17 jul 2014 06:00

23 jan 2015 15:47

Stal Götes identitet

BEDRÄGERI: Identitetsstölder allt vanligare

Två dagar innan Ing-Britt Hellström skulle begrava sin döde make fick hon veta att någon stulit Götes identitet för att shoppa på en näthandel.
– Att man kan sjunka så lågt. Det är hänsynslöst.

Mitt i sorgen efter sin döde make fick Ing-Britt Hellström, Tibro, ett brev från UC, upplysningscentralen, om att näthandelsföretaget Zalando hade begärt en kreditupplysning på honom.

– Jag läste brevet flera gånger, men jag förstod ingenting.

Ing-Britt ringde till företaget, som inte ville prata med henne, utan hänvisade till att all kommunikation skulle ske via mejl.

– Och sedan var den första uppgiften de ville ha min makes fullständiga personnummer. Det mejlet svarade jag aldrig på.

I stället fick dottern sköta kontakten med Zalando. Företaget tyckte att familjen skulle polisanmäla, men ville inte säga något mer om ordern. Inte var den skulle skickas eller vad som hade handlats.

– Jag tycker att man öppnar upp väldigt mycket för bedragarna, men bommar igen fullständigt för den som har blivit bedragen.

”Spärra alla konton”

Ing-Britt är övertygad om att bedragarna har kollat igenom dödsannonser för att välja ut lämpliga offer, och på det viset hittat Göte.

– All information man behöver finns ju där. Namn och födelsedata, sedan är det inte svårt att ta reda på resten.

– När någon närstående dör är det inte begravningsbyrån man ska besöka först. Det är banken och spärra alla konton.

Ing-Britt behöver inte betala någon faktura från Zalando, men hon har fortfarande inte fått veta riktigt vad som har hänt. Hon tror att det är lätt att en faktura slinker igenom vid tillfällen när man inte mår bra, som efter en närståendes död då det kan vara svårt att ta tag i saker.

– Man orkar bara inte. Det är så fult att jag inte tror att det är sant. Det finns människor som inte har något samvete, säger hon.

Ökande brott

Den här typen av brott, som kallas identitetsstöld, ökar hela tiden. Det finns flera anledningar till det, enligt Torsten Jaeckel, utredningsbefäl på polisens IT-brottsavdelning.

– Det är inte lika riskfyllt som att bryta upp någons källare och det är, i alla fall till en början, lättare att komma undan. Dessutom sker allt mer anonymt, du behöver inte träffa offret.

Därmed inte sagt att offren inte blir lika drabbade av den här typen av brott.

– De som blir utsatt för en identitetsstöld far riktigt illa. Det är väldigt kränkande.

Nu vill regeringen ha en lagstiftning som ska göra det straffbart att stjäla någon annans identitet.

– Det är inte en dag för tidigt, säger Torsten Jaeckel.

Redan nu kan man spärra sitt personnummer för handel på internet. Det görs på en hemsida, och spärren går att lyfta tillfälligt.

Mitt i sorgen efter sin döde make fick Ing-Britt Hellström, Tibro, ett brev från UC, upplysningscentralen, om att näthandelsföretaget Zalando hade begärt en kreditupplysning på honom.

– Jag läste brevet flera gånger, men jag förstod ingenting.

Ing-Britt ringde till företaget, som inte ville prata med henne, utan hänvisade till att all kommunikation skulle ske via mejl.

– Och sedan var den första uppgiften de ville ha min makes fullständiga personnummer. Det mejlet svarade jag aldrig på.

I stället fick dottern sköta kontakten med Zalando. Företaget tyckte att familjen skulle polisanmäla, men ville inte säga något mer om ordern. Inte var den skulle skickas eller vad som hade handlats.

– Jag tycker att man öppnar upp väldigt mycket för bedragarna, men bommar igen fullständigt för den som har blivit bedragen.

”Spärra alla konton”

Ing-Britt är övertygad om att bedragarna har kollat igenom dödsannonser för att välja ut lämpliga offer, och på det viset hittat Göte.

– All information man behöver finns ju där. Namn och födelsedata, sedan är det inte svårt att ta reda på resten.

– När någon närstående dör är det inte begravningsbyrån man ska besöka först. Det är banken och spärra alla konton.

Ing-Britt behöver inte betala någon faktura från Zalando, men hon har fortfarande inte fått veta riktigt vad som har hänt. Hon tror att det är lätt att en faktura slinker igenom vid tillfällen när man inte mår bra, som efter en närståendes död då det kan vara svårt att ta tag i saker.

– Man orkar bara inte. Det är så fult att jag inte tror att det är sant. Det finns människor som inte har något samvete, säger hon.

Ökande brott

Den här typen av brott, som kallas identitetsstöld, ökar hela tiden. Det finns flera anledningar till det, enligt Torsten Jaeckel, utredningsbefäl på polisens IT-brottsavdelning.

– Det är inte lika riskfyllt som att bryta upp någons källare och det är, i alla fall till en början, lättare att komma undan. Dessutom sker allt mer anonymt, du behöver inte träffa offret.

Därmed inte sagt att offren inte blir lika drabbade av den här typen av brott.

– De som blir utsatt för en identitetsstöld far riktigt illa. Det är väldigt kränkande.

Nu vill regeringen ha en lagstiftning som ska göra det straffbart att stjäla någon annans identitet.

– Det är inte en dag för tidigt, säger Torsten Jaeckel.

Redan nu kan man spärra sitt personnummer för handel på internet. Det görs på en hemsida, och spärren går att lyfta tillfälligt.

  • Karin Bäcklund