17 nov 2014 11:00

23 jan 2015 15:54

Trivselledare fixar rastleken

Trivselskola. På Käpplundaskolan finns 48 trivselledare, det är elever som ordnar aktiviteter på rasterna.
– Det är kul om alla rör på sig, säger trivselledaren Sofie Deldin.

Det är en vanlig novembermulen torsdag på Käpplundaskolan. Klockan är tio och på skolgården finns många elever. En del av dem har orange västar på sig. Det är trivselledare som ordnar aktiviteter på rasterna.

– Så många som möjligt ska ha något att göra på rasten. De ska bjuda in och fånga upp blyga som inte vågar delta i lekar, säger Claes Lundström, fritidspedagog och en av dem som har hand om trivselledarna på skolan.

Startade under hösten

Trivselledare har funnits på Käpplundaskolan sedan den här terminen startade. 48 elever, fyra från varje klass i trean till sexan, har utbildats. De är trivselledare två och två varannan dag (måndag till torsdag).

– Det här kommer från Norge från början och där är det ganska stort. Trivselprogrammet i Sverige var här och visade upp sitt program i våras. Vi nappade. Det är en bra tanke, just för att barnen leder sina egna aktiviteter. I Skövde är vi den enda skolan som har trivselledare hittills, säger Claes Lundström som tycker att det gett bättre stämning på skolan.

Alla får vara med

Ella Steen och Sofie Deldin i Pegasus 6 är två av trivselledarna.

– Det här är väldigt bra. Det är inte så kul om barn bara sitter stilla. Det är kul om alla rör på sig, säger Sofie.

– Och får vara med och inte känner sig utanför, säger Ella.

Trivselledarna bestämmer aktiviteterna två veckor i taget på sitt fredagsmöte och schemat sätts sedan upp så att alla elever kan se det.

Det är lekar som är lätta att få i gång. När SLA var på besök tänkte Ella och Sofie köra en lek som de inte testat på skolgården tidigare men väl på sin utbildning.

Lurig lek

Den heter nicka-fånga.

– Man står i en ring och så står det en i mitten som har en mjuk boll. Man kastar bollen till någon i ringen. Säger den som står i mitten nicka så ska den som får bollen fånga den. Säger den fånga så ska man nicka.

Med bollar i famnen går de ut på skolgården. De går en sväng, pratar med elever om vad de tänkt göra och strax därpå har de fått ihop ett gäng som vill köra nicka-fånga. Under lekens gång ansluter fler och det blir många glada skratt. Det är, som Ella Steen beskriver det, nämligen en lite lurig lek.

Det är en vanlig novembermulen torsdag på Käpplundaskolan. Klockan är tio och på skolgården finns många elever. En del av dem har orange västar på sig. Det är trivselledare som ordnar aktiviteter på rasterna.

– Så många som möjligt ska ha något att göra på rasten. De ska bjuda in och fånga upp blyga som inte vågar delta i lekar, säger Claes Lundström, fritidspedagog och en av dem som har hand om trivselledarna på skolan.

Startade under hösten

Trivselledare har funnits på Käpplundaskolan sedan den här terminen startade. 48 elever, fyra från varje klass i trean till sexan, har utbildats. De är trivselledare två och två varannan dag (måndag till torsdag).

– Det här kommer från Norge från början och där är det ganska stort. Trivselprogrammet i Sverige var här och visade upp sitt program i våras. Vi nappade. Det är en bra tanke, just för att barnen leder sina egna aktiviteter. I Skövde är vi den enda skolan som har trivselledare hittills, säger Claes Lundström som tycker att det gett bättre stämning på skolan.

Alla får vara med

Ella Steen och Sofie Deldin i Pegasus 6 är två av trivselledarna.

– Det här är väldigt bra. Det är inte så kul om barn bara sitter stilla. Det är kul om alla rör på sig, säger Sofie.

– Och får vara med och inte känner sig utanför, säger Ella.

Trivselledarna bestämmer aktiviteterna två veckor i taget på sitt fredagsmöte och schemat sätts sedan upp så att alla elever kan se det.

Det är lekar som är lätta att få i gång. När SLA var på besök tänkte Ella och Sofie köra en lek som de inte testat på skolgården tidigare men väl på sin utbildning.

Lurig lek

Den heter nicka-fånga.

– Man står i en ring och så står det en i mitten som har en mjuk boll. Man kastar bollen till någon i ringen. Säger den som står i mitten nicka så ska den som får bollen fånga den. Säger den fånga så ska man nicka.

Med bollar i famnen går de ut på skolgården. De går en sväng, pratar med elever om vad de tänkt göra och strax därpå har de fått ihop ett gäng som vill köra nicka-fånga. Under lekens gång ansluter fler och det blir många glada skratt. Det är, som Ella Steen beskriver det, nämligen en lite lurig lek.