11 nov 2014 22:00

23 jan 2015 15:53

Västtrafik plockar bort nattillägget

VÄSTRA GÖTALAND: Tydligare och enklare taxor i kollektivtrafiken

Nattilläggen försvinner i kollektivtrafiken från och med början av 2015.
– Det blir tydligare och enklare för kunden, säger Alex Bergström (S), vice ordförande i kollektivtrafiknämnden.

I dag kostar det 25 kronor extra för en enkelbiljett vid färd efter midnatt. De turerna går främst under helgerna. En vuxen som åker mellan Skövde och Mariestad på småtimmarna får betala 90 kronor för enkel biljett.

Om resan påbörjas innan midnatt är priset 65 kronor. Det blir även dyrare för de som åker på kontoladdning, men i det fallet är inte skillnaden så stor.

I den nya prislistan, som börjar gälla den 4 januari 2015, är nattillägget borta.

– Ett led i ambitionen att förenkla resandet, säger Västtrafiks presschef Kristian Lans.

Räkna passagerare

Kollektivtrafiknämnden ska delfinansiera en förstudie, där de befintliga kamerorna som finns på fordonen ska användas till passagerarräkning. Sedan räknar en dator ut antalet resenärer och beräknar var det finns lediga utrymmen. Regionens kostnad för projektet är satt till 738 500 kronor.

– Det blir ett viktigt underlag för kommande trafikförsörjningsprogram, säger Alex Bergström.

I Skaraborg, där resenärerna oftast passerar chaufförer och checkar in på bussen, är det lätt att se hur många som åker på en viss sträcka. I Göteborg, där det exempelvis finns flera ingångar till en spårvagn, är resenärerna inte lika bra på att stämpla sina kort.

– Väldigt många som inte stämplar har månadskort, säger Bergström.

Nämnden tog även beslut om de tillägg som kommunerna kan köpa. Utbudet ska blir enhetligt och kommunerna kan välja mellan tre varianter av skolkort, kompletterat med fyra varianter av fritidskort, samt tre olika varianter av seniorkort.

I dag kostar det 25 kronor extra för en enkelbiljett vid färd efter midnatt. De turerna går främst under helgerna. En vuxen som åker mellan Skövde och Mariestad på småtimmarna får betala 90 kronor för enkel biljett.

Om resan påbörjas innan midnatt är priset 65 kronor. Det blir även dyrare för de som åker på kontoladdning, men i det fallet är inte skillnaden så stor.

I den nya prislistan, som börjar gälla den 4 januari 2015, är nattillägget borta.

– Ett led i ambitionen att förenkla resandet, säger Västtrafiks presschef Kristian Lans.

Räkna passagerare

Kollektivtrafiknämnden ska delfinansiera en förstudie, där de befintliga kamerorna som finns på fordonen ska användas till passagerarräkning. Sedan räknar en dator ut antalet resenärer och beräknar var det finns lediga utrymmen. Regionens kostnad för projektet är satt till 738 500 kronor.

– Det blir ett viktigt underlag för kommande trafikförsörjningsprogram, säger Alex Bergström.

I Skaraborg, där resenärerna oftast passerar chaufförer och checkar in på bussen, är det lätt att se hur många som åker på en viss sträcka. I Göteborg, där det exempelvis finns flera ingångar till en spårvagn, är resenärerna inte lika bra på att stämpla sina kort.

– Väldigt många som inte stämplar har månadskort, säger Bergström.

Nämnden tog även beslut om de tillägg som kommunerna kan köpa. Utbudet ska blir enhetligt och kommunerna kan välja mellan tre varianter av skolkort, kompletterat med fyra varianter av fritidskort, samt tre olika varianter av seniorkort.

  • Alf Ehn