22 aug 2014 16:54

23 jan 2015 15:48

Alliansen vill storsatsa på berget

Billingen ska utvecklas till att bli en av landets mest besökta turistplatser. Alliansen i Skövde vill storsatsa på berget och dess potential.

Under visionen ”Billingen 2020 – för själ och hjärta” ska berget Billingen fortsätta att utvecklas som besöksmål. Hur är oklart, men det är också meningen.

– Vi avsätter en miljon kronor till en förstudie som ska genomföras under 2015. Vi låser inte fast oss på något sätt utan förstudien ska belysa alla möjliga delar av utvecklingen och hur den kan bli ett med målsättningen – att bli syd- och västsveriges mest besökta turistmål, säger kommunalrådet Katarina Jonsson (M).

Tillsammans med Leif Walterum (C), Kaj-Eve Enroth (FP) och Jan Sandelius (KD) presenterade hon alliansens ambitioner för berget under fredagen.

– Oavsett vem du frågar vad de associerar Skövde med så nämns Billingen. Nu ska vi stärka Billingen som vår ledstjärna, säger Leif Walterum.

Affärsmöjligheter

I slutet av 1960-talet påbörjades arbetet med Billingehus och strax därefter kyrka, bad och fotbollsplan. Bakom satsningarna och utvecklingen stod makarna Arne och Maja Sandberg, som hade en vision om ett område med friluftsliv, rekreation och natur för Skövdeborna.

– Arne hade varit begeistrad över området som det ser ut i dag, säger Börje Weiler, som arbetade tillsammans med paret under flera årtionden.

– Och jag pratade med Maja om vår ambition och hon är jättestolt och glad att vi för deras vision vidare, säger Katarina Jonsson.

Tanken är inte att skattepengar ska bekosta själva utvecklingen, där hoppas allianspolitikerna i stället att näringsliv och privata aktörer ska kliva fram.

– Och se det som affärsmöjligheter, säger Jan Sandelius.

Förutom alla Skövdebor så finns det ett stort ”kundunderlag” utanför kommungränsen.

– Inom två timmars radie från Skövde bor 4,5 miljoner människor – och då räknar jag inte med flyg – och de ska vi locka hit, säger Kaj-Eve Enroth.

I början av september behandlar kommunstyrelsen alliansens förslag. Ambitionen är att utvecklingen ska komma i gång under kommande mandatperiod.

Under visionen ”Billingen 2020 – för själ och hjärta” ska berget Billingen fortsätta att utvecklas som besöksmål. Hur är oklart, men det är också meningen.

– Vi avsätter en miljon kronor till en förstudie som ska genomföras under 2015. Vi låser inte fast oss på något sätt utan förstudien ska belysa alla möjliga delar av utvecklingen och hur den kan bli ett med målsättningen – att bli syd- och västsveriges mest besökta turistmål, säger kommunalrådet Katarina Jonsson (M).

Tillsammans med Leif Walterum (C), Kaj-Eve Enroth (FP) och Jan Sandelius (KD) presenterade hon alliansens ambitioner för berget under fredagen.

– Oavsett vem du frågar vad de associerar Skövde med så nämns Billingen. Nu ska vi stärka Billingen som vår ledstjärna, säger Leif Walterum.

Affärsmöjligheter

I slutet av 1960-talet påbörjades arbetet med Billingehus och strax därefter kyrka, bad och fotbollsplan. Bakom satsningarna och utvecklingen stod makarna Arne och Maja Sandberg, som hade en vision om ett område med friluftsliv, rekreation och natur för Skövdeborna.

– Arne hade varit begeistrad över området som det ser ut i dag, säger Börje Weiler, som arbetade tillsammans med paret under flera årtionden.

– Och jag pratade med Maja om vår ambition och hon är jättestolt och glad att vi för deras vision vidare, säger Katarina Jonsson.

Tanken är inte att skattepengar ska bekosta själva utvecklingen, där hoppas allianspolitikerna i stället att näringsliv och privata aktörer ska kliva fram.

– Och se det som affärsmöjligheter, säger Jan Sandelius.

Förutom alla Skövdebor så finns det ett stort ”kundunderlag” utanför kommungränsen.

– Inom två timmars radie från Skövde bor 4,5 miljoner människor – och då räknar jag inte med flyg – och de ska vi locka hit, säger Kaj-Eve Enroth.

I början av september behandlar kommunstyrelsen alliansens förslag. Ambitionen är att utvecklingen ska komma i gång under kommande mandatperiod.

  • Carl Johan Hjerpe