14 nov 2014 06:00

23 jan 2015 15:53

Fordmotorn blev fabrikens vinstlott

Äktenskapet med Ford gjorde ingen lycklig på Volvo Personvagnar. Undantaget var den PSA-utvecklade dieselmotorn som Ford placerade i Skövde. För Volvo PV säkrade den långsiktigt motorfabrikens överlevnad.

I dag är det ingen som ifrågasätter fabrikens existens med en helt nyutvecklad motorfamilj (VEA) på väg in i produktion med världsledande (låg) bränsleförbrukning. Men efter AB Volvos försäljning av Personvagnar till Ford 1999 var läget annorlunda.

Skövdefabriken som fram tills dess i huvudsak hade tillverkat bensinmotorer konkurrerade nu med Fords övriga motorfabriker i Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Spanien och befann sig i ett utsatt läge.

När ägarna 2002 beslöt att flytta produktionen av Volvos sexcylindriga bensinmotor från Skövde till Bridgend i Wales var stämningen bitter på fabriken och känslorna upprörda. Dåvarande vice ordföranden i Verkstadsklubben, Bengt-Göran Franzén, hävdade att ”beslutet var politiskt och inte fattat på affärsmässiga grunder”, då löntagarkonsulter fastslagit att tillverkningskostnaden var mycket lägre i Skövde än Bridgend.

Långt senare framkom att EU-bidrag låg bakom flytten.

Det som såg ut att bli motorfabrikens olycka med minskad produktion och färre arbetstillfällen blev i stället en avgörande vändpunkt när Skövde kompenserades med att ta över tillverkningen av Fords fyrcylindriga dieselmotor, internt kallad DV10, som utvecklats i samarbete med PSA (Peugeot och Citroën) och som även suttit i Volvos modeller.

Att Volvo 2006 fick förtroendet att tillverka, bearbeta och montera den 136 hästkrafter starka 2-litersmotorn blev med facit i hand fabrikens räddning och överlevnad. Med Volvos egen femcylindriga dieselmotor har Fordmotorn utgjort grunden i en epok då fabriken ställt om från bensin- till dieseltillverkning och ökat produktionen till rekordhöga volymer.

När trotjänaren nu fasas ut är fabriken tillbaka där man startade 1990 – med enbart egenutvecklade motorer.

I dag är det ingen som ifrågasätter fabrikens existens med en helt nyutvecklad motorfamilj (VEA) på väg in i produktion med världsledande (låg) bränsleförbrukning. Men efter AB Volvos försäljning av Personvagnar till Ford 1999 var läget annorlunda.

Skövdefabriken som fram tills dess i huvudsak hade tillverkat bensinmotorer konkurrerade nu med Fords övriga motorfabriker i Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Spanien och befann sig i ett utsatt läge.

När ägarna 2002 beslöt att flytta produktionen av Volvos sexcylindriga bensinmotor från Skövde till Bridgend i Wales var stämningen bitter på fabriken och känslorna upprörda. Dåvarande vice ordföranden i Verkstadsklubben, Bengt-Göran Franzén, hävdade att ”beslutet var politiskt och inte fattat på affärsmässiga grunder”, då löntagarkonsulter fastslagit att tillverkningskostnaden var mycket lägre i Skövde än Bridgend.

Långt senare framkom att EU-bidrag låg bakom flytten.

Det som såg ut att bli motorfabrikens olycka med minskad produktion och färre arbetstillfällen blev i stället en avgörande vändpunkt när Skövde kompenserades med att ta över tillverkningen av Fords fyrcylindriga dieselmotor, internt kallad DV10, som utvecklats i samarbete med PSA (Peugeot och Citroën) och som även suttit i Volvos modeller.

Att Volvo 2006 fick förtroendet att tillverka, bearbeta och montera den 136 hästkrafter starka 2-litersmotorn blev med facit i hand fabrikens räddning och överlevnad. Med Volvos egen femcylindriga dieselmotor har Fordmotorn utgjort grunden i en epok då fabriken ställt om från bensin- till dieseltillverkning och ökat produktionen till rekordhöga volymer.

När trotjänaren nu fasas ut är fabriken tillbaka där man startade 1990 – med enbart egenutvecklade motorer.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.