11 nov 2014 05:00

23 jan 2015 15:53

Volvoanställda röstar om sin arbetstid

Volvo Powertrain och IF Metall vill införa ett helt nytt flexibelt arbetstidsavtal vid Skövdefabriken för att möta upp- och nedgångar. Men om det blir av eller inte är upp till medlemmarna – för närvarande pågår en omröstning.

Jens Holtinger, platschef vid Volvo Powertrains fabrik i Skövde, säger att det är han som tillsammans med den lokala Metallklubben vid Skövdefabriken har tagit initiativet till det nya flexibla arbetstidsavtalet.

– Vi har ett preliminärt avtal med metallklubben, men för att det ska gälla måste medlemmarna först säga sitt, konstaterar Jens Holtinger.

Medlemsomröstningen pågår och ska vara klar i nästa vecka.

Verkstadsklubben har cirka 2 000 medlemmar vid Skövdefabriken och alla har rätt att rösta. Hur stort intresset är för att rösta är svårt att säga i nuläget uppger Lars Ask, ordförande i IF Metalls lokala verkstadsklubb.

– Eftersom vi bara har haft ett gäng som har röstat hittills så vet jag inte, men vi har ju träffat alla och informerat om röstningen – vi låter alltid våra medlemmar rösta när det handlar om arbetstid. I nästa vecka får vi veta hur många som röstat och vad resultatet blir, säger Lars Ask.

– Det är majoriteten som avgör, ja eller nej.

Det finns olika verktyg för att möta snabba upp- och nedgångar i produktionen. Visstidsanställningar och bemanningsanställda har varit de mest använda, men även flexibla arbetstidsavtal som innebär att man möter förändringar med kortare eller längre arbetstid, beroende på behovet, tillämpas nu. Bland annat ska ett nytt avtal införas på Volvo personvagnars fabrik i Torslanda som innebär att de anställdas arbetstid minskas på dagsbasis, men istället ska de med tio dagars varsel kunna kallas in för att jobba extra när det behövs.

Hur det flexibla arbetstidsavtalet vid Volvo Powertrains fabrik i Skövde kan se ut om det blir verklighet vill varken Ask eller Holtinger kommentera.

– Våra medlemmar får säga sitt först, jag vill att de ska kunna göra detta i lugn och ro, säger Ask.

Att det nya avtalet skulle kunna innebära att företaget helt slutar att använda sig av bemanningsföretag tror dock inte Holtinger.

– Det verktyget kommer att finnas kvar, men jag vill inte spekulera i vilken omfattning.

Jens Holtinger, platschef vid Volvo Powertrains fabrik i Skövde, säger att det är han som tillsammans med den lokala Metallklubben vid Skövdefabriken har tagit initiativet till det nya flexibla arbetstidsavtalet.

– Vi har ett preliminärt avtal med metallklubben, men för att det ska gälla måste medlemmarna först säga sitt, konstaterar Jens Holtinger.

Medlemsomröstningen pågår och ska vara klar i nästa vecka.

Verkstadsklubben har cirka 2 000 medlemmar vid Skövdefabriken och alla har rätt att rösta. Hur stort intresset är för att rösta är svårt att säga i nuläget uppger Lars Ask, ordförande i IF Metalls lokala verkstadsklubb.

– Eftersom vi bara har haft ett gäng som har röstat hittills så vet jag inte, men vi har ju träffat alla och informerat om röstningen – vi låter alltid våra medlemmar rösta när det handlar om arbetstid. I nästa vecka får vi veta hur många som röstat och vad resultatet blir, säger Lars Ask.

– Det är majoriteten som avgör, ja eller nej.

Det finns olika verktyg för att möta snabba upp- och nedgångar i produktionen. Visstidsanställningar och bemanningsanställda har varit de mest använda, men även flexibla arbetstidsavtal som innebär att man möter förändringar med kortare eller längre arbetstid, beroende på behovet, tillämpas nu. Bland annat ska ett nytt avtal införas på Volvo personvagnars fabrik i Torslanda som innebär att de anställdas arbetstid minskas på dagsbasis, men istället ska de med tio dagars varsel kunna kallas in för att jobba extra när det behövs.

Hur det flexibla arbetstidsavtalet vid Volvo Powertrains fabrik i Skövde kan se ut om det blir verklighet vill varken Ask eller Holtinger kommentera.

– Våra medlemmar får säga sitt först, jag vill att de ska kunna göra detta i lugn och ro, säger Ask.

Att det nya avtalet skulle kunna innebära att företaget helt slutar att använda sig av bemanningsföretag tror dock inte Holtinger.

– Det verktyget kommer att finnas kvar, men jag vill inte spekulera i vilken omfattning.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.