29 mar 2015 20:45

29 mar 2015 20:45

Spelutveckling på 48 timmar

Dwarf, water, earth och void. Dessa ord var temat för helgens Game Jam på Högskolan i Skövde.

Under 48 timmar förväntades 48 deltagare framställa ett dataspel, antingen i grupp eller enskilt.

Helgens Game Jam på Högskolan i Skövde skedde helt utanför studierna, och var därmed helt frivillig.

– Det sköna med Game Jam är att det värsta som kan hända är att man har spenderat en helg på något som inte blev så lyckad. Värre än så blir det inte, säger Linus Pernyer som är ansvarig för akademiska event.

Avslappnat

– Det är helt enkelt en rolig och avslappnad möjlighet att testa sig fram, säger han.

Under fredagen presenterades vilka teman som gällde under helgen.

– Vi använde oss av en slumpgenerator när vi valde orden, för att det skulle bli så oförutsägbart som möjligt, säger Linus.

Helgens teman blev dwarf (dvärg), water (vatten), earth (jord) och void (intet), varav deltagarna skulle välja minst två.

Samarbete

Företaget Tobii som inriktar sig på ögonspårarteknik till datorer, var en del av Game Jamet på Högskolan.

– Vi låter utvecklarna låna vår hårdvara för att se vad det leder till. Det gynnar både oss och dem, säger Rickard Wallin från Tobii.

Under 48 timmar förväntades 48 deltagare framställa ett dataspel, antingen i grupp eller enskilt.

Helgens Game Jam på Högskolan i Skövde skedde helt utanför studierna, och var därmed helt frivillig.

– Det sköna med Game Jam är att det värsta som kan hända är att man har spenderat en helg på något som inte blev så lyckad. Värre än så blir det inte, säger Linus Pernyer som är ansvarig för akademiska event.

Avslappnat

– Det är helt enkelt en rolig och avslappnad möjlighet att testa sig fram, säger han.

Under fredagen presenterades vilka teman som gällde under helgen.

– Vi använde oss av en slumpgenerator när vi valde orden, för att det skulle bli så oförutsägbart som möjligt, säger Linus.

Helgens teman blev dwarf (dvärg), water (vatten), earth (jord) och void (intet), varav deltagarna skulle välja minst två.

Samarbete

Företaget Tobii som inriktar sig på ögonspårarteknik till datorer, var en del av Game Jamet på Högskolan.

– Vi låter utvecklarna låna vår hårdvara för att se vad det leder till. Det gynnar både oss och dem, säger Rickard Wallin från Tobii.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.