28 nov 2014 05:00

23 jan 2015 15:30

I Östersund blev STCC en förlustaffär

När STCC kördes i Östersund 2012 och 2013 blev det miljonförluster för arrangören. Den risken tar inte Skövde kommun.
– Vi köper ett nyckelfärdigt arrangemang, kommenterar Mats Olsson, vd i Next Skövde AB.

Airport Race Östersund AB var bolaget som arrangerade deltävlingar i STCC-serien 2012 och 2013. Då byggdes en mobil racingbana upp på Östersunds flygplats för tävlingar under två dagar.

Sportsligt och publikt blev det en fullträff, men ekonomiskt slutade arrangemangen med 5,6 respektive 1,9 miljoner kronor i förlust.

Fick ta smällen

Leverantörerna fick acceptera förluster i en ackordsuppgörelse. De 21 delägarna från näringslivet i Östersund som stod bakom arrangörsbolaget ser inte ut att få tillbaka de pengar de satt in i bolaget.

– Vi lyckades inte få ekonomin att gå ihop. Det är ett stort och komplicerat arrangemang på en operativ flygplats som vi tillfälligt stängde av, säger Olle Martinelle i bolagets styrelse till SLA.

Han säger att intäktssidan var den svåra. Till år två hade arrangörerna kapat kostnaderna, men trots 8 500 åskådare gick inte evenemanget runt.

Ditt råd till Skövde?.

– Att säkra ekonomin på förhand genom bland annat sponsorer. Se publikintäkterna som grädde på moset.

Skövde kommun har gått in med 1,2 miljoner kronor i medfinansiering.?

– Det är fantastiskt bra. Vi fick 250 000 kronor från Östersunds kommun och vi har heller inga store bolag som kan gå in som sponsorer, säger Martinelle.

I Skövdetävlingen är den lokala medfinansieringen drygt två miljoner kronor varav kommunen står för 1,2 miljoner kronor. De båda Volvobolagen i Skövde och Bilia samt ytterligare en part står för resten.

Samarbetsavtal

Sport & Evenemang AB samt STCC står för den ekonomiska risken enligt Mats Olsson, vd i Next Skövde.

– De är fullt ansvariga för arrangemanget medan vi finns med som medfinansiär via ett samarbetsavtal. Det här är helt nytt för oss och vi vill inte utsätta oss för någon risk, säger han.

Skövde Flyggplats AB vill ha täckning för sina kostnader Mats Olsson säger att Next kommer att skriva ett avtal med flygplatsen och han bedömer inte det blir några stora kostnader där.

Airport Race Östersund AB var bolaget som arrangerade deltävlingar i STCC-serien 2012 och 2013. Då byggdes en mobil racingbana upp på Östersunds flygplats för tävlingar under två dagar.

Sportsligt och publikt blev det en fullträff, men ekonomiskt slutade arrangemangen med 5,6 respektive 1,9 miljoner kronor i förlust.

Fick ta smällen

Leverantörerna fick acceptera förluster i en ackordsuppgörelse. De 21 delägarna från näringslivet i Östersund som stod bakom arrangörsbolaget ser inte ut att få tillbaka de pengar de satt in i bolaget.

– Vi lyckades inte få ekonomin att gå ihop. Det är ett stort och komplicerat arrangemang på en operativ flygplats som vi tillfälligt stängde av, säger Olle Martinelle i bolagets styrelse till SLA.

Han säger att intäktssidan var den svåra. Till år två hade arrangörerna kapat kostnaderna, men trots 8 500 åskådare gick inte evenemanget runt.

Ditt råd till Skövde?.

– Att säkra ekonomin på förhand genom bland annat sponsorer. Se publikintäkterna som grädde på moset.

Skövde kommun har gått in med 1,2 miljoner kronor i medfinansiering.?

– Det är fantastiskt bra. Vi fick 250 000 kronor från Östersunds kommun och vi har heller inga store bolag som kan gå in som sponsorer, säger Martinelle.

I Skövdetävlingen är den lokala medfinansieringen drygt två miljoner kronor varav kommunen står för 1,2 miljoner kronor. De båda Volvobolagen i Skövde och Bilia samt ytterligare en part står för resten.

Samarbetsavtal

Sport & Evenemang AB samt STCC står för den ekonomiska risken enligt Mats Olsson, vd i Next Skövde.

– De är fullt ansvariga för arrangemanget medan vi finns med som medfinansiär via ett samarbetsavtal. Det här är helt nytt för oss och vi vill inte utsätta oss för någon risk, säger han.

Skövde Flyggplats AB vill ha täckning för sina kostnader Mats Olsson säger att Next kommer att skriva ett avtal med flygplatsen och han bedömer inte det blir några stora kostnader där.