14 nov 2014 06:00

23 jan 2015 15:54

"Det blev 1 660 600 Fordmotorer"

Inom kort tillverkas den sista Fordmotorn på Volvo Personvagnars fabrik i Skövde. Något som innebär att Volvo helt kommer att ägna sig åt att utveckla de egna VEA-motorerna.
– Kunskapsmässigt är det viktigt att göra alla komponeneter från ax till limpa, säger Marko Peltonen, Metallfackets klubbordförande.

På plats i slutskedet var Fords representant Gerald Ward. Oskar Falk ser tillbaka på ett givande samarbete.

– De personliga relationerna som vi har byggt upp har varit en krydda i arbetet, så visst finns det många känslor runt detta.

När produktionen helt går över till den nya generationens Volvomotorer så innebär det också en viss förändring i tillverkningsprocessen.

– Man jobbar djupare inom ett område och roterar mindre. Produktionen blir också mer inriktad på underhåll och produktionsteknik, säger Marko Peltonen.

Helene Lundqvist har jobbat 26 år på Volvo och är i dag ansvarig för dw10-monteringen, alltså Fords motorer.

– Det är lite tråkigt, samtidigt så har vi en framtid.

Lagledaren Karl-Johan Gustavsson är medveten om att medarbetarna får större ansvar.

– Vemodigt, men det är alltid roligt med förändring.

Nu går tillverkingen av Fordmotorerna definitivt in i slutfasen. Inom en tll två dagar väntas den sista motorn monteras i fabriken.

– Den sista motorn ska bli den bästa, säger monteringschef Lennart Bogren.

På plats i slutskedet var Fords representant Gerald Ward. Oskar Falk ser tillbaka på ett givande samarbete.

– De personliga relationerna som vi har byggt upp har varit en krydda i arbetet, så visst finns det många känslor runt detta.

När produktionen helt går över till den nya generationens Volvomotorer så innebär det också en viss förändring i tillverkningsprocessen.

– Man jobbar djupare inom ett område och roterar mindre. Produktionen blir också mer inriktad på underhåll och produktionsteknik, säger Marko Peltonen.

Helene Lundqvist har jobbat 26 år på Volvo och är i dag ansvarig för dw10-monteringen, alltså Fords motorer.

– Det är lite tråkigt, samtidigt så har vi en framtid.

Lagledaren Karl-Johan Gustavsson är medveten om att medarbetarna får större ansvar.

– Vemodigt, men det är alltid roligt med förändring.

Nu går tillverkingen av Fordmotorerna definitivt in i slutfasen. Inom en tll två dagar väntas den sista motorn monteras i fabriken.

– Den sista motorn ska bli den bästa, säger monteringschef Lennart Bogren.

  • Rikard Jansson

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.