04 feb 2015 06:00

04 feb 2015 19:37

Tuff omställning i motorfabriken

Volvo Personvagnar i Skövde slog rekord med 512 000 enheter förra året. 2015 blir tuffare när volymerna av nya motorn ska fördubblas och Ford-motorn är borta.

– Vi kommer att sättas rejält på prov, säger platschefen Oskar Falk.

Den sista Ford-motorn tillverkades i november och satte punkt för en lång epok av lego-tillverkning.

Samtidigt som Volvo Personvagnar nu enbart tillverkar sina egna motorer i Skövdefabriken, bidrog Ford-motorn med 163 660 tillverkade exemplar förra året till att man för första gången i fabrikens historia passerade en halv miljon motorer under ett och samma år sedan starten i början av 1990-talet.

– Det är en milstolpe som vi är stolta över. Vi var på väg mot en halv miljon redan 2008 men då slog finanskrisen till i slutet av året och vi stannade på 475 000. Året efter det var vi nere kring 400 000 motorer så det känns riktigt bra att vi är tillbaka på så höga volymer igen, konstaterar Oskar Falk.

Volymökning

Nu ska den egenutvecklade fyrcylindriga Drive E-motorn (även kallad VEA, Volvo engine architecture) på två liter i både bensin- och dieselutföranden fylla tomrummet efter Ford-motorn tillsammans med den gamla femcylindriga motorn som hänger med ett tag till. Något nytt rekord ser det inte bli, såvida inte Volvos försäljning slår i taket.

– Någonstans kring 450 000 motorer är nog mer rimligt. Tillverkningen av den nya motorn har legat på en takt kring 150 000. De volymerna ska vi fördubbla under året, vilket kommer att innebära en oerhört tuff omställning i fabriken från sen vår och framåt. Jag tror vi kommer att sättas rejält på prov under sommaren och hösten, säger Oskar Falk som hoppas kunna återanställa en stor del av de 150 bemanningsanställda som fick gå i samband med att Ford-motorn fasades ut.

– I samband med att vi gick ned i takt minskade behovet av bemanningspersonal, men jag bedömer att vi kommer behöva stärka upp på personalsidan igen under året, säger han.

Nya varianter

När tillverkningen av den nya motorfamiljen startade hösten 2013 handlade det i första hand om dieselvarianten D4 och bensinvarianten T6. Nu kommer fler varianter där en större diesel, D5, och laddhybriden T8 (T6 med elmotor) för nya XC90 som precis börjat tillverkas i Torslandafabriken i Göteborg, är först ut.

– Det händer mycket i bolaget nu i snabb takt, vilket är väldigt kul, säger Oskar Falk.

Den sista Ford-motorn tillverkades i november och satte punkt för en lång epok av lego-tillverkning.

Samtidigt som Volvo Personvagnar nu enbart tillverkar sina egna motorer i Skövdefabriken, bidrog Ford-motorn med 163 660 tillverkade exemplar förra året till att man för första gången i fabrikens historia passerade en halv miljon motorer under ett och samma år sedan starten i början av 1990-talet.

– Det är en milstolpe som vi är stolta över. Vi var på väg mot en halv miljon redan 2008 men då slog finanskrisen till i slutet av året och vi stannade på 475 000. Året efter det var vi nere kring 400 000 motorer så det känns riktigt bra att vi är tillbaka på så höga volymer igen, konstaterar Oskar Falk.

Volymökning

Nu ska den egenutvecklade fyrcylindriga Drive E-motorn (även kallad VEA, Volvo engine architecture) på två liter i både bensin- och dieselutföranden fylla tomrummet efter Ford-motorn tillsammans med den gamla femcylindriga motorn som hänger med ett tag till. Något nytt rekord ser det inte bli, såvida inte Volvos försäljning slår i taket.

– Någonstans kring 450 000 motorer är nog mer rimligt. Tillverkningen av den nya motorn har legat på en takt kring 150 000. De volymerna ska vi fördubbla under året, vilket kommer att innebära en oerhört tuff omställning i fabriken från sen vår och framåt. Jag tror vi kommer att sättas rejält på prov under sommaren och hösten, säger Oskar Falk som hoppas kunna återanställa en stor del av de 150 bemanningsanställda som fick gå i samband med att Ford-motorn fasades ut.

– I samband med att vi gick ned i takt minskade behovet av bemanningspersonal, men jag bedömer att vi kommer behöva stärka upp på personalsidan igen under året, säger han.

Nya varianter

När tillverkningen av den nya motorfamiljen startade hösten 2013 handlade det i första hand om dieselvarianten D4 och bensinvarianten T6. Nu kommer fler varianter där en större diesel, D5, och laddhybriden T8 (T6 med elmotor) för nya XC90 som precis börjat tillverkas i Torslandafabriken i Göteborg, är först ut.

– Det händer mycket i bolaget nu i snabb takt, vilket är väldigt kul, säger Oskar Falk.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.