24 apr 2015 07:00

24 apr 2015 07:00

Yrkeskonst hos anrik lackeringsfirma

MOTOR: Här lagas och lackas Skövdebornas bilar

Slipa, grunda, måla och polera. På Skövde Billackering krävs det känsliga händer när Skövdebornas skadade bilar ska lagas och lackas.

– Trots all ny teknik i bilarna är vårt hantverk detsamma som tidigare, säger ägaren Christer Sjöholm.

Företaget som håller till på Norregårdsvägen i Aspelunds industriområde tar hand om en stor andel av alla de bilar som råkar ut för skador i och omkring Skövde.

Lackskador, parkeringsskador eller krockskador, där plåt eller plastdetaljer ska lagas, bytas ut eller omlackeras är företagets levebröd.

– Vi hanterar ungefär 50 bilar i veckan. Alla jobb läggs upp i datasystem som tar fram kalkyler på hur länge bilarna ska vara här och lång tid jobbet tar. Bilfirmorna vill oftast ha tillbaka bilarna inom två dygn, säger Christer Sjöholm.

Dansk ägare

Skövde Billackering har avtal med alla de stora försäkringsbolagen och lackerar bilar åt Toveks, Lindströms bil och Gustaf E. När SLA besöker lack- och plåtverkstaden är det övervägande Volkswagen, Audi och Toyotabilar inne som trängs om utrymmet med lösa skärmar, stötfångare och dörrar.

– Av de stora bilmärkena i stan så är det bara Volvo (Bilia) som lackerar sina egna bilar, så vi tar hand om ganska många av Skövdebornas skadade bilar, säger Christer Sjöholm som äger plåtslageriverkstaden i företaget.

Lackeringsdelen såldes för några år sedan till den stora danska kedjan Pierre Billackering i samband med att förre delägaren Kent Lundgren gick i pension.

– Men namnet Skövde Billackering är så etablerat så det lever kvar. Vi kör på som tidigare men med nya ägare, det är väl den största skillnaden, säger Sjöholm.

Veteran

Företaget höll från starten 1981 till i Hallenbergsrondellen. Vid flytten ned till de tidigare lokalerna vid gamla bilprovningen köpte företaget upp Eriks bil och lack där veteranen i företaget, Thomas ”Ludde” Lundin, startade sin yrkesbana. Han jobbar kvar i företaget efter sammanlagt 42 år i yrket.

– Materialet i stötfångare och skärmar har förändrats och även mycket av tekniken som vi lagar med, men vi jobbar fortfarande med händerna, säger han och sätter fingret på den yrkesskicklighet som behövs för att jobba i den här branschen.

Hantverk

På Skövde Billackering arbetar åtta personer som alla mer eller mindre från grunden lärt sig yrket på sin arbetsplats.

Även om många av de småskador som tidigare lagades i dag ersätts med nya delar, så är det fortfarande ett hantverk att få reparerade och nylackerade delar att se ut som nya – utan att det syns på bilen att den blivit lagad.

– Olika färger och lacker har ju olika egenskaper och det är inte ens säkert att två röda bilar från samma märke har samma nyans i färgen, så ibland får man leta länge innan man hittar rätt, säger Christer Sjöholm som tidigare fick åka till bilfirmorna och hämta bilarna som skulle lagas och lackas.

I dag är kvalitetskraven så tuffa att lösa delar inte ens får fraktas i den bil som delen tillhör.

– Vi har avtal med Falck som hämtar och lämnar alla våra bilar och sedan kör vi lösa delar separat. Det är stor skillnad mot förr i tiden när vi kunde hämta bilar som kanske saknade både skärmar och dörrar och riktiga lysen.

Företaget som håller till på Norregårdsvägen i Aspelunds industriområde tar hand om en stor andel av alla de bilar som råkar ut för skador i och omkring Skövde.

Lackskador, parkeringsskador eller krockskador, där plåt eller plastdetaljer ska lagas, bytas ut eller omlackeras är företagets levebröd.

– Vi hanterar ungefär 50 bilar i veckan. Alla jobb läggs upp i datasystem som tar fram kalkyler på hur länge bilarna ska vara här och lång tid jobbet tar. Bilfirmorna vill oftast ha tillbaka bilarna inom två dygn, säger Christer Sjöholm.

Dansk ägare

Skövde Billackering har avtal med alla de stora försäkringsbolagen och lackerar bilar åt Toveks, Lindströms bil och Gustaf E. När SLA besöker lack- och plåtverkstaden är det övervägande Volkswagen, Audi och Toyotabilar inne som trängs om utrymmet med lösa skärmar, stötfångare och dörrar.

– Av de stora bilmärkena i stan så är det bara Volvo (Bilia) som lackerar sina egna bilar, så vi tar hand om ganska många av Skövdebornas skadade bilar, säger Christer Sjöholm som äger plåtslageriverkstaden i företaget.

Lackeringsdelen såldes för några år sedan till den stora danska kedjan Pierre Billackering i samband med att förre delägaren Kent Lundgren gick i pension.

– Men namnet Skövde Billackering är så etablerat så det lever kvar. Vi kör på som tidigare men med nya ägare, det är väl den största skillnaden, säger Sjöholm.

Veteran

Företaget höll från starten 1981 till i Hallenbergsrondellen. Vid flytten ned till de tidigare lokalerna vid gamla bilprovningen köpte företaget upp Eriks bil och lack där veteranen i företaget, Thomas ”Ludde” Lundin, startade sin yrkesbana. Han jobbar kvar i företaget efter sammanlagt 42 år i yrket.

– Materialet i stötfångare och skärmar har förändrats och även mycket av tekniken som vi lagar med, men vi jobbar fortfarande med händerna, säger han och sätter fingret på den yrkesskicklighet som behövs för att jobba i den här branschen.

Hantverk

På Skövde Billackering arbetar åtta personer som alla mer eller mindre från grunden lärt sig yrket på sin arbetsplats.

Även om många av de småskador som tidigare lagades i dag ersätts med nya delar, så är det fortfarande ett hantverk att få reparerade och nylackerade delar att se ut som nya – utan att det syns på bilen att den blivit lagad.

– Olika färger och lacker har ju olika egenskaper och det är inte ens säkert att två röda bilar från samma märke har samma nyans i färgen, så ibland får man leta länge innan man hittar rätt, säger Christer Sjöholm som tidigare fick åka till bilfirmorna och hämta bilarna som skulle lagas och lackas.

I dag är kvalitetskraven så tuffa att lösa delar inte ens får fraktas i den bil som delen tillhör.

– Vi har avtal med Falck som hämtar och lämnar alla våra bilar och sedan kör vi lösa delar separat. Det är stor skillnad mot förr i tiden när vi kunde hämta bilar som kanske saknade både skärmar och dörrar och riktiga lysen.