10 apr 2015 06:00

16 jun 2015 10:45

Här maskeras Skövdeborna

PRESENT OCH MASKERAD: På Skaraborgsgatan möts Disney och Hollywood

Att klä ut sig är ett nöje som kan roa både ung som gammal. I present- och maskeradbutiken Partaj går det hitta allt mellan himmel och jord för att förklä sig till oigenkännlighet.

På Skaraborgsgatan går det springa på allt från Disneyfigurer och cowboys till pirater och Hollywoodkändisar.

I alla fall om de besökt butiken Partaj först och inhandlat en maskeradutstyrsel för att efterlikna en speciell figur.

– När jag startade den här butiken 1992 så hade jag inga maskeradkläder, men frisören som hade lokalen bredvid hade varit i USA och sett hur stort halloween var där och då tänkte jag att det kunde vara en kul idé att börja med det även här, säger Göran Enström som äger butiken.

Ändrad marknad

Från början ägnade sig Göran enbart åt att sälja produkter för hembryggning av vin och öl, något som han själv brinner för.

– Det är där mitt hjärta ligger, men eftersom jag behövde utöka verksamheten och jag såg att det fanns ett behov som behövde mötas inom denna marknad, så bestämde jag mig för att satsa.

Till en början var produkter för hembryggning kärnverksamheten och maskerad- och presentartiklar en bisyssla, men i takt med att marknaden för maskeradutstyrslar tagit över, så är det i dag tvärtom.

30 procent

Även om maskeraddräkter säljs under hela året så är det halloween som är det tveklöst största tillfället då Skövdeborna vill klä ut sig.

– Just den helgen står för 30 procent av hela årsinkomsten så då brukar jag slå på stort och förvandla ett helt rum till en skräckinjagande inspirationssfär, säger Göran.

Förutom halloween så utgör elever som ska ta studenten en stor grupp av klientelet.

– Nu för tiden så brukar de ju ha 100-dagarsfester, alltså när det är 300, 200 och 100 dagar kvar till examen och då brukar de ha olika teman som de ska vara utklädda till.

Glitter och glamour

Firmafester med olika teman är utgör också en stor kundkrets.

– Det som är populärast just nu är svårt att säga eftersom det går i vågor hela tiden, men Disneyfigurer och 80-talsutstyrslar är ofta efterfrågat, säger Göran.

De senaste åren har även en ny grupp kunder börjat dyka upp i butiken som letar efter glitter och glamor.

– När Melodifestivalen pågår så är det många som vill ha lite glitter och glamour när de följer tävlingarna via TV, så vi har en ganska bred kundkrets och det är väldigt roligt, avslutar han.

På Skaraborgsgatan går det springa på allt från Disneyfigurer och cowboys till pirater och Hollywoodkändisar.

I alla fall om de besökt butiken Partaj först och inhandlat en maskeradutstyrsel för att efterlikna en speciell figur.

– När jag startade den här butiken 1992 så hade jag inga maskeradkläder, men frisören som hade lokalen bredvid hade varit i USA och sett hur stort halloween var där och då tänkte jag att det kunde vara en kul idé att börja med det även här, säger Göran Enström som äger butiken.

Ändrad marknad

Från början ägnade sig Göran enbart åt att sälja produkter för hembryggning av vin och öl, något som han själv brinner för.

– Det är där mitt hjärta ligger, men eftersom jag behövde utöka verksamheten och jag såg att det fanns ett behov som behövde mötas inom denna marknad, så bestämde jag mig för att satsa.

Till en början var produkter för hembryggning kärnverksamheten och maskerad- och presentartiklar en bisyssla, men i takt med att marknaden för maskeradutstyrslar tagit över, så är det i dag tvärtom.

30 procent

Även om maskeraddräkter säljs under hela året så är det halloween som är det tveklöst största tillfället då Skövdeborna vill klä ut sig.

– Just den helgen står för 30 procent av hela årsinkomsten så då brukar jag slå på stort och förvandla ett helt rum till en skräckinjagande inspirationssfär, säger Göran.

Förutom halloween så utgör elever som ska ta studenten en stor grupp av klientelet.

– Nu för tiden så brukar de ju ha 100-dagarsfester, alltså när det är 300, 200 och 100 dagar kvar till examen och då brukar de ha olika teman som de ska vara utklädda till.

Glitter och glamour

Firmafester med olika teman är utgör också en stor kundkrets.

– Det som är populärast just nu är svårt att säga eftersom det går i vågor hela tiden, men Disneyfigurer och 80-talsutstyrslar är ofta efterfrågat, säger Göran.

De senaste åren har även en ny grupp kunder börjat dyka upp i butiken som letar efter glitter och glamor.

– När Melodifestivalen pågår så är det många som vill ha lite glitter och glamour när de följer tävlingarna via TV, så vi har en ganska bred kundkrets och det är väldigt roligt, avslutar han.