08 aug 2014 06:00

23 jan 2015 15:48

Grafiker samlas för maratonworkshop

Fler än 50 grafiker från hela Europa kommer att träffas i Skövde och Tidaholm på måndag för en veckolång workshop. Det är nätverket Endegra som håller sin sjätte träff.
– Branschen behöver ett eget informellt nätverk, säger initiativtagaren och konstgrafikern Jim Berggren.

Värdskapet delas mellan Litografiska akademin i Tidaholm och Skaraborgs konstgrafiska verkstad i Skövde.

Det var för fem år sedan som nätverket startades i Mölndal där han är verksam. Han hade tillsammans med kollegor funderat över branschens utveckling, vilket han inte var helt nöjd med.

– Det har blivit en akademisering av hela branschen. Man behöver kunna dela kunskap, ge varandra stöd och diskutera teknik informellt.

Samtidigt gläds han åt att de fortsatt att träffas och den här gången väntas 55 eller fler deltagare.

Ett konkret mål är att nu enas om en EU-ansökan. De vill upprätta ett så kallat artist residence.

Trots att det finns flera grafiska verkstäder i Sverige så sneglar arrangörerna bakom workshopen gärna på andra länder.

– Det ser ut som att vi har en stark organisation, men trots många verkstäder är tryckkonsten starkare i andra länder, säger han och tar Polen, England och Tyskland som främsta exempel.

Längst har man kommit i Dresden, bland annat för att konstnärer kan få stöd av tryckare och fokusera mer på sitt uttryck.

Branschen har märkt av den digitala utvecklingen, bland annat kan mycket av förarbetet i flera tekniker göras i datorn.

– Samtidigt är vår missionen att hålla liv i gamla tekniker. Ekonom är svårt att få i äldre tekniker men håller väldigt hög kvalitet, säger Raine Falkås, ordförande i Skaraborgs konstgrafiska verkstad.

Jim ser grafiken som bokstavlig tryckfrihet.

– Även om bilderna inte är en kontroversiell text så är vi ju fria att skildra ett ämne kritiskt.

Under veckan hinner gruppen också med en gemensam utställning och även en utflykt till Kinnekulle.

Nätverket har fått medel av kulturkontakt Nord och Västra götalandsregionen. Deltagarna betalar halva sitt boende själva.

Värdskapet delas mellan Litografiska akademin i Tidaholm och Skaraborgs konstgrafiska verkstad i Skövde.

Det var för fem år sedan som nätverket startades i Mölndal där han är verksam. Han hade tillsammans med kollegor funderat över branschens utveckling, vilket han inte var helt nöjd med.

– Det har blivit en akademisering av hela branschen. Man behöver kunna dela kunskap, ge varandra stöd och diskutera teknik informellt.

Samtidigt gläds han åt att de fortsatt att träffas och den här gången väntas 55 eller fler deltagare.

Ett konkret mål är att nu enas om en EU-ansökan. De vill upprätta ett så kallat artist residence.

Trots att det finns flera grafiska verkstäder i Sverige så sneglar arrangörerna bakom workshopen gärna på andra länder.

– Det ser ut som att vi har en stark organisation, men trots många verkstäder är tryckkonsten starkare i andra länder, säger han och tar Polen, England och Tyskland som främsta exempel.

Längst har man kommit i Dresden, bland annat för att konstnärer kan få stöd av tryckare och fokusera mer på sitt uttryck.

Branschen har märkt av den digitala utvecklingen, bland annat kan mycket av förarbetet i flera tekniker göras i datorn.

– Samtidigt är vår missionen att hålla liv i gamla tekniker. Ekonom är svårt att få i äldre tekniker men håller väldigt hög kvalitet, säger Raine Falkås, ordförande i Skaraborgs konstgrafiska verkstad.

Jim ser grafiken som bokstavlig tryckfrihet.

– Även om bilderna inte är en kontroversiell text så är vi ju fria att skildra ett ämne kritiskt.

Under veckan hinner gruppen också med en gemensam utställning och även en utflykt till Kinnekulle.

Nätverket har fått medel av kulturkontakt Nord och Västra götalandsregionen. Deltagarna betalar halva sitt boende själva.

  • Rikard Jansson