05 sep 2014 07:00

23 jan 2015 15:49

Fredrik känner "Volvoandan" igen

VOLVO PV: Projektansvarig för lanseringen av nya motorer till XC90

Efter 27 år har Fredrik Karlsson upplevt det mesta inom Volvo Personvagnar.
Lanseringen av de nya VEA-motorerna och toppmodellen XC90 tillhör höjdpunkterna.
– ”Volvoandan” är tillbaka i fabriken, säger 47-åringen.

Som ansvarig projektledare för introduktionen av Volvos nya motorfamilj är han själv en del av den där gemenskapen som utomstående endast hört talas om. Fredrik Karlsson gör ingen hemlighet av att åren under Fords vingar naggade många anställdas arbetsglädje i kanten.

– Nu är vi en position där vi har utvecklat en egen motorfamilj, en helt ny plattform (SPA) och tagit fram en modell (XC90) som är Volvo rakt igenom utan delar från andra fabrikat. På det viset har ägarbytet inneburit ett jättelyft. Personalen brinner för sitt arbete igen och känner större delaktighet när man kommer närmare slutprodukten, säger Götenebon.

Gått långa vägen

Förutom två utflykter på höga positioner till Gent i Belgien och Torslanda i Göteborg, varit Skövdefabriken trogen sedan 1987 där han genom åren innehaft olika befattningar inom produktion, bearbetning och logistik.

– Jag tillhör nog den sista generationen som kunde gå ur gymnasiet, börja jobba på Volvo och sedan göra karriär den långa vägen utan avancerad högskoleutbildning. Jag har fått min utbildning inom företaget, säger han.

Stort motorintresse

Passionen för motorer har alltid funnits där, inte minst under tiden som ung enduro- och rallyförare, och den har fortsatt under den civila yrkeskarriären.

Fredrik Karlsson har vid flera tillfällen varit högste ansvarig när nya motorer ska in i produktionen. Oftast ska de ske utan att det påverkar den befintliga tillverkningen.

– Där ligger den stora utmaningen, att få alla funktioner i fabriken att dra åt samma håll så att vi behåller en hög kvalitet. Nu när Fordmotorerna fasas ut återanvänder vi en hel del, till exempel på cylinderblock är 30 av 50 maskiner helt nya, vilket innebär en enorm omställning.

XC90-visning

Nu är Karlsson på väg tillbaka till sin normala tjänst som logistik- och planeringschef efter att ha slutfört sin roll som projektledare för lanseringen av VEA-motorerna, som sammanfaller med premiären för Volvos nya XC90. En bil som beskrivs som svensk industris viktigaste exportprodukt de närmaste åren, skräddarsydd för marknaderna i USA och Kina.

PV-anställda i Skövde fick tjuvkika på bilen redan i maj, då den under stort hemlighetsmakeri och höga förväntningar rullades in i fabriken.

– Det var uppskattat! Eftersom alla motorer till XC90 tillverkas här är det viktigt att personalen får se, ta på och lära känna bilen. Sådant bidrar till att känna Volvotillhörighet. Senare blir det även tillfälle till provkörning, säger Karlsson som påpekar att fabriken nu skaffat sig en särställning.

– Med våra nya motorer är vi världsledande i låg bränsleförbrukning och det har Volvo aldrig varit tidigare.

Slår rekordet

Nya XC90 börjar tillverkas i början av nästa år. Under andra kvartalet ska fabriken i Skövde vara i fas med introduktionen av VEA-motorerna. På några veckor kommer volymerna att fördubblas, vilket ställer höga krav på både fabrik och underleverantörer.

– Det blir kämpigt men också en morot. 2015 kommer vi att göra all time high och för första gången tillverka över 500 000 motorer!

Som ansvarig projektledare för introduktionen av Volvos nya motorfamilj är han själv en del av den där gemenskapen som utomstående endast hört talas om. Fredrik Karlsson gör ingen hemlighet av att åren under Fords vingar naggade många anställdas arbetsglädje i kanten.

– Nu är vi en position där vi har utvecklat en egen motorfamilj, en helt ny plattform (SPA) och tagit fram en modell (XC90) som är Volvo rakt igenom utan delar från andra fabrikat. På det viset har ägarbytet inneburit ett jättelyft. Personalen brinner för sitt arbete igen och känner större delaktighet när man kommer närmare slutprodukten, säger Götenebon.

Gått långa vägen

Förutom två utflykter på höga positioner till Gent i Belgien och Torslanda i Göteborg, varit Skövdefabriken trogen sedan 1987 där han genom åren innehaft olika befattningar inom produktion, bearbetning och logistik.

– Jag tillhör nog den sista generationen som kunde gå ur gymnasiet, börja jobba på Volvo och sedan göra karriär den långa vägen utan avancerad högskoleutbildning. Jag har fått min utbildning inom företaget, säger han.

Stort motorintresse

Passionen för motorer har alltid funnits där, inte minst under tiden som ung enduro- och rallyförare, och den har fortsatt under den civila yrkeskarriären.

Fredrik Karlsson har vid flera tillfällen varit högste ansvarig när nya motorer ska in i produktionen. Oftast ska de ske utan att det påverkar den befintliga tillverkningen.

– Där ligger den stora utmaningen, att få alla funktioner i fabriken att dra åt samma håll så att vi behåller en hög kvalitet. Nu när Fordmotorerna fasas ut återanvänder vi en hel del, till exempel på cylinderblock är 30 av 50 maskiner helt nya, vilket innebär en enorm omställning.

XC90-visning

Nu är Karlsson på väg tillbaka till sin normala tjänst som logistik- och planeringschef efter att ha slutfört sin roll som projektledare för lanseringen av VEA-motorerna, som sammanfaller med premiären för Volvos nya XC90. En bil som beskrivs som svensk industris viktigaste exportprodukt de närmaste åren, skräddarsydd för marknaderna i USA och Kina.

PV-anställda i Skövde fick tjuvkika på bilen redan i maj, då den under stort hemlighetsmakeri och höga förväntningar rullades in i fabriken.

– Det var uppskattat! Eftersom alla motorer till XC90 tillverkas här är det viktigt att personalen får se, ta på och lära känna bilen. Sådant bidrar till att känna Volvotillhörighet. Senare blir det även tillfälle till provkörning, säger Karlsson som påpekar att fabriken nu skaffat sig en särställning.

– Med våra nya motorer är vi världsledande i låg bränsleförbrukning och det har Volvo aldrig varit tidigare.

Slår rekordet

Nya XC90 börjar tillverkas i början av nästa år. Under andra kvartalet ska fabriken i Skövde vara i fas med introduktionen av VEA-motorerna. På några veckor kommer volymerna att fördubblas, vilket ställer höga krav på både fabrik och underleverantörer.

– Det blir kämpigt men också en morot. 2015 kommer vi att göra all time high och för första gången tillverka över 500 000 motorer!

VEA & XC90

Volvo Engine Architecture, VEA, är Volvos nya egenutvecklade motorfamilj som bygger på en tvåliters fyrcylindrig motor för både bensin (T) och diesel (D) i olika utföranden. Bensinmotorerna har kompressor och turbo, medan dieslarna har dubbelturbo. Tillverkningen av D4 (181 hk) och T6 (306 hk) har redan startat och näst i tur står D5 (225 hk) som blir första VEA-motor med AWD i nya XC90. Toppmodell i nya XC90 blir laddhybriden Twin engine som bygger på T6 med en elmotor på sammanlagt 400 hk. Samtliga VEA-motorer tillverkas i Skövde.

Källa: Volvocars.se

Fredrik Karlsson

Ålder: 47

Bor: Götene

Familj: Fru och två barn, 14 och 17 år gamla.

Intressen: Cykling och ett stort motorintresse, främst enduro och rally.

Bakgrund: Tekniskt gymnasium på Västerhöjd, anställd på Volvo Personvagnar 1987 (västra fabriken). Senast projektledare för VEA-lansering till nya XC90 och SPA-plattformen, nu åter som logistik- och planeringschef.

Källa: