17 okt 2014 16:18

23 jan 2015 15:52

Hemkört när cheferna jobbade på bolaget

Praktikanter. Vd, vice vd och försäljningschefen från Systembolagets ledning arbetade under fredagen i butiken på Rosenhaga. Nöjda kunder, etiskt vin och hemleverans var ämnen som avhandlades under SLA:s besök.

Den röda mattan var noga fasttejpad i golvet så att ingen skulle snubbla och där den tog slut stod Magdalena Gerger, vd, Mikael Wallteg, vice vd, och Marita Dahllöf, försäljningschef och Falköpingsbo, och log med mungipor som gick från öra till öra.

– Varsågoda, smaka på snittar och alkoholfritt vin, bjöd de in och många kunder lät sig väl smaka.

Systembolagets butik på Rosenhaga blev tidigare i år utsedd till årets butik i klassen ”större butik”. Med anledning av det kom delar av Systembolagets ledning på besök under fredagen.

De arbetade i butiken och utförde alla vanliga arbetsuppgifter, såsom att sitta i kassan och packa upp varor med mera. Förutom att de bjöd på snittar och bubbel.

Alkoholfritt ökar

– Att åka ut och jobba i en butik så här är årets höjdpunkt. Den här butiken har de nöjdaste kunderna och de är bäst på ålderskontroll. På det här sättet får vi mycket återkoppling från kunderna och de säger att de uppskattar servicen och att de får ett bra bemötande.

Mikael Wallteg gillar också att träffa kunderna och teamet som jobbar i butiken.

– De är duktiga och vi ska lära oss av hur de jobbar. Vi ska lyssna på dem eftersom det är de som möter kunderna, säger han innan han går till kassan för sitt pass.

Mikael Wallteg berättar att det alkoholfria sortimentet är det som ökar mest, och ytterligare ett sortiment som ökar är det etiska. Systembolaget säljer etiskt vin med märkningarna Fair trade och Fair for life.

– Det har tagit lite tid men nu ser vi att försäljningen ökar. Vi får många frågor om det och ser till att personalen har kompetens att informera om vad det innebär.

Försäljningen har det senaste året ökat från 1,3 procent till 4,4 av vinförsäljningen. Systembolaget köper 20 procent av allt vin som är certifierat av Fair trade.

I dag finns 62 olika etiska viner, merparten är även ekologiska och man söker aktivt efter fler.

Systembolaget håller sedan ett år på med ett försöksprojekt som innebär att dryck kan levereras hem till kunderna.

– Vi vill inte pusha det och vi är måna om våra kundkontakter. Men de flesta förväntar sig möjlighet till hemleverans i dag, säger Magdalena Gerger.

– Vi har alkoholforskare som följer projektet och det ska sedan utvärderas men i det första skedet ser vi inga tecken på negativa baksidor.

Projektet pågår i länen Stockholm, Skåne, Västerbotten och Västernorrland, samt i Borås, Brämhult, Uppsala, Göteborg och Askim.

Den röda mattan var noga fasttejpad i golvet så att ingen skulle snubbla och där den tog slut stod Magdalena Gerger, vd, Mikael Wallteg, vice vd, och Marita Dahllöf, försäljningschef och Falköpingsbo, och log med mungipor som gick från öra till öra.

– Varsågoda, smaka på snittar och alkoholfritt vin, bjöd de in och många kunder lät sig väl smaka.

Systembolagets butik på Rosenhaga blev tidigare i år utsedd till årets butik i klassen ”större butik”. Med anledning av det kom delar av Systembolagets ledning på besök under fredagen.

De arbetade i butiken och utförde alla vanliga arbetsuppgifter, såsom att sitta i kassan och packa upp varor med mera. Förutom att de bjöd på snittar och bubbel.

Alkoholfritt ökar

– Att åka ut och jobba i en butik så här är årets höjdpunkt. Den här butiken har de nöjdaste kunderna och de är bäst på ålderskontroll. På det här sättet får vi mycket återkoppling från kunderna och de säger att de uppskattar servicen och att de får ett bra bemötande.

Mikael Wallteg gillar också att träffa kunderna och teamet som jobbar i butiken.

– De är duktiga och vi ska lära oss av hur de jobbar. Vi ska lyssna på dem eftersom det är de som möter kunderna, säger han innan han går till kassan för sitt pass.

Mikael Wallteg berättar att det alkoholfria sortimentet är det som ökar mest, och ytterligare ett sortiment som ökar är det etiska. Systembolaget säljer etiskt vin med märkningarna Fair trade och Fair for life.

– Det har tagit lite tid men nu ser vi att försäljningen ökar. Vi får många frågor om det och ser till att personalen har kompetens att informera om vad det innebär.

Försäljningen har det senaste året ökat från 1,3 procent till 4,4 av vinförsäljningen. Systembolaget köper 20 procent av allt vin som är certifierat av Fair trade.

I dag finns 62 olika etiska viner, merparten är även ekologiska och man söker aktivt efter fler.

Systembolaget håller sedan ett år på med ett försöksprojekt som innebär att dryck kan levereras hem till kunderna.

– Vi vill inte pusha det och vi är måna om våra kundkontakter. Men de flesta förväntar sig möjlighet till hemleverans i dag, säger Magdalena Gerger.

– Vi har alkoholforskare som följer projektet och det ska sedan utvärderas men i det första skedet ser vi inga tecken på negativa baksidor.

Projektet pågår i länen Stockholm, Skåne, Västerbotten och Västernorrland, samt i Borås, Brämhult, Uppsala, Göteborg och Askim.

Fairtrade och Fair for life

Fairtrade och Fair for life är två organisationer som säkerställer att olika typer av varor odlas och tillverkas på ett sätt som tar hänsyn till mänskliga rättigheter, samt att de som arbetar gör det under goda förhållanden och att de får skäligt betalt.

Det gäller i många fall småföretagare i fattiga länder och organisationerna bidrar även till projekt i byar och samhällen så att familjerna ska få det bättre.

Källa: www.fairtrade.se, www.fairforlife.org