17 feb 2015 16:29

17 feb 2015 19:38

Sjuor inspireras av dataspelsstudenter

Hur blir en berättelse spännande? Hur skapas en intressant karaktär? Det får elever i sjuan på Helenaskolan lära sig i sitt fantasy-tema. Till sin hjälp har de dataspelsstudenter på Högskolan i Skövde.

Det är tisdag eftermiddag och eleverna i klass 7M4 har lektion i svenska. De arbetar med vårens tema som är fantasy. Till sin hjälp har de Hannes Svanström och Jennie Sörensen som läser dataspelsutveckling inriktning Game writing på Högskolan i Skövde.

– Jag satt hemma och funderade på hur man kunde koppla det här till verksamhet utanför skolan, så att det inte bara blir ett skolprojekt. Min förhoppning är att eleverna ska få ett intresse för och utveckla sitt skrivande, berättar svenskläraren Linda Svensson om hur samarbetet föddes.

Dramaturgi gick Hannes och Jennie igenom vid sitt första besök. Sedan dess har eleverna skrivit eget utifrån berättelser som redan finns och dessa alster har Hannes och Jennie tagit del av. Berättelser som diskuterades vid det andra besöket under tisdagen och då fick eleverna tips på hur de kan jobba vidare.

– Jag tycker att det är jätteroligt att se vad ni hittar på. Ni har jättebra idéer. Det är Maize Runner, Bamse, Bumbibjörnarna. Allt kan bli en bra berättelse, säger Hannes.

– Berättelsen blir bättre och får mycket mer detaljer, säger Anton Strömblad om hjälpen.

– Det är bra tips. Man lär sig mycket av dem, säger Mikael Karlsson.

Input

Jennie tycker att det är väldigt roligt att få träffa eleverna och läsa deras berättelser.

– Det är kul att få input, folk skriver så mycket olika grejer. Det är roligt att ta del av den kreativiteten.

– Det är jättebra att få hjälp. Det blir enklare att få till en bra berättelse. Vi får många tips, säger Ester Larsson.

Om några veckor ska eleverna besöka Högskolan i Skövde.

– För att se hur de arbetar där och eleverna ska få testa spel och ge feedback, säger Linda Svensson.

Eleverna i klass 7M1 är också med i projektet.

Det är tisdag eftermiddag och eleverna i klass 7M4 har lektion i svenska. De arbetar med vårens tema som är fantasy. Till sin hjälp har de Hannes Svanström och Jennie Sörensen som läser dataspelsutveckling inriktning Game writing på Högskolan i Skövde.

– Jag satt hemma och funderade på hur man kunde koppla det här till verksamhet utanför skolan, så att det inte bara blir ett skolprojekt. Min förhoppning är att eleverna ska få ett intresse för och utveckla sitt skrivande, berättar svenskläraren Linda Svensson om hur samarbetet föddes.

Dramaturgi gick Hannes och Jennie igenom vid sitt första besök. Sedan dess har eleverna skrivit eget utifrån berättelser som redan finns och dessa alster har Hannes och Jennie tagit del av. Berättelser som diskuterades vid det andra besöket under tisdagen och då fick eleverna tips på hur de kan jobba vidare.

– Jag tycker att det är jätteroligt att se vad ni hittar på. Ni har jättebra idéer. Det är Maize Runner, Bamse, Bumbibjörnarna. Allt kan bli en bra berättelse, säger Hannes.

– Berättelsen blir bättre och får mycket mer detaljer, säger Anton Strömblad om hjälpen.

– Det är bra tips. Man lär sig mycket av dem, säger Mikael Karlsson.

Input

Jennie tycker att det är väldigt roligt att få träffa eleverna och läsa deras berättelser.

– Det är kul att få input, folk skriver så mycket olika grejer. Det är roligt att ta del av den kreativiteten.

– Det är jättebra att få hjälp. Det blir enklare att få till en bra berättelse. Vi får många tips, säger Ester Larsson.

Om några veckor ska eleverna besöka Högskolan i Skövde.

– För att se hur de arbetar där och eleverna ska få testa spel och ge feedback, säger Linda Svensson.

Eleverna i klass 7M1 är också med i projektet.