05 aug 2014 06:00

23 jan 2015 15:48

Så blir nya Tuben

Nu är det äntligen dags. Den 21 år gamla Tuben vid Resecentrum ska renoveras.

Tuben har varit mycket sliten länge och det var också länge sedan som diskussionerna om att renovera den började. Och nu är det alltså äntligen dags.

Arbetet började under måndagen med att den första gruppen gick en säkerhetsutbildning, något som alla som ska jobba på spårområdet måste göra.

Tuben byggdes 1993 av NCC och under renoveringen som samma företag nu påbörjar ska man ändra så lite som möjligt. Det är framförallt ytskikten som ska förnyas.

Många förbättringar

– Underdelen ska målas och vi ska byta glas. Mattan ska bort och vi ska ha ett målat golv i stället, berättar Carl Beskow, byggledare på Trafikverket.

– Det blir en större hiss till perrongen och vi ska bygga ett helt nytt trapphus med hiss till parkeringen, säger Mikael Jörlin, platschef på NCC.

Ventilationen ska bli bättre så att det inte är kallt i Tuben på vintern och varmt på sommaren.

– Vi ska även ha en brandcellsgräns mellan rulltrapporna i Tuben och de i stationshuset, och det blir ny armatur, säger Carl Beskow.

Öppen hela tiden

Ett 15-tal personer från olika yrkesgrupper ingår i arbetslaget och om arbetet går som planerat så är Tuben klar 1 mars nästa år.

– Vi kan inte stänga av den, så att det tar tid är en konsekvens av det, säger Mikael Jörlin.

Tuben kommer att stängas växelvis i längsgående riktning, och det nya golvet kommer förmodligen att läggas nattetid.

Totalbudgeten är drygt 15,5 miljoner kronor.

Tuben har varit mycket sliten länge och det var också länge sedan som diskussionerna om att renovera den började. Och nu är det alltså äntligen dags.

Arbetet började under måndagen med att den första gruppen gick en säkerhetsutbildning, något som alla som ska jobba på spårområdet måste göra.

Tuben byggdes 1993 av NCC och under renoveringen som samma företag nu påbörjar ska man ändra så lite som möjligt. Det är framförallt ytskikten som ska förnyas.

Många förbättringar

– Underdelen ska målas och vi ska byta glas. Mattan ska bort och vi ska ha ett målat golv i stället, berättar Carl Beskow, byggledare på Trafikverket.

– Det blir en större hiss till perrongen och vi ska bygga ett helt nytt trapphus med hiss till parkeringen, säger Mikael Jörlin, platschef på NCC.

Ventilationen ska bli bättre så att det inte är kallt i Tuben på vintern och varmt på sommaren.

– Vi ska även ha en brandcellsgräns mellan rulltrapporna i Tuben och de i stationshuset, och det blir ny armatur, säger Carl Beskow.

Öppen hela tiden

Ett 15-tal personer från olika yrkesgrupper ingår i arbetslaget och om arbetet går som planerat så är Tuben klar 1 mars nästa år.

– Vi kan inte stänga av den, så att det tar tid är en konsekvens av det, säger Mikael Jörlin.

Tuben kommer att stängas växelvis i längsgående riktning, och det nya golvet kommer förmodligen att läggas nattetid.

Totalbudgeten är drygt 15,5 miljoner kronor.