24 mar 2015 21:40

24 mar 2015 21:45

Göra dataspel - rena barnleken

SKÖVDE: Stort intresse att lära sig mer

Högskolan har gjort Skövde till en dataspelsstad av rang, men nu det är inte bara vuxna studenter som vill lära sig den ädla konsten. Under våren deltar nämligen en grupp unga studenter i en kurs på Balthazar.

I en sal i Balthazar KomTeks byggnad sitter en grupp unga dataspelsentusiaster. Framme vid tavlan står Claes Eriksson och visar hur det klassiska Nintendospelet Super Mario Bros såg ut när det begav sig. Under tio veckor deltar ett 20-tal barn i en dataprogrammeringskurs med syfte att lära sig grunderna i hur man utvecklar bra dataspel.

– Det märks att den här generationen är födda i en tid då datorer alltid funnits och att jag själv inte är det, säger kursledaren Claes Eriksson och skrattar.

Forma bra spel

Han blir ofta förvånad över hur mycket barnen redan kan om datorer och hur mycket de kan lära sig.

– Vi underskattar ofta hur avancerade saker som går att lära ut till barn i tio-, tolvårsåldern, säger han.

Kursen innehåller inte ren programmeringsteknik utan handlar mer om olika spelteorier.

– Att lära dem riktig programmering skulle bli väldigt torrt och tråkigt, det handlar ju mycket om matematik och logik, i stället fokuserar vi på vad det är som gör att ett spel är ett bra spel. Sedan får de försöka skapa det själva med hjälp med olika programvaror som är utvecklade för enklare programmering, säger Claes.

Blir vanligare

Likande program menar han blir allt vanligare och att det därför är bra att kunna även för de som inte arbetar inom dataspelsvärlden.

– Även på vanliga arbetsplatser dyker det ju upp fler och fler mjukvaror som en användare kan modifiera till att fungera på önskvärt sätt.

10-åriga Olivia Odewale valde att gå kursen för att hon tycker det är roligt att spela.

– Jag har gjort ett spel där man tar sig upp för olika kullar och sedan ska döda ett monster, berättar hon.

I en sal i Balthazar KomTeks byggnad sitter en grupp unga dataspelsentusiaster. Framme vid tavlan står Claes Eriksson och visar hur det klassiska Nintendospelet Super Mario Bros såg ut när det begav sig. Under tio veckor deltar ett 20-tal barn i en dataprogrammeringskurs med syfte att lära sig grunderna i hur man utvecklar bra dataspel.

– Det märks att den här generationen är födda i en tid då datorer alltid funnits och att jag själv inte är det, säger kursledaren Claes Eriksson och skrattar.

Forma bra spel

Han blir ofta förvånad över hur mycket barnen redan kan om datorer och hur mycket de kan lära sig.

– Vi underskattar ofta hur avancerade saker som går att lära ut till barn i tio-, tolvårsåldern, säger han.

Kursen innehåller inte ren programmeringsteknik utan handlar mer om olika spelteorier.

– Att lära dem riktig programmering skulle bli väldigt torrt och tråkigt, det handlar ju mycket om matematik och logik, i stället fokuserar vi på vad det är som gör att ett spel är ett bra spel. Sedan får de försöka skapa det själva med hjälp med olika programvaror som är utvecklade för enklare programmering, säger Claes.

Blir vanligare

Likande program menar han blir allt vanligare och att det därför är bra att kunna även för de som inte arbetar inom dataspelsvärlden.

– Även på vanliga arbetsplatser dyker det ju upp fler och fler mjukvaror som en användare kan modifiera till att fungera på önskvärt sätt.

10-åriga Olivia Odewale valde att gå kursen för att hon tycker det är roligt att spela.

– Jag har gjort ett spel där man tar sig upp för olika kullar och sedan ska döda ett monster, berättar hon.