06 mar 2015 05:00

06 mar 2015 05:00

Tar nytt steg mot gemensamt bolag

Positiva tongångar hörs från både Skövde och Lidköping när det gäller ett gemensamt flygplatsbolag.

– Vi vill inte stänga dörren till framtida infrastruktur, säger kommunalrådet Katarina Jonsson, (M).

Skövde och Lidköping tar nu ytterligare ett steg mot ett gemensamt flygplatsbolag.

Det finns ett underlag för hur ett samgående skulle kunna se ut och kommunalråden Katarina Jonsson, (M) i Skövde, och Kjell Hedvall (S), i Lidköping, har nu bestämt att gå vidare till nästa steg.

Inga tidsramar

– Båda parter är positiva. Just nu är det här ytligt politiskt förankrat, men jag kommer att gå vidare med det inför steg två, säger Katarina Jonsson.

Vid nästa möte träffas de båda kommunledningarna och man ska då ta reda på hur det första underlaget kan bli ett förslag till beslut. Än så länge har man inte pratat om några tidsramar.

Minimera kostnader

– Det måste till mer samverkan mellan kommunerna, och särskilt mellan Skövde och Lidköping. I ett gemensamt flygplatsbolag handlar det om att minimera kostnaderna och att använda skattebetalarnas pengar så effektivt som möjligt, säger Katarina Jonsson, och fortsätter:

– Många säger att vi ska lägga ner flygplatsen, men vi vill se framåt och inte stänga dörren till framtida infrastruktur. Längre fram kan tekniken ha gjort flyget miljövänligt och har vi då ingen flygplats så missgynnar det besöksnäring och näringsliv.

Samarbete viktigt

Kjell Hedvall hoppas att alla kommuner i Skaraborg visar sin vilja och bidrar till ett gemensamt bolag.

– Det är viktigt att samarbeta. Skaraborg är numera ett gemensamt arbetsmarknadsområde och med den utvecklingen är det här helt naturligt.

Kjell Hedvall är tydlig med att det i både Skövde och Lidköping finns åsikter om att man inte ska bilda något bolag och han kan heller inte garantera att det blir av.

Just nu är det endast Jula som använder Hovby flygplats, och den är egentligen stängd. Enligt Kjell Hedvall krävs inga större investeringar för att den ska kunna öppna igen.

Nytt gps-system

– Vi jobbar för att införa ett gps-system så att piloterna själva sköter start och landning. Det behövs alltså ingen personal i tornet. Om ett gemensamt bolag blir aktuellt förutsätter jag att vi köper samma teknik till båda ställena. Då behövs bara en person på plats, som ser till att fältet är fritt.

Enligt besked från Luftfartsverket kan Hovby öppna tidigast 2017 eftersom man måste genomföra en prövning av gps-systemet.

Skövde och Lidköping tar nu ytterligare ett steg mot ett gemensamt flygplatsbolag.

Det finns ett underlag för hur ett samgående skulle kunna se ut och kommunalråden Katarina Jonsson, (M) i Skövde, och Kjell Hedvall (S), i Lidköping, har nu bestämt att gå vidare till nästa steg.

Inga tidsramar

– Båda parter är positiva. Just nu är det här ytligt politiskt förankrat, men jag kommer att gå vidare med det inför steg två, säger Katarina Jonsson.

Vid nästa möte träffas de båda kommunledningarna och man ska då ta reda på hur det första underlaget kan bli ett förslag till beslut. Än så länge har man inte pratat om några tidsramar.

Minimera kostnader

– Det måste till mer samverkan mellan kommunerna, och särskilt mellan Skövde och Lidköping. I ett gemensamt flygplatsbolag handlar det om att minimera kostnaderna och att använda skattebetalarnas pengar så effektivt som möjligt, säger Katarina Jonsson, och fortsätter:

– Många säger att vi ska lägga ner flygplatsen, men vi vill se framåt och inte stänga dörren till framtida infrastruktur. Längre fram kan tekniken ha gjort flyget miljövänligt och har vi då ingen flygplats så missgynnar det besöksnäring och näringsliv.

Samarbete viktigt

Kjell Hedvall hoppas att alla kommuner i Skaraborg visar sin vilja och bidrar till ett gemensamt bolag.

– Det är viktigt att samarbeta. Skaraborg är numera ett gemensamt arbetsmarknadsområde och med den utvecklingen är det här helt naturligt.

Kjell Hedvall är tydlig med att det i både Skövde och Lidköping finns åsikter om att man inte ska bilda något bolag och han kan heller inte garantera att det blir av.

Just nu är det endast Jula som använder Hovby flygplats, och den är egentligen stängd. Enligt Kjell Hedvall krävs inga större investeringar för att den ska kunna öppna igen.

Nytt gps-system

– Vi jobbar för att införa ett gps-system så att piloterna själva sköter start och landning. Det behövs alltså ingen personal i tornet. Om ett gemensamt bolag blir aktuellt förutsätter jag att vi köper samma teknik till båda ställena. Då behövs bara en person på plats, som ser till att fältet är fritt.

Enligt besked från Luftfartsverket kan Hovby öppna tidigast 2017 eftersom man måste genomföra en prövning av gps-systemet.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.