13 jan 2015 06:00

23 jan 2015 15:56

Medborgarservice öppnar nästa vecka

Nästa vecka öppnar medborgarservice i Södra Ryd.
Där ska invånarna kunna få information och vägledning i kommunala ärenden.
– Det blir ett nav dit folk kan vända sig, säger kommunstyrelsens ordförande Katarina Jonsson (M).

På torsdag är det invigning för medborgarservice i Södra Ryd som kommer att ligga i bibliotekets lokaler. Syftet är att underlätta människor i kontakten med kommunen.

– Vi vill nå ut längre och det är en del av stadsdelsutvecklingen, säger Katarina Jonsson.

– På så sätt kan kontaktvägarna bli kortare och man kan få rätt vägledning, fortsätter hon.

Blir filial

Verksamheten är en filial till det kommande kontaktcentret som ska inrättas i stadshuset.

– Eftersom Ryd är en så stor stadsdel så har vi valt att ha en filial där, förklarar Jonsson.

Christina Mikkelä Björnberg som är projektkoordinator på enheten för tillväxt och kulturutveckling på kommunen säger att det är en funktion som efterfrågats.

– I dagsläget är det personalen på biblioteket men även de som jobbar inom till exempel vården och på fritidsgården som får svara på mycket frågor. Med medborgarservice kan vi avlasta dem och även ge svar på frågor som inte hör till exempelvis bibliotekets arbetsuppgifter, säger hon.

Utvärdering

Medborgarservice kommer att vara öppet tre dagar i veckan – måndag, onsdag och fredag – och bemannas av en person under det första halvåret.

– Sen kommer vi få utvärdera hur arbetet har gått. Överlag blir det mycket utvärdering framöver då vi inte vet exakt hur arbetet kommer att se ut och vad som kommer att krävas, säger Christina Mikkelä Björnberg.

Start på måndag

Invigningen sker alltså på torsdag och är arrangemanget är öppet för allmänheten. Sedan startar själva verksamheten på måndagen den 19 januari.

– Det ska bli väldigt intressant, konstaterar, Mikkelä Björnberg.

På torsdag är det invigning för medborgarservice i Södra Ryd som kommer att ligga i bibliotekets lokaler. Syftet är att underlätta människor i kontakten med kommunen.

– Vi vill nå ut längre och det är en del av stadsdelsutvecklingen, säger Katarina Jonsson.

– På så sätt kan kontaktvägarna bli kortare och man kan få rätt vägledning, fortsätter hon.

Blir filial

Verksamheten är en filial till det kommande kontaktcentret som ska inrättas i stadshuset.

– Eftersom Ryd är en så stor stadsdel så har vi valt att ha en filial där, förklarar Jonsson.

Christina Mikkelä Björnberg som är projektkoordinator på enheten för tillväxt och kulturutveckling på kommunen säger att det är en funktion som efterfrågats.

– I dagsläget är det personalen på biblioteket men även de som jobbar inom till exempel vården och på fritidsgården som får svara på mycket frågor. Med medborgarservice kan vi avlasta dem och även ge svar på frågor som inte hör till exempelvis bibliotekets arbetsuppgifter, säger hon.

Utvärdering

Medborgarservice kommer att vara öppet tre dagar i veckan – måndag, onsdag och fredag – och bemannas av en person under det första halvåret.

– Sen kommer vi få utvärdera hur arbetet har gått. Överlag blir det mycket utvärdering framöver då vi inte vet exakt hur arbetet kommer att se ut och vad som kommer att krävas, säger Christina Mikkelä Björnberg.

Start på måndag

Invigningen sker alltså på torsdag och är arrangemanget är öppet för allmänheten. Sedan startar själva verksamheten på måndagen den 19 januari.

– Det ska bli väldigt intressant, konstaterar, Mikkelä Björnberg.