19 okt 2014 17:38

23 jan 2015 15:52

När Mozart mötte Tranströmer

En intressant mix mellan Mozart och Tranströmer skapades under lördagskonserten som Göteborgsoperans Skövdescen anordnade under lördagen.

Det var Karl Peter Eriksson, baryton och Nina Ewald sopran som tillsammans sjöng Mozart och läste Tomas Tranströmer-dikter. Det varvade programmet ackompanjerades av Ha-Young Sul Bladner på piano.

Uppskattningsvis 120 personer hade sökt sig till konserten. En av förväntansfulla gäster var Lennart Ohlsson.

– Det är första gången jag är här den här säsongen, men det är alltid så bra.

Margareta Ehn- Edvinsson som är med och arrangerar programmet berättar hur de försöker variera sig och tar in allt så väl musikalmelodier som operor.

Programmet hette ”Man must meet” som framfördes av trion ”Man must sing”. Det innehöll ett urval av stycken från Wolfgang Amadeus Mozarts operor Figaros bröllop och Trollflöjten.

Tomas Tranströmer fick Nobelpriset i litteratur 2011 och några av diktsamlingarna som det lästs från var 17 dikter, Den halvfärdiga himlen, För levande och döda och Sorgegondolen.

Detta är inte första gången som Tranströmer används i musikaliska sammanhang. Dikterna används ofta till pianospel, såväl klassisk musik som jazz.

Det var Karl Peter Eriksson, baryton och Nina Ewald sopran som tillsammans sjöng Mozart och läste Tomas Tranströmer-dikter. Det varvade programmet ackompanjerades av Ha-Young Sul Bladner på piano.

Uppskattningsvis 120 personer hade sökt sig till konserten. En av förväntansfulla gäster var Lennart Ohlsson.

– Det är första gången jag är här den här säsongen, men det är alltid så bra.

Margareta Ehn- Edvinsson som är med och arrangerar programmet berättar hur de försöker variera sig och tar in allt så väl musikalmelodier som operor.

Programmet hette ”Man must meet” som framfördes av trion ”Man must sing”. Det innehöll ett urval av stycken från Wolfgang Amadeus Mozarts operor Figaros bröllop och Trollflöjten.

Tomas Tranströmer fick Nobelpriset i litteratur 2011 och några av diktsamlingarna som det lästs från var 17 dikter, Den halvfärdiga himlen, För levande och döda och Sorgegondolen.

Detta är inte första gången som Tranströmer används i musikaliska sammanhang. Dikterna används ofta till pianospel, såväl klassisk musik som jazz.

  • Rikard Jansson