08 nov 2014 09:00

23 jan 2015 15:53

Kända glaskonstnärer på Galleri Stockselius

SKÖVDE: Tre i fyra rum

Tre i fyra rum. Konstnärerna heter Bertil Vallien, Ulrica Hydman Vallien och Kjell Engman. Rummen finns på Galleri Stockselius i Skövde. Vernissagen är under lördagen.

Bertil Vallien, Ulrica Hydman Vallien och Kjell Engman är alla knutna till Kosta Boda. Nu ställer de ut tillsammans för andra gången. Tre i fyra rum på Galleri Stockselius.

Bertil Vallien brukar säga att han har två yrken. Det ena är att vara kommersiell formgivare på glasbruket och rita serviser, vaser och skålar. Det andra är att vara konstnär.

– Som konstnär vill jag utnyttja glaset som en skulptör och inte i första hand utnyttja de förföriska, dekorativa värdena. Jag tycker om att skita ner ytorna och ta tillvara glasets förmåga att forma med hjälp av ljuset.

Lekfull teknik

Båten är den form som Bertil Vallien arbetat mycket med och det är också den som han är mest känd för.

– För mig har båtformen blivit ungefär vad duken är för målaren. En form, om man fyller den med innehåll så händer det någonting.

Alla hans skulpturer är gjutna i sand.

– Det är en teknik som jag själv har uppfunnit. Tekniken är tacksam att lära ut och ger en väldig frihet. Man kan vara väldigt lekfull.

Han visar sina senaste konstverk. Det är små landskap.

– Jag gillar trasigheter. Det är en slags förödda landskap från forntiden. Rester av arkitekturer.

Ny tid för Ulrica

Ulrica Hydman Vallien har ställt ut på Galleri Stockselius tidigare. Det var 2008 och då liksom nu visar hon glas och målningar.

– Jag har plockat ihop det konstglas som finns kvar av mig. Jag ville ha ett färgstarkt och härligt rum, säger hon och berättar att flera serier av henne, som Caramba, fortfarande är i produktion.

Hon har, säger hon, varit tydlig i allt hon gjort och på så sätt blivit lätt att känna igen.

– Jag tror att jag hållit fast vid mig själv väldigt hårt. Jag gillar det jag gör. Jag är väldigt bejakande. Det är starka färger, väldigt mycket kvinnor och någon liten man här och där. Och så det jag bryr mig om i livet; fåglar, ormar, katter och skogen. Jag är nog inte så allvarlig.

Nu börjar en ny tid för Ulrica Hydman Vallien. Tiden efter konstglaset.

– Jag vill måla tavlor, teckna och ta i leran igen. Jag började ju som keramiker.

Berättar historier

Kjell Engman visar ”en blandad kompott från olika teman”.

– Det lekfulla kännetecknar min konst. Jag gillar att arbeta med teman och att berätta historier. Jag är väldigt dålig på att skriva, så det här är mitt sätt att berätta.

Kjell Engman har jobbat med glas i 40 år.

– Glas har en dimension till. Du kan göra det osynligt. Glas är ett otroligt material, det är både hårt och skört.

För honom är utställningen mer en teater, en upplevelse, än att det är objekt. Han berättar om en utställning som han gjorde i Minneapolis.

– Det var då gitarrerna och fiolerna kom till. På 60-talet var man antingen popsnöre eller klassisk nörd. I dag förenar man olika musikstilar och skapar nya. Det blev som en show av det.

Hans senaste tillskott är verk där han blandar måleri, foto och glas.

Utställningen på Galleri Stockselius har vernissage lördagen den 8 november och visas till den 30 november.

Bertil Vallien, Ulrica Hydman Vallien och Kjell Engman är alla knutna till Kosta Boda. Nu ställer de ut tillsammans för andra gången. Tre i fyra rum på Galleri Stockselius.

Bertil Vallien brukar säga att han har två yrken. Det ena är att vara kommersiell formgivare på glasbruket och rita serviser, vaser och skålar. Det andra är att vara konstnär.

– Som konstnär vill jag utnyttja glaset som en skulptör och inte i första hand utnyttja de förföriska, dekorativa värdena. Jag tycker om att skita ner ytorna och ta tillvara glasets förmåga att forma med hjälp av ljuset.

Lekfull teknik

Båten är den form som Bertil Vallien arbetat mycket med och det är också den som han är mest känd för.

– För mig har båtformen blivit ungefär vad duken är för målaren. En form, om man fyller den med innehåll så händer det någonting.

Alla hans skulpturer är gjutna i sand.

– Det är en teknik som jag själv har uppfunnit. Tekniken är tacksam att lära ut och ger en väldig frihet. Man kan vara väldigt lekfull.

Han visar sina senaste konstverk. Det är små landskap.

– Jag gillar trasigheter. Det är en slags förödda landskap från forntiden. Rester av arkitekturer.

Ny tid för Ulrica

Ulrica Hydman Vallien har ställt ut på Galleri Stockselius tidigare. Det var 2008 och då liksom nu visar hon glas och målningar.

– Jag har plockat ihop det konstglas som finns kvar av mig. Jag ville ha ett färgstarkt och härligt rum, säger hon och berättar att flera serier av henne, som Caramba, fortfarande är i produktion.

Hon har, säger hon, varit tydlig i allt hon gjort och på så sätt blivit lätt att känna igen.

– Jag tror att jag hållit fast vid mig själv väldigt hårt. Jag gillar det jag gör. Jag är väldigt bejakande. Det är starka färger, väldigt mycket kvinnor och någon liten man här och där. Och så det jag bryr mig om i livet; fåglar, ormar, katter och skogen. Jag är nog inte så allvarlig.

Nu börjar en ny tid för Ulrica Hydman Vallien. Tiden efter konstglaset.

– Jag vill måla tavlor, teckna och ta i leran igen. Jag började ju som keramiker.

Berättar historier

Kjell Engman visar ”en blandad kompott från olika teman”.

– Det lekfulla kännetecknar min konst. Jag gillar att arbeta med teman och att berätta historier. Jag är väldigt dålig på att skriva, så det här är mitt sätt att berätta.

Kjell Engman har jobbat med glas i 40 år.

– Glas har en dimension till. Du kan göra det osynligt. Glas är ett otroligt material, det är både hårt och skört.

För honom är utställningen mer en teater, en upplevelse, än att det är objekt. Han berättar om en utställning som han gjorde i Minneapolis.

– Det var då gitarrerna och fiolerna kom till. På 60-talet var man antingen popsnöre eller klassisk nörd. I dag förenar man olika musikstilar och skapar nya. Det blev som en show av det.

Hans senaste tillskott är verk där han blandar måleri, foto och glas.

Utställningen på Galleri Stockselius har vernissage lördagen den 8 november och visas till den 30 november.