10 jun 2014 19:00

23 jan 2015 15:45

Tillsammans för turisterna

SKARABORG: Satsning ska locka hit svenskar och norrmän

Skaraborgs fyra största turistmagneter ska med hjälp av en gemensam annonskampanj locka fler besökare till det gamla länet mellan sjöarna. På bilderna ses sovande barn
– Genom att visa resultatet av en riktigt lyckad semesterdag – i stället för att visa hur den ser ut när den pågår – sticker vi ut, säger Mats Olsson, vd för Next Skövde.

Skara sommarland, Arena Skövde, Karlsborgs fästning och Läckö slott. Tillsammans lockar de över 850 000 besökare varje år. Framöver ska det bli ännu fler. 2013 började man med stapplande steg närma sig varandra. Nästa vecka börjar en stor annonskampanj att rulla i Sverige men framför allt i Norge. Meningen är att norrmännen ska ratta sina bilar mot Skaraborg i stället för längre söderut på E6:an.

– Det är bättre att de stannar till här i stället för att köra en massa bil, säger Hans Ericsson vd för Skara sommarland.

Alternativ

Förutom de fyra anläggningarna står Skaraborgs kommunalförbund, Next Skövde, Skara kommun, Lidköpings kommun och Västsvenska turistrådet bakom satsningen. Arena Skövde har gått in med 150 000 kronor medan Next Skövde och Karlsborgs fästning lastat in 100 000 kronor var. Totalt har alla inblandade samlat ihop 1,2 miljoner kronor. Målgruppen är solklar: familjer.

– Det är en styrka att det finna olika alternativ. Om det regnar hos Hans är det bara att åka till Emmas Arena Skövde, förklarar Magnus Lönnroth från Läckö slott.

Rekordfart

Trots att det är många inblandade parter har samarbetet gått i rekordfart. Det första mötet hade man den 9 april. Två månader senare var allt spikat.

– Man får ofta höra att det går så långsamt inom det offentliga, men nu sitter vi här, säger Mats Olsson.

Annonserna har Skövdebyrån Factum tagit fram. Barnen sover som sagt, men det är inte för att de har tråkigt. Tester visade att alla tänkte samma sak: Barnen som har semestrat i Skaraborg är trötta – men lyckliga.

Skara sommarland, Arena Skövde, Karlsborgs fästning och Läckö slott. Tillsammans lockar de över 850 000 besökare varje år. Framöver ska det bli ännu fler. 2013 började man med stapplande steg närma sig varandra. Nästa vecka börjar en stor annonskampanj att rulla i Sverige men framför allt i Norge. Meningen är att norrmännen ska ratta sina bilar mot Skaraborg i stället för längre söderut på E6:an.

– Det är bättre att de stannar till här i stället för att köra en massa bil, säger Hans Ericsson vd för Skara sommarland.

Alternativ

Förutom de fyra anläggningarna står Skaraborgs kommunalförbund, Next Skövde, Skara kommun, Lidköpings kommun och Västsvenska turistrådet bakom satsningen. Arena Skövde har gått in med 150 000 kronor medan Next Skövde och Karlsborgs fästning lastat in 100 000 kronor var. Totalt har alla inblandade samlat ihop 1,2 miljoner kronor. Målgruppen är solklar: familjer.

– Det är en styrka att det finna olika alternativ. Om det regnar hos Hans är det bara att åka till Emmas Arena Skövde, förklarar Magnus Lönnroth från Läckö slott.

Rekordfart

Trots att det är många inblandade parter har samarbetet gått i rekordfart. Det första mötet hade man den 9 april. Två månader senare var allt spikat.

– Man får ofta höra att det går så långsamt inom det offentliga, men nu sitter vi här, säger Mats Olsson.

Annonserna har Skövdebyrån Factum tagit fram. Barnen sover som sagt, men det är inte för att de har tråkigt. Tester visade att alla tänkte samma sak: Barnen som har semestrat i Skaraborg är trötta – men lyckliga.

Antalet besökare/år

Läckö slott 330 000

Skara sommarlans 300 000

Arena Skövde 127 000

Karlsborgs fästning 100 000

Källa: