta att utveckla spelbranschen till en stark bransch inom Västra Götaland, kommenterar Patric Ericsson.

Fler jobb och mer pengar till forskning är två av målen. Skövde siktar på att spelbranschen i Skövde (i dag 20 företag) ska växa med 50 procent på tre år.

Sweden game arena ska finnas med på stora mässor i Köln, Paris och San Fransisco. Satsningen görs tillsammans med Skövdebaserade spelföretag och en särskild ambassadör kommer att utses.

– En otroligt viktig satsning för att ta positioner inom en bransch som expanderar kraftigt, säger Patric Ericsson, vd vid teknikparken Gothia Science Park.

GSP, tillsammans med Skövde kommun och Högskolan i Skövde satsar tillsammans knappt 15 miljoner kronor 2014–2016, men vill nu ha med Västra Götalandsregionen som medfinansiär i en uppväxling av pengarna.

Sprida varumärket

I en färsk ansökan till regionutvecklingsnämnden begär man att regionen går in med lika mycket vilket skulle öppna upp för en 29-miljonerssatsning med start i höst.

Tanken är att göra Skövde mer känt i spelbranschen världen över genom att bygga vidare på varumärket Sweden game arena.

– Här är en bransch där kunder och företag blir fler och det skapas nya jobb. Alla springer fort och vi måste accelerera för att positionera oss, säger Ericsson.

Han menar att Skövdes styrka i den internationella konkurrensen är att här finns utbildning, forskning och företag samlat.

Inkubator i Göteborg

Satsningen sker i samverkan med regionen i övrigt och Gothia Science park kommer samtidigt samarbeta med Lindholmen Science park i Göteborg

GSP ska starta en inkubator som hjälper Göteborgsbaserade spelföretag. Lindholmen är framgångsrikt på visualisering och säkerhet vilket också öppnar för flera samarbeten i framtiden.

– Skövde blir noden och Göteborg satelliten här. Annars brukar det ju vara tvärtom, men vill gemensamt fortsätta att utveckla spelbranschen till en stark bransch inom Västra Götaland, kommenterar Patric Ericsson.

Fler jobb och mer pengar till forskning är två av målen. Skövde siktar på att spelbranschen i Skövde (i dag 20 företag) ska växa med 50 procent på tre år.

Sweden game arena ska finnas med på stora mässor i Köln, Paris och San Fransisco. Satsningen görs tillsammans med Skövdebaserade spelföretag och en särskild ambassadör kommer att utses.