26 sep 2014 18:32

23 jan 2015 15:51

Dataspel för öronen

Robotar, snuskiga mobiler, återhämtning och dataspel för personer med synnedsättning.
Det var en minst sagt blandad kompott när Högskolan i går arrangerade Forskarfredag

Det var tredje gången som det var Forskarfredag på Högskolan i Skövde och liksom tidigare år arrangerades den tillsammans med Balthazar. Besökarna, både vuxna och barn, bjöds på en stor mix av föreläsningar, utställningar och aktiviteter att prova på.

SLA passade på att besöka ett projekt för inkluderande speldesign. Syftet är att undersöka möjligheterna att göra ”klassiska” spel tillgängliga för personer med synnedsättning.

– Vi har tagit fram en prototyp som inte är färdig men som man kan testa, berättar lektorn Henrik Engström.

– Tidigare finns det spel som bara riktar sig synskadade men det nya vi vill göra är att skapa spel som passar både de seende och de med synnedsättning.

Svårt spel

Många tog chansen att testa spelet – en av dem var Olle Kåre Zäll som går natur på Västerhöjd.

– Det var riktigt svårt! Det är första gången jag testar ett sådant här spel där man bara har hjälp av hörseln, konstaterar han.

Men Henrik Engström berättar att det inte bara är Olle som har svårt med spelet.

– För seende är det en väldig omställning. De med synnedsättning är betydligt mer vana att förlita sig på hörseln.

Förutom dataspelet kunde besökarna bland annat få veta mer om robotar, slå sig ner i en återhämtningsfåtölj, lösa problem i Balthazars monter och i en monter demonstrerades hur snuskig en mobiltelefon är. Det arrangerades också Science Slam – populärvetenskapliga föreläsningar på åtta minuter vardera.

Det var tredje gången som det var Forskarfredag på Högskolan i Skövde och liksom tidigare år arrangerades den tillsammans med Balthazar. Besökarna, både vuxna och barn, bjöds på en stor mix av föreläsningar, utställningar och aktiviteter att prova på.

SLA passade på att besöka ett projekt för inkluderande speldesign. Syftet är att undersöka möjligheterna att göra ”klassiska” spel tillgängliga för personer med synnedsättning.

– Vi har tagit fram en prototyp som inte är färdig men som man kan testa, berättar lektorn Henrik Engström.

– Tidigare finns det spel som bara riktar sig synskadade men det nya vi vill göra är att skapa spel som passar både de seende och de med synnedsättning.

Svårt spel

Många tog chansen att testa spelet – en av dem var Olle Kåre Zäll som går natur på Västerhöjd.

– Det var riktigt svårt! Det är första gången jag testar ett sådant här spel där man bara har hjälp av hörseln, konstaterar han.

Men Henrik Engström berättar att det inte bara är Olle som har svårt med spelet.

– För seende är det en väldig omställning. De med synnedsättning är betydligt mer vana att förlita sig på hörseln.

Förutom dataspelet kunde besökarna bland annat få veta mer om robotar, slå sig ner i en återhämtningsfåtölj, lösa problem i Balthazars monter och i en monter demonstrerades hur snuskig en mobiltelefon är. Det arrangerades också Science Slam – populärvetenskapliga föreläsningar på åtta minuter vardera.