25 apr 2015 14:00

25 apr 2015 14:00

"Jag har hand om alla fartyg i operationen"

Louise Hagéus är logistikofficer och arbetar just nu på ett fartyg nära Somalia. Fartyget ingår i operation Atalanta som bland annat ska avbryta sjöröveri.

– Sjöröveriet minskar, men eftersom piraterna inte är avväpnade är det viktigt att vi är kvar.

SLA når Skövdetjejen Louise Hagéus via satellitlänk. Hon befinner sig just nu på det nederländska fartyget HNLMS Johan de Witt som befinner sig i Adenviken.

Fartyget rör sig i vattnet nära Somalia, både i viken och längre söderut utefter kusten, och operationens uppgift är bland annat att avskräcka och avbryta sjöröveri och väpnade rån till havs.

Man ska också eskortera utsatta fartyg, bland annat från World food program (matleveranser till Somalia) samt stödja andra uppdrag som jobbar för att stärka sjöfartsskyddet i området. Men än så länge har Louise inte upplevt något skarpt läge med pirater.

Kapning av fartyg

– Senaste kapningen av ett handelsfartyg var 2012, och sjöröveriet minskar alltmer. Men piraterna är inte avväpnade så det är viktigt att vi är kvar här.

– Operationen går mer över till att stödja andra EU-insatser och stärka den marina säkerheten.

EU-operationen Atalanta har pågått sedan december 2008 och Sverige deltar nu för fjärde gången. Arbetet påbörjades den 11 februari i år och den svenska insatsen är för första gången helt integrerad med ett annat lands fartyg.

15 nationaliteter

På det nederländska fartyget Johan de Witt finns cirka 400 personer från 15 olika nationaliteter. Staben, på 40 personer, leds av svenskar men även den är mycket internationell med 14 nationaliteter.

Totalt finns ett 50-tal svenskar på båten och Sverige bidrar även med två stridsbåtar och två helikoptrar.

– Samarbetet med Nederländerna funkar jättebra. Jag är logistikofficer och jobbar i logistik- och personalcellen där vi är tre stycken. Jag jobbar bara med logistik och just nu finns åtta plattformar i vår enhet. Jag har hand om alla fartyg i operationen och planerar bränsle för dem.

Av fartygen, plattformarna, i operationen är tre tyska, två spanska, ett franskt, ett italienskt och så Johan de Witt. Louise har koll på samtliga när det gäller bränslet och är länken mellan fartygen och de tankfartyg som finns i viken.

Spännande jobb

De är till största delen amerikanska men det finns även australiensiska och brittiska tankfartyg.

– Det är jätteroligt och spännande att jobba i en internationell miljö. Jag sökte mig hit för jag tycker att det är viktigt att få internationell erfarenhet i mitt yrke.

Tillvaron på båten handlar mycket om jobb och träning.

– Väckarklockan ringer halv sex och då kör jag ett träningspass innan frukost. Sedan har vi genomgång av vad som har hänt och därefter blir det kontorsarbete.

Dagarna är ganska långa och Louise brukar släcka datorn vid halv nio på kvällen, men däremellan har hon hunnit med ytterligare ett träningspass.

– Ibland arrangeras roliga saker för oss som är här ombord. Vi hade påskfirande och ibland blir det filmkvällar. Det ordnas också gemensamma träningspass som spinning, boxning och cirkelpass.

Majoriteten av personalen ombord på fartyget är män, men det är inget som Louise direkt funderar över.

– Det är ganska många fler killar än tjejer här. I staben på 40 personer är det två tjejer. Men så är det i försvaret och inget man tänker på. Men det är väldigt roligt att det kommer fler och fler tjejer.

Jobbar i Karlskrona

Louise är uppvuxen i Skövde och flyttade härifrån 2012. Till vardags är hon ställföreträdande plutonchef och jobbar sedan nästan tre år i logistikplutonen på marinbasen i Karlskrona.

Den nuvarande insatsen i Adenviken avslutas den 6 maj då man lämnar över till en spansk stab på ett spanskt fartyg.

SLA når Skövdetjejen Louise Hagéus via satellitlänk. Hon befinner sig just nu på det nederländska fartyget HNLMS Johan de Witt som befinner sig i Adenviken.

Fartyget rör sig i vattnet nära Somalia, både i viken och längre söderut utefter kusten, och operationens uppgift är bland annat att avskräcka och avbryta sjöröveri och väpnade rån till havs.

Man ska också eskortera utsatta fartyg, bland annat från World food program (matleveranser till Somalia) samt stödja andra uppdrag som jobbar för att stärka sjöfartsskyddet i området. Men än så länge har Louise inte upplevt något skarpt läge med pirater.

Kapning av fartyg

– Senaste kapningen av ett handelsfartyg var 2012, och sjöröveriet minskar alltmer. Men piraterna är inte avväpnade så det är viktigt att vi är kvar här.

– Operationen går mer över till att stödja andra EU-insatser och stärka den marina säkerheten.

EU-operationen Atalanta har pågått sedan december 2008 och Sverige deltar nu för fjärde gången. Arbetet påbörjades den 11 februari i år och den svenska insatsen är för första gången helt integrerad med ett annat lands fartyg.

15 nationaliteter

På det nederländska fartyget Johan de Witt finns cirka 400 personer från 15 olika nationaliteter. Staben, på 40 personer, leds av svenskar men även den är mycket internationell med 14 nationaliteter.

Totalt finns ett 50-tal svenskar på båten och Sverige bidrar även med två stridsbåtar och två helikoptrar.

– Samarbetet med Nederländerna funkar jättebra. Jag är logistikofficer och jobbar i logistik- och personalcellen där vi är tre stycken. Jag jobbar bara med logistik och just nu finns åtta plattformar i vår enhet. Jag har hand om alla fartyg i operationen och planerar bränsle för dem.

Av fartygen, plattformarna, i operationen är tre tyska, två spanska, ett franskt, ett italienskt och så Johan de Witt. Louise har koll på samtliga när det gäller bränslet och är länken mellan fartygen och de tankfartyg som finns i viken.

Spännande jobb

De är till största delen amerikanska men det finns även australiensiska och brittiska tankfartyg.

– Det är jätteroligt och spännande att jobba i en internationell miljö. Jag sökte mig hit för jag tycker att det är viktigt att få internationell erfarenhet i mitt yrke.

Tillvaron på båten handlar mycket om jobb och träning.

– Väckarklockan ringer halv sex och då kör jag ett träningspass innan frukost. Sedan har vi genomgång av vad som har hänt och därefter blir det kontorsarbete.

Dagarna är ganska långa och Louise brukar släcka datorn vid halv nio på kvällen, men däremellan har hon hunnit med ytterligare ett träningspass.

– Ibland arrangeras roliga saker för oss som är här ombord. Vi hade påskfirande och ibland blir det filmkvällar. Det ordnas också gemensamma träningspass som spinning, boxning och cirkelpass.

Majoriteten av personalen ombord på fartyget är män, men det är inget som Louise direkt funderar över.

– Det är ganska många fler killar än tjejer här. I staben på 40 personer är det två tjejer. Men så är det i försvaret och inget man tänker på. Men det är väldigt roligt att det kommer fler och fler tjejer.

Jobbar i Karlskrona

Louise är uppvuxen i Skövde och flyttade härifrån 2012. Till vardags är hon ställföreträdande plutonchef och jobbar sedan nästan tre år i logistikplutonen på marinbasen i Karlskrona.

Den nuvarande insatsen i Adenviken avslutas den 6 maj då man lämnar över till en spansk stab på ett spanskt fartyg.