04 feb 2015 06:00

02 maj 2015 15:25

Prisad för sitt ledarskap

ÅRETS FÖRENINGSLEDARE: Leder bandyklubbens lekskola

När idrottsgalan gick av stapeln tidigare i vintras fick Per Nordsjö kliva upp på scenen för att motta fritidsnämndens Föreningsledarstipendium. ”Det kändes väldigt överraskande och kul att känna att kommunen uppskattar min insats”, säger Per.

Per Nordsjö är en av fem ledare för Skövde Bandys bandylekskola som varje lördag under vinterhalvåret lockar runt 65 barn till Billingens isbana.

– Det är roligt att det är så många som kommer och jag tror att det beror på att vi lyckats jobba upp ett bra rykte som lockar många föräldrar att ta med sig sina barn hit, säger Per.

Förutom Per är även Anders Odell, Per Gustavsson, Michael Olsson och Jan Vilhelmsson ledare för bandylekskolan som består av tre olika nivåer som barnen delas in i.

– De allra yngsta som är runt tre, fyra år får börja i nybörjargruppen och allt eftersom de lär sig mer och mer flyttas de upp till Brunbjörnarna och Isbjörnarna, förklarar han.

Viktigt med ledare

När Per mottog stipendiet på idrottsgalan framhöll han i sitt tacktal vikten av att det finns bra ledare runt barnen.

– De flesta kommer ju ihåg någon ledare som fick dem att tycka att idrott var roligt, säger han och minns tillbaka till sin egen barndom.

– Jag är uppvuxen i en bruksort i Värmland och en av ledarna, som vi kallade Brollan, så ofta han bara kunde var han med oss på isbanan och var som en andra pappa för oss och för vissa kanske han nästan var den enda pappan, menar Per och fortsätter:

– Han brydde sig om oss och peppade när det gick bra och tröstade i omklädningsrummet efteråt om det gått dåligt, sådana ledare betyder ju jättemycket för unga människor.

Brollan förmedlade en glädje för bandyn som Per vill föra vidare till dagens unga.

Glädje och lek

I lekskolan arbetar ledarna mycket med att barnen ska lära sig att åka skridskor spela bandy genom glädje och lek.

– De får prova på olika övningar som att åka slalom, åka baklänges, hoppa fram och hålla i varandra samtidigt som de åker, berättar han.

En annan populär övning menar han är datta-en-förälder.

– Då får barnen försöka datta olika föräldrar som åker runt på isen och då fokuserar de automatiskt på jakten i stället för hur svårt det är att åka skridskor. Dessutom är det bra träning även för föräldrarna som kanske är lite ringrostiga, säger han med ett leende.

För att vara en bra ledare menar han även att det är viktigt att ha en personlig relation med barnen.

– Vi brukar be föräldrarna att sätta namn på barnens hjälmar så vi kan tilltala och uppmuntra dem på ett sätt som gör att de känner sig sedda, då sträcker de på sig och vill göra ännu bättre nästa gång, avslutar Per Nordsjö.

Per Nordsjö är en av fem ledare för Skövde Bandys bandylekskola som varje lördag under vinterhalvåret lockar runt 65 barn till Billingens isbana.

– Det är roligt att det är så många som kommer och jag tror att det beror på att vi lyckats jobba upp ett bra rykte som lockar många föräldrar att ta med sig sina barn hit, säger Per.

Förutom Per är även Anders Odell, Per Gustavsson, Michael Olsson och Jan Vilhelmsson ledare för bandylekskolan som består av tre olika nivåer som barnen delas in i.

– De allra yngsta som är runt tre, fyra år får börja i nybörjargruppen och allt eftersom de lär sig mer och mer flyttas de upp till Brunbjörnarna och Isbjörnarna, förklarar han.

Viktigt med ledare

När Per mottog stipendiet på idrottsgalan framhöll han i sitt tacktal vikten av att det finns bra ledare runt barnen.

– De flesta kommer ju ihåg någon ledare som fick dem att tycka att idrott var roligt, säger han och minns tillbaka till sin egen barndom.

– Jag är uppvuxen i en bruksort i Värmland och en av ledarna, som vi kallade Brollan, så ofta han bara kunde var han med oss på isbanan och var som en andra pappa för oss och för vissa kanske han nästan var den enda pappan, menar Per och fortsätter:

– Han brydde sig om oss och peppade när det gick bra och tröstade i omklädningsrummet efteråt om det gått dåligt, sådana ledare betyder ju jättemycket för unga människor.

Brollan förmedlade en glädje för bandyn som Per vill föra vidare till dagens unga.

Glädje och lek

I lekskolan arbetar ledarna mycket med att barnen ska lära sig att åka skridskor spela bandy genom glädje och lek.

– De får prova på olika övningar som att åka slalom, åka baklänges, hoppa fram och hålla i varandra samtidigt som de åker, berättar han.

En annan populär övning menar han är datta-en-förälder.

– Då får barnen försöka datta olika föräldrar som åker runt på isen och då fokuserar de automatiskt på jakten i stället för hur svårt det är att åka skridskor. Dessutom är det bra träning även för föräldrarna som kanske är lite ringrostiga, säger han med ett leende.

För att vara en bra ledare menar han även att det är viktigt att ha en personlig relation med barnen.

– Vi brukar be föräldrarna att sätta namn på barnens hjälmar så vi kan tilltala och uppmuntra dem på ett sätt som gör att de känner sig sedda, då sträcker de på sig och vill göra ännu bättre nästa gång, avslutar Per Nordsjö.

  • Anna Leijon

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.