11 sep 2014 08:59

23 jan 2015 15:50

Laddstolpe ska få skyltar och nya servicerutiner

De två parkeringsplatserna vid den nya laddstolpen för elbilar på SLA-parkeringen är ofta fulla. För att komma intill har elbilsägare ställt sig på tvären på gräsmattan. Men nu är laddstolpen ur funktion.
– Jag vet att det ska komma upp en skylt som meddelar om den är det, men inte när, säger Henrik Kråklind från Tibro

Han säger sig vara den enda elbilsägaren i Tibro, hittills. Han laddar oftast bilen hemma, men efter att elstolpen i Skövde invigdes vid Matfestivalen så har han använt den några gånger.

– Jag blev glad när den sattes upp men i dag funkar den inte.

Bilen, en Nissan Leaf har han haft i nio månader och redan kört 2000 mil. Laddar man fullt från tomt läge blir det en 40 minutersrast vid laddstolpen.

– Men ofta räcker det med en femminutare om man bara ska ta sig hem. Jag laddar fullt hemma sedan.

När han kom till eltappen under onsdagseftermiddagen hade han kört 20 mil men räknade med att kunna klara sig ända hem ändå.

– Jag vill tänka miljösmart och äger också en andel i ett vindkraftverk. Så nu producerar jag mer än vad som går åt.

”Skyltar på väg”

Staffan Weinö, enhetschef på driftsenheten fick besked under torsdagsförmiddagen att laddstolpen inte fungerade och skulle skicka ut personal för att undersöka saken.

Under nästa vecka ska de spärra av och skylta om så att enbart de som ska ladda elbilarna får stå på de två parkeringplatserna intill. Framgent kommer de att ansvara för laddstolpen och göra kontroller i samband med att de tittar till parkeringsautomaterna.

Detta är den första offentliga laddstolpen i Skövde och sattes upp genom Skövde elnät.

– Laddstolpen kom så plötsligt för oss. Vi beställde skyltar så fort som möjligt, men vi har inte fått dem än.

Parkeringplatserna kommer att bli tidsbegränsade till en timma.

I vilken utsträckning laddstolpen har utnyttjats hittills vet inte samhällsbyggandsförvaltningen.

Han säger sig vara den enda elbilsägaren i Tibro, hittills. Han laddar oftast bilen hemma, men efter att elstolpen i Skövde invigdes vid Matfestivalen så har han använt den några gånger.

– Jag blev glad när den sattes upp men i dag funkar den inte.

Bilen, en Nissan Leaf har han haft i nio månader och redan kört 2000 mil. Laddar man fullt från tomt läge blir det en 40 minutersrast vid laddstolpen.

– Men ofta räcker det med en femminutare om man bara ska ta sig hem. Jag laddar fullt hemma sedan.

När han kom till eltappen under onsdagseftermiddagen hade han kört 20 mil men räknade med att kunna klara sig ända hem ändå.

– Jag vill tänka miljösmart och äger också en andel i ett vindkraftverk. Så nu producerar jag mer än vad som går åt.

”Skyltar på väg”

Staffan Weinö, enhetschef på driftsenheten fick besked under torsdagsförmiddagen att laddstolpen inte fungerade och skulle skicka ut personal för att undersöka saken.

Under nästa vecka ska de spärra av och skylta om så att enbart de som ska ladda elbilarna får stå på de två parkeringplatserna intill. Framgent kommer de att ansvara för laddstolpen och göra kontroller i samband med att de tittar till parkeringsautomaterna.

Detta är den första offentliga laddstolpen i Skövde och sattes upp genom Skövde elnät.

– Laddstolpen kom så plötsligt för oss. Vi beställde skyltar så fort som möjligt, men vi har inte fått dem än.

Parkeringplatserna kommer att bli tidsbegränsade till en timma.

I vilken utsträckning laddstolpen har utnyttjats hittills vet inte samhällsbyggandsförvaltningen.

  • Rikard Jansson