06 sep 2014 09:00

23 jan 2015 15:49

Friskvårdsdag på Billingen

Föreningslivet möter Skaraborgsborna

Efter mat behövs motion och i veckan efter Matfestivalen har Friskvårdens dag anordnas i 28 år. På söndag är det dags igen.

Yngve Fasth var tidigare ordförande för Skövde Biodlarförening i 20 år och han har varit engagerad i Friskvårdens dag lika länge.

– Det roligaste är att träffa folk och få berätta om sin hobby. Det händer att man känner igen folk man träffat där sen på kurserna som vi håller en gång om året, säger han.

För honom och de andra i föreningen handlar det främst om att få informera och sprida kunskap om biodling.

– Syftet med att vara med på friskvårdsdagen är att visa upp vår verksamhet och väcka intresse. Och sälja våra produkter, fast det är mer av en bisyssla, säger Yngve Fasth.

Transparent bikupa

Skövdes biodlare visar upp ett helt bisamhälle i genomskärning med en bikupa konstruerad så att man kan se igenom den från alla håll. När kupan inte är på aktiviteter som på söndag används den i bland annat utbildningssyfte.

– Förut bjöd vi på honungsvatten också men det vågar vi inte nu för alla getingar, säger Yngve Fasth.

Det är nu 35 år sedan han drog i gång sin biodlarverksamhet och han har på senare år märkt av en positiv utveckling hos den yngre generationen.

– Klubben har fördubblat medlemsantalet till nästan 100, jämnat ut könsfördelning och medelåldern har gått ner. När jag började fanns det en kvinnlig biodlare, säger Yngve Fasth.

Han tror att den till synes goda återväxten beror på intresset för närodlat och att produkter som flytande honung ses i matlagningsprogram.

Tusentals besökare

Bakom arrangemanget Friskvårdens dag står Skövde kommun i samverkan med det lokala föreningslivet och Västra Götalandsregionen.

– Rekordåret för tre år sedan kom det uppemot 5000 personer och vi hoppas på det i år också om bara vädrets makter är med oss, säger Birgitta Johansson på Fritidskontoret i Skövde.

Allt från politiska partier till hjälporganisationer och idrottsföreningar tar tillfället i akt och möter Skaraborgsborna på Billingens fritidsområde.

– Det betyder oerhört mycket för deltagarna att kunna marknadsföra sig så här, säger Birgitta Johansson.

Yngve Fasth var tidigare ordförande för Skövde Biodlarförening i 20 år och han har varit engagerad i Friskvårdens dag lika länge.

– Det roligaste är att träffa folk och få berätta om sin hobby. Det händer att man känner igen folk man träffat där sen på kurserna som vi håller en gång om året, säger han.

För honom och de andra i föreningen handlar det främst om att få informera och sprida kunskap om biodling.

– Syftet med att vara med på friskvårdsdagen är att visa upp vår verksamhet och väcka intresse. Och sälja våra produkter, fast det är mer av en bisyssla, säger Yngve Fasth.

Transparent bikupa

Skövdes biodlare visar upp ett helt bisamhälle i genomskärning med en bikupa konstruerad så att man kan se igenom den från alla håll. När kupan inte är på aktiviteter som på söndag används den i bland annat utbildningssyfte.

– Förut bjöd vi på honungsvatten också men det vågar vi inte nu för alla getingar, säger Yngve Fasth.

Det är nu 35 år sedan han drog i gång sin biodlarverksamhet och han har på senare år märkt av en positiv utveckling hos den yngre generationen.

– Klubben har fördubblat medlemsantalet till nästan 100, jämnat ut könsfördelning och medelåldern har gått ner. När jag började fanns det en kvinnlig biodlare, säger Yngve Fasth.

Han tror att den till synes goda återväxten beror på intresset för närodlat och att produkter som flytande honung ses i matlagningsprogram.

Tusentals besökare

Bakom arrangemanget Friskvårdens dag står Skövde kommun i samverkan med det lokala föreningslivet och Västra Götalandsregionen.

– Rekordåret för tre år sedan kom det uppemot 5000 personer och vi hoppas på det i år också om bara vädrets makter är med oss, säger Birgitta Johansson på Fritidskontoret i Skövde.

Allt från politiska partier till hjälporganisationer och idrottsföreningar tar tillfället i akt och möter Skaraborgsborna på Billingens fritidsområde.

– Det betyder oerhört mycket för deltagarna att kunna marknadsföra sig så här, säger Birgitta Johansson.

  • Magnus Ornhammar