30 jan 2015 17:50

30 jan 2015 17:50

Avtalet om E20är undertecknat

VÄSTRA GÖTALAND: Ett historiskt handslag

Strax efter 15.00 fredag eftermiddag undertecknades avtalet om medfinansieringen av utbyggnaden av E20.

Avtalet innebär att staten, regionen och de aktuella kommunerna är överens om hur E20 genom Skaraborg ska byggas om, samt att kommunerna och regionen skjuter till 1,35 miljarder. Därmed säkras de fyra miljarder som krävs.

Flera intressenter var med och skrev på avtalet under en ceremoni i Göteborg, bland andra Katarina Jonsson (M), ordförande för Skaraborgs kommunalförbund, regionstyrelsens ordförande Johnny Magnusson (M) samt Trafikverkets direktör Håkan Wennerström.

– Det har varit en lång resa, vi har visat att det går att komma överens, säger Katarina Jonsson.

Hon betonar att planerna tog fart i Almedalen 2012, under ett möte med dåvarande infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd (M).

– Hon sa att vi skulle komma tillbaka när vi var överens och visste hur mycket vi var beredda att betala, säger Jonsson.

Avtalet omfattar etapperna ”Förbi Vårgårda”, Vårgårda–Vara, ”Förbi Skara”, Götene–Mariestad samt ”Förbi Mariestad”. Sedan tidigare finns det beslut om bland annat etapperna Alingsås–Vårgårda (byggstart 2015) samt ”Förbi Hova” (byggnation 2016–18).

Det handlar om 112 kilometer väg där 22 kilometer får motorvägsstandard och 68 kilometer blir fyrfältsväg med 2+2-standard.

Avtalet innebär att staten, regionen och de aktuella kommunerna är överens om hur E20 genom Skaraborg ska byggas om, samt att kommunerna och regionen skjuter till 1,35 miljarder. Därmed säkras de fyra miljarder som krävs.

Flera intressenter var med och skrev på avtalet under en ceremoni i Göteborg, bland andra Katarina Jonsson (M), ordförande för Skaraborgs kommunalförbund, regionstyrelsens ordförande Johnny Magnusson (M) samt Trafikverkets direktör Håkan Wennerström.

– Det har varit en lång resa, vi har visat att det går att komma överens, säger Katarina Jonsson.

Hon betonar att planerna tog fart i Almedalen 2012, under ett möte med dåvarande infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd (M).

– Hon sa att vi skulle komma tillbaka när vi var överens och visste hur mycket vi var beredda att betala, säger Jonsson.

Avtalet omfattar etapperna ”Förbi Vårgårda”, Vårgårda–Vara, ”Förbi Skara”, Götene–Mariestad samt ”Förbi Mariestad”. Sedan tidigare finns det beslut om bland annat etapperna Alingsås–Vårgårda (byggstart 2015) samt ”Förbi Hova” (byggnation 2016–18).

Det handlar om 112 kilometer väg där 22 kilometer får motorvägsstandard och 68 kilometer blir fyrfältsväg med 2+2-standard.