29 dec 2014 06:00

23 jan 2015 15:56

Bäckman ska leda skolan

POLITIK: Centerpartist ordförande för nya supernämnden

En otroligt bra historielärare och lite slump.
Det är orsaker till att Paula Bäckman blev lärare. Vid årsskiftet blir hon politiskt ansvarig för hela skolan i Skövde.

– Det ska bli roligt, men också en utmaning. Jag inser att det är ett jättestort förtroende jag fått, säger Paula.

SLA träffar henne i det nya samlingsrummet vid fiket på Västerhöjdsgymnasiet. När vi frågar förstaårseleverna Hooda Farah och Anna-Ida Fasth vid bordet intill vad de tycker om sin skola pratar de om att steget från grundskolan till gymnasiet varit stort.

– Mycket ska gå fort, men oftast så lossnar det bara man får lite mer tid på sig, säger Hooda och Anna-Ida efterlyser att eleverna redan i nian förbereds för gymnasiets tuffare krav.

Miljardsektor

Från och med 2015 smälts grundskola och gymnasiet samman i en gemensam barn- och utbildningssektor under en politisk nämnd.

Med drygt en miljard kronor i budget och cirka 1 800 tillsvidareanställda blir det kommunens enskilt största nämnd. En nämnd som det ibland blåser kring när förändringar ska genomföras.

– Jag är ödmjuk inför det ansvar det innebär, men det är viktigt att omge sig med duktiga medarbetare. Som jag förstår är det mycket duktig personal på förvaltningen.

Rötterna kvar

Dialekten från hemtrakterna i Härnösand finns kvar, men 42-åriga Paula har nu snart 15 år i Skövde bakom sig. Hon flyttade hit i början av 2000-talet och arbetade som lärare i Varnhem innan hon kom in som pedagog på Balthazar där hon senare blev verksamhetsledare. Hon är utbildad 1–7-lärare med ma/no som inriktning.

– Jag hade en otroligt bra historielärare som satte saker i sitt sammanhang i stället för att älta årtal. Det inspirerade samtidigt som jag tyckte att yrket verkade kul och intressant. Sedan är det alltid lite slumpen som avgör också.

Att du är lärare, vilken betydelse kommer det att ha?

– Jag tror inte att man måste ha erfarenhet från det område man ska leda, men det är ingen hemlighet att jag är lärare i grund och botten och jag tror att det är bra att ha en inblick i skolan och inte bara från min roll som mamma.

Dina styrkor som politiker?

– Jag vet att min förmåga att lyssna och ställa frågor är en bra egenskap i det här sammanhanget”

Hon kommer att vara tjänstledig till 50 procent från sitt arbete som verksamhetsutvecklare vid Balthazar.

En utmaning är att 86,7 procent (2013) av grundskoleleverna inte klarar gymnasiebehörigheten Hur ser du på det?

– Man brukar ju höra att förskollärare tidigt kan se vilka elever som får svårt att nå målen. Jag tror att vi ska lyssna på förskollärare och sätta in resurser tidigt.

– Samarbete mellan skolan och socialen för att stötta elever med hög frånvaro har påbörjats och det är viktigt att se till att eleverna faktiskt är i skolan. Det finns många barn som inte mår bra och personal som inte har rätt verktyg. Det är en utmaning att lösa. Målet är givetvis att lära alla räkna, läsa och skriva.

– Anders G (företrädaren Johansson) har påbörjat ett arbete med att mäta hur resurserna sätts in och vilka effekter de får. Att fortsätta det arbetet tror jag är viktigt.

Lärarfacken ser löneökningar som en av de viktigaste bitarna för locka fler till kåren.

– Lönen är en jätteviktig fråga. Jag vill att löneutveckling ska kunna kopplas till resultat, men då måste man också väga in vilka förutsättningar man fått.

– Det ska bli roligt, men också en utmaning. Jag inser att det är ett jättestort förtroende jag fått, säger Paula.

SLA träffar henne i det nya samlingsrummet vid fiket på Västerhöjdsgymnasiet. När vi frågar förstaårseleverna Hooda Farah och Anna-Ida Fasth vid bordet intill vad de tycker om sin skola pratar de om att steget från grundskolan till gymnasiet varit stort.

– Mycket ska gå fort, men oftast så lossnar det bara man får lite mer tid på sig, säger Hooda och Anna-Ida efterlyser att eleverna redan i nian förbereds för gymnasiets tuffare krav.

Miljardsektor

Från och med 2015 smälts grundskola och gymnasiet samman i en gemensam barn- och utbildningssektor under en politisk nämnd.

Med drygt en miljard kronor i budget och cirka 1 800 tillsvidareanställda blir det kommunens enskilt största nämnd. En nämnd som det ibland blåser kring när förändringar ska genomföras.

– Jag är ödmjuk inför det ansvar det innebär, men det är viktigt att omge sig med duktiga medarbetare. Som jag förstår är det mycket duktig personal på förvaltningen.

Rötterna kvar

Dialekten från hemtrakterna i Härnösand finns kvar, men 42-åriga Paula har nu snart 15 år i Skövde bakom sig. Hon flyttade hit i början av 2000-talet och arbetade som lärare i Varnhem innan hon kom in som pedagog på Balthazar där hon senare blev verksamhetsledare. Hon är utbildad 1–7-lärare med ma/no som inriktning.

– Jag hade en otroligt bra historielärare som satte saker i sitt sammanhang i stället för att älta årtal. Det inspirerade samtidigt som jag tyckte att yrket verkade kul och intressant. Sedan är det alltid lite slumpen som avgör också.

Att du är lärare, vilken betydelse kommer det att ha?

– Jag tror inte att man måste ha erfarenhet från det område man ska leda, men det är ingen hemlighet att jag är lärare i grund och botten och jag tror att det är bra att ha en inblick i skolan och inte bara från min roll som mamma.

Dina styrkor som politiker?

– Jag vet att min förmåga att lyssna och ställa frågor är en bra egenskap i det här sammanhanget”

Hon kommer att vara tjänstledig till 50 procent från sitt arbete som verksamhetsutvecklare vid Balthazar.

En utmaning är att 86,7 procent (2013) av grundskoleleverna inte klarar gymnasiebehörigheten Hur ser du på det?

– Man brukar ju höra att förskollärare tidigt kan se vilka elever som får svårt att nå målen. Jag tror att vi ska lyssna på förskollärare och sätta in resurser tidigt.

– Samarbete mellan skolan och socialen för att stötta elever med hög frånvaro har påbörjats och det är viktigt att se till att eleverna faktiskt är i skolan. Det finns många barn som inte mår bra och personal som inte har rätt verktyg. Det är en utmaning att lösa. Målet är givetvis att lära alla räkna, läsa och skriva.

– Anders G (företrädaren Johansson) har påbörjat ett arbete med att mäta hur resurserna sätts in och vilka effekter de får. Att fortsätta det arbetet tror jag är viktigt.

Lärarfacken ser löneökningar som en av de viktigaste bitarna för locka fler till kåren.

– Lönen är en jätteviktig fråga. Jag vill att löneutveckling ska kunna kopplas till resultat, men då måste man också väga in vilka förutsättningar man fått.