19 okt 2014 20:00

23 jan 2015 15:52

Byt till vinterdäck innan olyckan sker

Tillåtet med vinterdäck från 1 oktober

Ishalkan är en livsfarlig fiende för bilisterna.
Därför är det dags att skruva på vinterdäcken och helst innan det har hunnit bli skarpt läge.

Debatten om vilka vinterdäckstyper som är bäst är evig och tar aldrig slut. Det gäller att väga in många aspekter och miljöorganisationer höjer varningens finger mot dubbdäcken.

De sägs sprida farliga föroreningar genom slitagepartiklar. Det finns tre typer av vinterdäck på den svenska marknaden.

• Dubbade däck som enligt de flesta testresultat är överlägset bäst på is.

• Nordiska dubbfria friktionsdäck, vilka är anpassade till det nordiska klimatet och har bra egenskaper på snö och på uppruggad is.

• Centraleuropeiska dubbfria däck som är tillverkade för centraleuropeiska vinterförhållanden, där det ofta inte finns snö eller is.

Stefan Thorén på Däckia håller dubbdäck som bästa alternativet, även om det finns bra dubbfria alternativ.

– Det finns ingen tvekan om att dubbdäck är det säkraste alternativet. Ramlar du i sjön tar jag hellre en skruvmejsel i näven än en morot. Det är bättre ha något vasst till hands.

Noterbart är att ett dubbat däck förändras med tiden.

När dubben slits blir de sämre än dubbfria friktionsdäck även på is. Friktionsdäcken tappar inte sina egenskaper lika snabbt.

– Men de nya dubbdäcken har bättre dubb, en del har till och med dubbla stift, med slitstarkare material i ny typ av dubbdesign som gör däcken tystare och säkrare, berättar Stefan Thorén.

Dubbfria däcken gjorda i Norden är anpassade för bra grepp på vinterväglag. På barmark är både bromssträcka och köregenskaper mycket sämre än på ett sommardäck.

Tunga fordon omfattas också av krav på vinterdäck.

Den 1 januari 2013 blev det lag på att tunga fordon ska ha vinterdäck på drivande axlar. Lagen har inte gett någon direkt effekt och trafikpolisen har märkt ett ökande antal olyckor med lastbilar.

Olyckorna med lastbilarna avlöser varandra, beroende på att förarna inte anpassar sin körning efter väglaget.

Debatten om vilka vinterdäckstyper som är bäst är evig och tar aldrig slut. Det gäller att väga in många aspekter och miljöorganisationer höjer varningens finger mot dubbdäcken.

De sägs sprida farliga föroreningar genom slitagepartiklar. Det finns tre typer av vinterdäck på den svenska marknaden.

• Dubbade däck som enligt de flesta testresultat är överlägset bäst på is.

• Nordiska dubbfria friktionsdäck, vilka är anpassade till det nordiska klimatet och har bra egenskaper på snö och på uppruggad is.

• Centraleuropeiska dubbfria däck som är tillverkade för centraleuropeiska vinterförhållanden, där det ofta inte finns snö eller is.

Stefan Thorén på Däckia håller dubbdäck som bästa alternativet, även om det finns bra dubbfria alternativ.

– Det finns ingen tvekan om att dubbdäck är det säkraste alternativet. Ramlar du i sjön tar jag hellre en skruvmejsel i näven än en morot. Det är bättre ha något vasst till hands.

Noterbart är att ett dubbat däck förändras med tiden.

När dubben slits blir de sämre än dubbfria friktionsdäck även på is. Friktionsdäcken tappar inte sina egenskaper lika snabbt.

– Men de nya dubbdäcken har bättre dubb, en del har till och med dubbla stift, med slitstarkare material i ny typ av dubbdesign som gör däcken tystare och säkrare, berättar Stefan Thorén.

Dubbfria däcken gjorda i Norden är anpassade för bra grepp på vinterväglag. På barmark är både bromssträcka och köregenskaper mycket sämre än på ett sommardäck.

Tunga fordon omfattas också av krav på vinterdäck.

Den 1 januari 2013 blev det lag på att tunga fordon ska ha vinterdäck på drivande axlar. Lagen har inte gett någon direkt effekt och trafikpolisen har märkt ett ökande antal olyckor med lastbilar.

Olyckorna med lastbilarna avlöser varandra, beroende på att förarna inte anpassar sin körning efter väglaget.

  • Per Warvlin

Krav på vinterdäck 1 december–31 mars

Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag ute.

Dubbdäck får användas mellan den 1 oktober och den 15 april. Det är lagligt att köra med dubbdäck efter den 15 april och innan den 1 oktober om det är eller befaras bli vinterväglag.

För personbilar och andra lätta fordon med en totalvikt upp till och med 3,5 ton måste mönsterdjupet vara minst 3 millimeter i däcken.

Samma mönsterdjup gäller för släpvagnar som dras av dessa fordon. För lastbil, buss och personbil klass 2 med en totalvikt över 3,5 ton gäller mönsterdjupet 5 millimeter. Kravet gäller för samtliga däck på dessa fordon.

Med vinterdäck menas dubbade däck eller så kallade odubbade friktionsdäck. Det får inte förekomma både dubbade och odubbade däck på samma fordon. Observera att det är tillåtet att använda odubbade friktionsdäck året runt, det finns ingen restriktion mot dem.

Däck på släpet

Om bilen har dubbdäck måste även släpet ha dubbdäck när det är vinterväglag. Om bilen har odubbade däck får släpet ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck. Det är viktigt att släpet inte har sämre väggrepp än bilen, för att till exempel undvika att släpet sladdar vid inbromsning.

Enligt lag krävs vinterdäck även för tunga fordon, med en totalvikt över 3,5 ton.

Källa: Polisen.