28 nov 2014 05:00

23 jan 2015 15:54

STCC för dyrt tycker läsarna

7 av 10 säger nej till STCC-satsning

SLA:s läsare är skeptiska till kommunens sponsring av STCC.
7 av 10 svarande tycker att satsningen blir för dyr.

Undersökningen är inte vetenskaplig, men bygger på 271 svar i webbfrågan på sla.se sedan i tisdags.

70 procent valde svarsalternativet ”Nej, det är för mycket pengar” på frågan om det är rätt av kommunen att sponsra med 1,2 miljoner kronor.

Sponsring rör sig också i gränslandet för vad kommuner ska göra och ifrågasätts inte sällan. Många kommuner har en policy för sin sponsring, men det saknar Skövde i dag.

Juridiskt finns dock inga hinder enligt kommunens nye stadsjurist Tobias Carlgren.

Sponsrade Idol

Han hänvisar bland annat till ett fall i Falu kommun där han tidigare arbetat. En privatperson överklagade kommunens sponsring av tv-programmet Idol med 100 000 kronor.

– Kommunen ansåg att inspelningen och uttagningen till idol i Falun var marknadsföring och främjade en positiv bild. Vi fick också rätt, säger Tobias Carlgren.

STCC-uppgörelsen innebär att kommunen via Next Skövde AB betalar 1,2 miljoner kronor till Akbari Sport & Evenemang AB som tillsammans med STCC AB arrangerar tävlingen den 8-9 maj.

Hyresfritt

Arrangören får hyresfritt utnyttja flygplatsen. Next Skövde ska också stå för marknadsföring i sina kanaler och svara för en projektledare som på deltid arbetar med att samordna kontakter med bland annat myndigheter.

En kommun får inte gynna en enskild näringsidkare, men här anses motprestationen vara den pr och marknadsföring som Skövde kommun får av arrangemanget.

– Sponsringen ska stå i proportion till vad man får ut av den, säger Carlgren.

Utveckling

Kommunstyrelsens ordförande Katarina Jonsson (M) anser att Skövde kommer att få pr värd 1,2 miljoner kronor.

– Redan nu har Skövde nämnts i tv och flera stora medier. Skulle vi ha köpt det i motsvarande reklam hade vi redan använt stora delar av de pengarna, säger hon.

Jonsson pekar också på värdet för besöksnäringen i form av hotellnätter, handel och restaurangbesök.

– Som helhet bidrar STCC till Skövdes utveckling i linje med vad vi säger i Vision 2025, säger hon.

Alliansen och Socialdemokraterna var enigt om beslutet som togs i kommunstyrelsens arbetsutskott i måndags. Enligt SLA:s källor diskuterades tidigare betydligt högre belopp, men slutsumman stannade på 1,2 miljoner kronor.

Pengarna tas från kommunstyrelsens konto för utvecklingsmedel.

STCC står för Scandinavian Touring Car Championship.

Undersökningen är inte vetenskaplig, men bygger på 271 svar i webbfrågan på sla.se sedan i tisdags.

70 procent valde svarsalternativet ”Nej, det är för mycket pengar” på frågan om det är rätt av kommunen att sponsra med 1,2 miljoner kronor.

Sponsring rör sig också i gränslandet för vad kommuner ska göra och ifrågasätts inte sällan. Många kommuner har en policy för sin sponsring, men det saknar Skövde i dag.

Juridiskt finns dock inga hinder enligt kommunens nye stadsjurist Tobias Carlgren.

Sponsrade Idol

Han hänvisar bland annat till ett fall i Falu kommun där han tidigare arbetat. En privatperson överklagade kommunens sponsring av tv-programmet Idol med 100 000 kronor.

– Kommunen ansåg att inspelningen och uttagningen till idol i Falun var marknadsföring och främjade en positiv bild. Vi fick också rätt, säger Tobias Carlgren.

STCC-uppgörelsen innebär att kommunen via Next Skövde AB betalar 1,2 miljoner kronor till Akbari Sport & Evenemang AB som tillsammans med STCC AB arrangerar tävlingen den 8-9 maj.

Hyresfritt

Arrangören får hyresfritt utnyttja flygplatsen. Next Skövde ska också stå för marknadsföring i sina kanaler och svara för en projektledare som på deltid arbetar med att samordna kontakter med bland annat myndigheter.

En kommun får inte gynna en enskild näringsidkare, men här anses motprestationen vara den pr och marknadsföring som Skövde kommun får av arrangemanget.

– Sponsringen ska stå i proportion till vad man får ut av den, säger Carlgren.

Utveckling

Kommunstyrelsens ordförande Katarina Jonsson (M) anser att Skövde kommer att få pr värd 1,2 miljoner kronor.

– Redan nu har Skövde nämnts i tv och flera stora medier. Skulle vi ha köpt det i motsvarande reklam hade vi redan använt stora delar av de pengarna, säger hon.

Jonsson pekar också på värdet för besöksnäringen i form av hotellnätter, handel och restaurangbesök.

– Som helhet bidrar STCC till Skövdes utveckling i linje med vad vi säger i Vision 2025, säger hon.

Alliansen och Socialdemokraterna var enigt om beslutet som togs i kommunstyrelsens arbetsutskott i måndags. Enligt SLA:s källor diskuterades tidigare betydligt högre belopp, men slutsumman stannade på 1,2 miljoner kronor.

Pengarna tas från kommunstyrelsens konto för utvecklingsmedel.

STCC står för Scandinavian Touring Car Championship.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.