17 okt 2014 08:00

23 jan 2015 15:52

Pärlor från Sven-Olofs uppväxt

Sven-Olof Jonsson växte upp i pappas bilverkstad på 1940-talet och drev sedan själv företaget vidare fram till pension. När sonen tog över stafettpinnen fick Sven-Olof mer tid över för sina båda veteranbilar: Willys 6 från 1931 och Buick Special 1937.
– Det är bilar jag minns från barndomen, säger 76-åringen.

Jonssons Bilservice är en institution i det lilla samhället Eggby, beläget på Billingens östra sida i den vackra Vallebygden. Sven-Olof Jonssons pappa byggde både verkstad och hus i samhället i mitten av 1940-talet och det fanns aldrig någon tvekan om att Sven-Olof skulle gå i pappans fotspår.

– Det var så det fungerade förr. Jag började så fort jag hade gått ur skolan, berättar Sven-Olof som numera bor snett över gatan från verkstaden, där han har god utsikt över sonen Kent som driver företaget vidare i tredje generation.

– Verkstan går bra, han har fullt upp, konstaterar Sven-Olof innan han visar in oss i hans stora villagarage.

30-talsbilar

Här finns frun Ammis Fiat 600 från 1962 men också två välbevarade och blänkande exemplar från 1930-talet som Sven-Olof renoverat och arbetat med i många år på fritiden. Verkstaden var både Sven-Olofs jobb och hobby.

– Det blev så när man hade intresset. Men att det skulle bli just de här två bilar var egentligen slumpens skördar, men i dag är jag glad att jag kom över dem, säger han.

Buicken köpte Sven-Olof någon gång på 1970-talet (”minns inte vilket år”) av GM i Skövde. Bilen hade då stått och rostat ett tag efter att från början tillhört en byggmästare från Tidaholm. Man kan tänka sig att den väckte uppmärksamhet på den tiden med sina ståtliga linjer. Modellen känns igen från USA-filmer med 30- och 40-talstema.

– Den fungerar fint på vägen fortfarande, det går att ligga i normal hastighet och ända åka hyfsat bekvämt, berättar Sven-Olof som jagat reserv- och originaldelar kors och tvärs över hela landet – och även under resor i USA.

– Jag brukar ta en årlig tur till Brunnskog i Värmland. Annars blir det mest utflykter här hemma med Skaraborgs motorveteraner.

Bilar från barndomen

Den raka åttacylindriga motorn på 100 hästkrafter och treväxlad manuell låda spinner ljuvligt när ekipaget rullar ut ur garaget. Detsamma gäller sexan i Willys 6:an från 1931, föregångare till de jeepar Willys senare gjorde sig kända för. Eggbybon köpte bilen på 1990-talet efter att Buicken stod klar.

– Den hade den stått i en lada i många år, så råttor hade ätit upp inredningen. Men nu är den i hyfsat skick, säger han blygsamt.

I familjens ägo finns även en Desoto -56 och ytterligare en Fiat 600 från 1955. Men de båda amerikanska veteranbilarna från 1930-talet sticker ut.

– Dagens ungdomar vill inte hålla på med så här gamla bilar, då är det 1950- eller 60-talet som gäller. Men för mig är detta bilar som jag växte upp med och minns från barndomen.

Jonssons Bilservice är en institution i det lilla samhället Eggby, beläget på Billingens östra sida i den vackra Vallebygden. Sven-Olof Jonssons pappa byggde både verkstad och hus i samhället i mitten av 1940-talet och det fanns aldrig någon tvekan om att Sven-Olof skulle gå i pappans fotspår.

– Det var så det fungerade förr. Jag började så fort jag hade gått ur skolan, berättar Sven-Olof som numera bor snett över gatan från verkstaden, där han har god utsikt över sonen Kent som driver företaget vidare i tredje generation.

– Verkstan går bra, han har fullt upp, konstaterar Sven-Olof innan han visar in oss i hans stora villagarage.

30-talsbilar

Här finns frun Ammis Fiat 600 från 1962 men också två välbevarade och blänkande exemplar från 1930-talet som Sven-Olof renoverat och arbetat med i många år på fritiden. Verkstaden var både Sven-Olofs jobb och hobby.

– Det blev så när man hade intresset. Men att det skulle bli just de här två bilar var egentligen slumpens skördar, men i dag är jag glad att jag kom över dem, säger han.

Buicken köpte Sven-Olof någon gång på 1970-talet (”minns inte vilket år”) av GM i Skövde. Bilen hade då stått och rostat ett tag efter att från början tillhört en byggmästare från Tidaholm. Man kan tänka sig att den väckte uppmärksamhet på den tiden med sina ståtliga linjer. Modellen känns igen från USA-filmer med 30- och 40-talstema.

– Den fungerar fint på vägen fortfarande, det går att ligga i normal hastighet och ända åka hyfsat bekvämt, berättar Sven-Olof som jagat reserv- och originaldelar kors och tvärs över hela landet – och även under resor i USA.

– Jag brukar ta en årlig tur till Brunnskog i Värmland. Annars blir det mest utflykter här hemma med Skaraborgs motorveteraner.

Bilar från barndomen

Den raka åttacylindriga motorn på 100 hästkrafter och treväxlad manuell låda spinner ljuvligt när ekipaget rullar ut ur garaget. Detsamma gäller sexan i Willys 6:an från 1931, föregångare till de jeepar Willys senare gjorde sig kända för. Eggbybon köpte bilen på 1990-talet efter att Buicken stod klar.

– Den hade den stått i en lada i många år, så råttor hade ätit upp inredningen. Men nu är den i hyfsat skick, säger han blygsamt.

I familjens ägo finns även en Desoto -56 och ytterligare en Fiat 600 från 1955. Men de båda amerikanska veteranbilarna från 1930-talet sticker ut.

– Dagens ungdomar vill inte hålla på med så här gamla bilar, då är det 1950- eller 60-talet som gäller. Men för mig är detta bilar som jag växte upp med och minns från barndomen.