04 maj 2015 08:00

04 maj 2015 08:00

"Under passet ska ni ro 250 meter i roddmaskin"

Uppslaget testar crossfit

– Är det någon som vill hänga med och testa crossfit? frågade Johanna oss på jobbet. – Om ni vill ha någon att skratta åt kan jag hänga med svarade jag. Och ungefär så blev det, när Lisa ifrån Skultorp skulle testa på en ny träningsform.

Vi möttes upp vid lokalen där utövarna håller till en kvart innan passet skulle börja. När vi går in i byggnaden möts vi av människor som bollar runt skivstänger som om de vore luft och ingenting.

Efter tio minuter av förtvivlan inser jag att det inte är detta vi ska testa på. Vi är helt enkelt tidiga och iakttar passet som är innan vårt. Bas-pass hette det och var till för att öva just skivstångsteknik.

Jag drog en lättnadens suck och undrade vad vi skulle få prova på. Tydligen var det inte så mycket enklare, inser jag nu med facit i hand.

Avancerade övningar

Ledaren ropar till samling. Vi ska dela upp oss i två grupper. Ena halvan ska köra rodd, och andra halvan hoppa hopprep. Efter två minuter så byter vi.

– Samling i en ring, ropar sedan vår tränare. Nu ska vi stretcha handleder, axlar och armbågar. Muskelgrupper som är lätta att glömma av.

Sedan får vi fem minuter att stretcha resten av kroppen, där vi känner att det behövs. Vilket innebar allt för min del.

– Nu får ni dela in er i tre grupper och göra i ordning inför passet instruerar ledaren.

– Under passet ska ni ro 250 meter i roddmaskin och efter det hoppa hopprep. Efter det en minuts vila. Vidare till kettlebells, en vikt som ni ska svinga mellan benen och över huvudet 40 gånger. När ni är klara kör ni step-ups på lådorna. Sedan en minuts vila.

– Sista stationen är jumping chin-ups. Det betyder att ni står på vikter så ni har stången i lagom höjd. Därefter hoppar ni upp och gör 50 stycken enklare chin-ups. Det kommer bli jobbigt efter ett tag. Alla övningar gör ni i två minuter.

Jösses, tänkte jag.

Energitömmande

Två minuter är väl inte så länge tänker ni. Det är det, säger jag.

Första varvet med alla stationer gick hyffsat bra. Andra var en kamp. Vid tredje var jag snudd på död. Men jag fick väldigt fin hjälp av instruktören som visade hur jag skulle svinga min kettlebell utan att få permanenta ryggskador.

Även de andra som närvarade vid passet gav mig stöd och pepp när jag låg utslagen efter trettio sekunder på sista stationen.

Det känns att den här träningen är bra för kroppen. För mer utpumpad har jag nog aldrig varit.

Vi möttes upp vid lokalen där utövarna håller till en kvart innan passet skulle börja. När vi går in i byggnaden möts vi av människor som bollar runt skivstänger som om de vore luft och ingenting.

Efter tio minuter av förtvivlan inser jag att det inte är detta vi ska testa på. Vi är helt enkelt tidiga och iakttar passet som är innan vårt. Bas-pass hette det och var till för att öva just skivstångsteknik.

Jag drog en lättnadens suck och undrade vad vi skulle få prova på. Tydligen var det inte så mycket enklare, inser jag nu med facit i hand.

Avancerade övningar

Ledaren ropar till samling. Vi ska dela upp oss i två grupper. Ena halvan ska köra rodd, och andra halvan hoppa hopprep. Efter två minuter så byter vi.

– Samling i en ring, ropar sedan vår tränare. Nu ska vi stretcha handleder, axlar och armbågar. Muskelgrupper som är lätta att glömma av.

Sedan får vi fem minuter att stretcha resten av kroppen, där vi känner att det behövs. Vilket innebar allt för min del.

– Nu får ni dela in er i tre grupper och göra i ordning inför passet instruerar ledaren.

– Under passet ska ni ro 250 meter i roddmaskin och efter det hoppa hopprep. Efter det en minuts vila. Vidare till kettlebells, en vikt som ni ska svinga mellan benen och över huvudet 40 gånger. När ni är klara kör ni step-ups på lådorna. Sedan en minuts vila.

– Sista stationen är jumping chin-ups. Det betyder att ni står på vikter så ni har stången i lagom höjd. Därefter hoppar ni upp och gör 50 stycken enklare chin-ups. Det kommer bli jobbigt efter ett tag. Alla övningar gör ni i två minuter.

Jösses, tänkte jag.

Energitömmande

Två minuter är väl inte så länge tänker ni. Det är det, säger jag.

Första varvet med alla stationer gick hyffsat bra. Andra var en kamp. Vid tredje var jag snudd på död. Men jag fick väldigt fin hjälp av instruktören som visade hur jag skulle svinga min kettlebell utan att få permanenta ryggskador.

Även de andra som närvarade vid passet gav mig stöd och pepp när jag låg utslagen efter trettio sekunder på sista stationen.

Det känns att den här träningen är bra för kroppen. För mer utpumpad har jag nog aldrig varit.

  • Lisa Andersson

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.