06 mar 2015 19:50

16 mar 2015 10:45

Mjölk i ny tappning vann kreativitetstävling

Kreativitetstävlingen Drivhuset 24 avslutades vid lunchtid under fredagen.
– Intensivt och jätteroligt. Man blir helt slutkörd, säger Victoria Wånsander som ledde sin grupp till seger.

Det var 33 studenter som tävlade i sju grupper om att lösa varsitt problem under ett dygn på Nyeport.

Olika uppdragsgivare hade bidragit med kluriga problem för studenterna att lösa. Under tävlingen får de ta kontakt med företagen för att bolla sina idéer.

– Det var mycket hög kvalitet på bidragen i år. Vissa uppdragsgivare var lyriska, säger projektledare Jonas Hedin.

Den sista timman skulle eleverna prestera resultatet inför en jury som bestod av Kristina Landelius Törning, Martin Karlsson, båda högskolan och Kjell Gustavsson från Agro Väst som var medarrangör.

Vinnargruppen med Victoria i spetsen hade fått uppdraget att hitta nya knep för att få upp försäljningen av mjölk.

– De hade ett koncept med ny paketering för att göra det mer trendigt, och kallades ”Nature”, säger Jonas Hedin.

Victoria Wånsander har tidigare varit med som deltagare och i år som ledare för två grupper. Hon går andra året på Informationsteknologi, user, experience och design.

– Det är en helt galen utmaning att vara med.

Att vara gruppledare innebär att man får utbildning vid sex tillfällen genom drivhuset hur man coachar och får fram den bästa idén.

– Jag tycker att det är en lagom stor tävling. Det blir lite exklusivt att vara med.

De andra medlemmarna i det vinnande laget var Elin Deurell, Daniel Söderström, Emma Boström och Sofia Eliasson.

Priset var en middag med gruppen på Pinchos och presentkort på Arena Skövde.

Detta var tredje året tävlingen arrangerades. En handfull drivhus runt om i Sverige arrangerar tävlingsformen. Närmast är Trollhättan.

Det var 33 studenter som tävlade i sju grupper om att lösa varsitt problem under ett dygn på Nyeport.

Olika uppdragsgivare hade bidragit med kluriga problem för studenterna att lösa. Under tävlingen får de ta kontakt med företagen för att bolla sina idéer.

– Det var mycket hög kvalitet på bidragen i år. Vissa uppdragsgivare var lyriska, säger projektledare Jonas Hedin.

Den sista timman skulle eleverna prestera resultatet inför en jury som bestod av Kristina Landelius Törning, Martin Karlsson, båda högskolan och Kjell Gustavsson från Agro Väst som var medarrangör.

Vinnargruppen med Victoria i spetsen hade fått uppdraget att hitta nya knep för att få upp försäljningen av mjölk.

– De hade ett koncept med ny paketering för att göra det mer trendigt, och kallades ”Nature”, säger Jonas Hedin.

Victoria Wånsander har tidigare varit med som deltagare och i år som ledare för två grupper. Hon går andra året på Informationsteknologi, user, experience och design.

– Det är en helt galen utmaning att vara med.

Att vara gruppledare innebär att man får utbildning vid sex tillfällen genom drivhuset hur man coachar och får fram den bästa idén.

– Jag tycker att det är en lagom stor tävling. Det blir lite exklusivt att vara med.

De andra medlemmarna i det vinnande laget var Elin Deurell, Daniel Söderström, Emma Boström och Sofia Eliasson.

Priset var en middag med gruppen på Pinchos och presentkort på Arena Skövde.

Detta var tredje året tävlingen arrangerades. En handfull drivhus runt om i Sverige arrangerar tävlingsformen. Närmast är Trollhättan.