05 okt 2014 20:19

23 jan 2015 15:51

Sandahls film prisad och hyllad

Ronnie Sandahls första långfilm Svenskjävel har precis haft världspremiär vid filmfestivalen i Zürich där den i lördags också utsågs till Bästa debutfilm.

Det måste kännas bra?

– Jag är väldigt lättad och glad, vi har jobbat med filmen i över fyra år och suttit månader i sträck och svettats i klipprum med en osäkerhet kring hur filmen skulle tas emot. Film är en kamp hela vägen, och så får den det här mottagandet och stor internationell uppmärksamhet redan ett halvår innan den svenska premiären! Det var en väldigt surrealistisk känsla att ta emot priset inför ett fullsatt operahus i Zürich – det såg ut så som operahus gör, absurt enormt och med guld överallt – och när jag kollade ner på första raden så sitter Susanne Bier, Peter Fonda, John Malkovich och Liam Neeson där bland andra världskändisar.

Det var inte bara filmen som prisades, skådespelarna Bianca Kronlöf och Mona Kristiansen fick ett särskilt omnämnande av juryn.

– Det är jag nästan mer stolt över! Alltså, juryn valde ut tre skådespelare från hela festivalen som de tyckte utmärkte sig, och två av dem kom från min film. Det är jag riktigt stolt över. Och båda två gör sina första långfilmer. Sedan är det jättespeciellt att få utmärkelser av just den internationella juryn – Susanne Bier håller jag som en av de bästa regissörerna. Alla beslut som tagits under inspelningarna har tagits för att skådespeleriet ska bli så bra som möjligt och här kom kvittot på att det var rätt. Sedan tävlade Bianca Kronlöf och Mona Kristiansen mot tusentals skådespelare, bland annat Kristen Wiig, James Gandolfini och Liam Neeson, så det är verkligen jätteroligt.

Är det segertåget som börjat tuffa nu? Det kommer fler filmfestivaler för din del.

– Ja, nu börjar filmen röra på sig rejält. Det är klart att det här priset förändrar en hel del och det kommer säkert att öppna många dörrar. Det hade inte varit någon katastrof att inte vinna, men nu kommer det nog att gå lättare. Jag åker till filmfestivalen i Chicago på torsdag och där är den nominerad i katagorin bästa debut eller New director award eller nåt åt det hållet, men också i den nyinstiftade kategorin Roger Ebert award. Han var filmkritiker men gick bort förra året och kategorin är till hans minne. Han var känd för att bland annat ha hittat Scorcese och för att nomineras ska man ha en ”kompromisslös vision”. Det är coolt – det är verkligen skördetid nu!

Det måste kännas bra?

– Jag är väldigt lättad och glad, vi har jobbat med filmen i över fyra år och suttit månader i sträck och svettats i klipprum med en osäkerhet kring hur filmen skulle tas emot. Film är en kamp hela vägen, och så får den det här mottagandet och stor internationell uppmärksamhet redan ett halvår innan den svenska premiären! Det var en väldigt surrealistisk känsla att ta emot priset inför ett fullsatt operahus i Zürich – det såg ut så som operahus gör, absurt enormt och med guld överallt – och när jag kollade ner på första raden så sitter Susanne Bier, Peter Fonda, John Malkovich och Liam Neeson där bland andra världskändisar.

Det var inte bara filmen som prisades, skådespelarna Bianca Kronlöf och Mona Kristiansen fick ett särskilt omnämnande av juryn.

– Det är jag nästan mer stolt över! Alltså, juryn valde ut tre skådespelare från hela festivalen som de tyckte utmärkte sig, och två av dem kom från min film. Det är jag riktigt stolt över. Och båda två gör sina första långfilmer. Sedan är det jättespeciellt att få utmärkelser av just den internationella juryn – Susanne Bier håller jag som en av de bästa regissörerna. Alla beslut som tagits under inspelningarna har tagits för att skådespeleriet ska bli så bra som möjligt och här kom kvittot på att det var rätt. Sedan tävlade Bianca Kronlöf och Mona Kristiansen mot tusentals skådespelare, bland annat Kristen Wiig, James Gandolfini och Liam Neeson, så det är verkligen jätteroligt.

Är det segertåget som börjat tuffa nu? Det kommer fler filmfestivaler för din del.

– Ja, nu börjar filmen röra på sig rejält. Det är klart att det här priset förändrar en hel del och det kommer säkert att öppna många dörrar. Det hade inte varit någon katastrof att inte vinna, men nu kommer det nog att gå lättare. Jag åker till filmfestivalen i Chicago på torsdag och där är den nominerad i katagorin bästa debut eller New director award eller nåt åt det hållet, men också i den nyinstiftade kategorin Roger Ebert award. Han var filmkritiker men gick bort förra året och kategorin är till hans minne. Han var känd för att bland annat ha hittat Scorcese och för att nomineras ska man ha en ”kompromisslös vision”. Det är coolt – det är verkligen skördetid nu!

  • Carl Johan Hjerpe