22 aug 2014 07:00

23 jan 2015 15:48

40 visstidare har fått fast anställning

Volvo Personvagnar går mot försäljningsrekord och nyanställningar men motorfabriken i Skövde är inne i en omställningsperiod som tillfälligt ger minskade volymer.
– I början av nästa år ökar produktionen igen, säger platschefen Oskar Falk till SLA.

Orsaken till att Volvofabriken i Skövde drar ned något på volymerna i höst och vinter, samtidigt som bilförsäljningen fortsätter att öka, är att gamla motorer nu fasas ut från tillverkningen.

– Fordmotorerna försvinner samtidigt som vi ska in med fler versioner, både bensin och diesel, från vår egen nya motorfamilj VEA (Volvo Engine Architecture). Det arbetet ger under en period tillfälligt lite lägre volymer som påverkar produktionstakten, säger Oskar Falk, platschef för Volvo Cars Engine i Skövde.

40 fick fast jobb

När Volvo PV:s vd Håkan Samuelsson presenterade halvårsbokslutet tidigare i veckan utrycktes behov av stort antal nyanställningar och ett eventuellt tredje skift vid Torslandafabriken i Göteborg. Men i dagsläget ser inte Oskar Falk några sådana behov för Skövdes del, i alla fall inte på kort sikt.

– Vi tog in drygt 200 bemanningsanställda i våras då vi låg på rekordnivåer. Många av dessa är kvar men vi kommer att behöva dra ned något i takt med att volymerna sjunker i höst och vinter. Trots det har vi nyligen fastanställt 40 personer som gått här på visstidsanställningar under en längre tid. Det har vi kunnat göra tack vare att det rullar på så bra just nu, säger Oskar Falk.

Nya XC 90 lanseras

I Skövdefabriken hoppas man på att fortsatt stark efterfrågan på Volvobilar i främst Kina, ska få genomslag i fabriken nästa år. På onsdag i nästa vecka är det världspremiär för nya modellen XC 90 – en bil som förväntas bli oerhört viktig för Volvos framtid. Toppmodellen T8 blir en laddhybrid med elmotor och en 2.0-liters fyrcylindrig bensinmotor från Skövdefabriken som tillsammans ger 400 hästkrafter, men ändå väldigt låga utsläpp.

– Det känns väldigt spännande. Om den modellen biter på marknaden kommer det givetvis påverka vår tillverkning. Men överhuvudtaget känns det som att Volvo är inne i mycket positiv utveckling för tillfället, säger Oskar Falk.

Orsaken till att Volvofabriken i Skövde drar ned något på volymerna i höst och vinter, samtidigt som bilförsäljningen fortsätter att öka, är att gamla motorer nu fasas ut från tillverkningen.

– Fordmotorerna försvinner samtidigt som vi ska in med fler versioner, både bensin och diesel, från vår egen nya motorfamilj VEA (Volvo Engine Architecture). Det arbetet ger under en period tillfälligt lite lägre volymer som påverkar produktionstakten, säger Oskar Falk, platschef för Volvo Cars Engine i Skövde.

40 fick fast jobb

När Volvo PV:s vd Håkan Samuelsson presenterade halvårsbokslutet tidigare i veckan utrycktes behov av stort antal nyanställningar och ett eventuellt tredje skift vid Torslandafabriken i Göteborg. Men i dagsläget ser inte Oskar Falk några sådana behov för Skövdes del, i alla fall inte på kort sikt.

– Vi tog in drygt 200 bemanningsanställda i våras då vi låg på rekordnivåer. Många av dessa är kvar men vi kommer att behöva dra ned något i takt med att volymerna sjunker i höst och vinter. Trots det har vi nyligen fastanställt 40 personer som gått här på visstidsanställningar under en längre tid. Det har vi kunnat göra tack vare att det rullar på så bra just nu, säger Oskar Falk.

Nya XC 90 lanseras

I Skövdefabriken hoppas man på att fortsatt stark efterfrågan på Volvobilar i främst Kina, ska få genomslag i fabriken nästa år. På onsdag i nästa vecka är det världspremiär för nya modellen XC 90 – en bil som förväntas bli oerhört viktig för Volvos framtid. Toppmodellen T8 blir en laddhybrid med elmotor och en 2.0-liters fyrcylindrig bensinmotor från Skövdefabriken som tillsammans ger 400 hästkrafter, men ändå väldigt låga utsläpp.

– Det känns väldigt spännande. Om den modellen biter på marknaden kommer det givetvis påverka vår tillverkning. Men överhuvudtaget känns det som att Volvo är inne i mycket positiv utveckling för tillfället, säger Oskar Falk.

Volvo PV i siffror

Första halvåret 2014. Siffrorna för samma period i fjol inom parentes.

Omsättning: 64 785 miljoner kr (56 364)

Rörelsevinst: 1 210 miljoner kr (-577)

Vinst före skatt: 862 miljoner kr (-874)

Försäljning: 229 013 bilar (209 118)

Anställda: 22 317 (22 113)

Kina är största marknaden följt av Sverige, USA, Storbritannien och Tyskland. Ifjol sålde Volvo 427 840 bilar.

Källa: TT