13 maj 2015 07:00

18 maj 2015 13:01

Se nya filmen om Skövde här

"I hjärtat av Skaraborg"

I måndags släpptes filmen om Skövde. En sex minuter lång pr-film som ska lyfta fram och öka intresset för Skövde.
Den är gratis att använda för föreningar och företag, men har kostat Next Skövde AB 270 000 kronor att ta fram.

Filmen är gjord av filmaren och producenten Janolof Fritze, som flera gånger samarbetat nära med Claes Bjerkne, ordförande i Next Skövdes styrelse.

På hemsidan för Bjerknes egna bolag, Bjerkne & Co, presenteras Fritze som en nära samarbetspartner. Avtalet mellan Next och Fritzes bolags skrevs i fjol och ingicks utan upphandling. Priset, 270 000 kronor låg strax under den då gällande gränsen (274 000 kronor) för när upphandlingar ska göras.

”Väl använda pengar”

– Min uppfattning är att det är väl använda pengar. Vi har fått ett mycket konkurrenskraftigt pris, säger Mats Olsson, vd för Next Skövde, kommunens destinationsbolag.

Arbetet med filmen har pågått ett år och filmteamet har besökt Skövde vid ett 35-tal tillfällen. De har fångat skolavslutningar, Matfestivalen, Kulturgalan, handbollsmatcher med mera. Kändisar som Jessica Andersson, Robert Gustafsson och Leif Mannerström finns med i filmen och säger något positivt om Skövde.

Mycket Skövdefolk syns också bland bilderna som lyfter fram många olika Skövdemiljöer, men också företag, högskolans dataspelsutbildning, GSP och handel.

Även Vallebygden, Sommarland (och Bert Karlsson) samt Läckö slott finns med.

– Besökare bryr sig inte om kommungränserna. Vi vill visa upp saker som finns runt om Skövde och det bjuder vi på, kommenterar Olsson.

Många visningar

Filmen hade smygpremiär förra veckan, men lanserades brett i måndags i kommunens och Nexts egna kanaler samt sociala medier som Youtube och Facebook.

– Vi har saknat ett bra rörligt material och för att nå visionen om 60 000 invånare måste vi få fler att upptäcka Skövde. Det är många som kommer kunna använda det här materialet, säger Mats Olsson.

– Alla som vill får använda filmen för presentera och visa upp Skövde för besökare, säger Olsson, som är nöjd med starten.

– Vi har 4 000 visningar sedan i måndags och kommer nu att jobba för att sprida och göra den tillgänglig för ännu fler.

 

Filmen är gjord av filmaren och producenten Janolof Fritze, som flera gånger samarbetat nära med Claes Bjerkne, ordförande i Next Skövdes styrelse.

På hemsidan för Bjerknes egna bolag, Bjerkne & Co, presenteras Fritze som en nära samarbetspartner. Avtalet mellan Next och Fritzes bolags skrevs i fjol och ingicks utan upphandling. Priset, 270 000 kronor låg strax under den då gällande gränsen (274 000 kronor) för när upphandlingar ska göras.

”Väl använda pengar”

– Min uppfattning är att det är väl använda pengar. Vi har fått ett mycket konkurrenskraftigt pris, säger Mats Olsson, vd för Next Skövde, kommunens destinationsbolag.

Arbetet med filmen har pågått ett år och filmteamet har besökt Skövde vid ett 35-tal tillfällen. De har fångat skolavslutningar, Matfestivalen, Kulturgalan, handbollsmatcher med mera. Kändisar som Jessica Andersson, Robert Gustafsson och Leif Mannerström finns med i filmen och säger något positivt om Skövde.

Mycket Skövdefolk syns också bland bilderna som lyfter fram många olika Skövdemiljöer, men också företag, högskolans dataspelsutbildning, GSP och handel.

Även Vallebygden, Sommarland (och Bert Karlsson) samt Läckö slott finns med.

– Besökare bryr sig inte om kommungränserna. Vi vill visa upp saker som finns runt om Skövde och det bjuder vi på, kommenterar Olsson.

Många visningar

Filmen hade smygpremiär förra veckan, men lanserades brett i måndags i kommunens och Nexts egna kanaler samt sociala medier som Youtube och Facebook.

– Vi har saknat ett bra rörligt material och för att nå visionen om 60 000 invånare måste vi få fler att upptäcka Skövde. Det är många som kommer kunna använda det här materialet, säger Mats Olsson.

– Alla som vill får använda filmen för presentera och visa upp Skövde för besökare, säger Olsson, som är nöjd med starten.

– Vi har 4 000 visningar sedan i måndags och kommer nu att jobba för att sprida och göra den tillgänglig för ännu fler.

 

Stark start för Skövdes hotell

Skövde har fått en stark start på turiståret. Turistrådets statistik för antalet gästnätter under de tre första månaderna visar en ökning med 16 procent jämfört med samma period under 2014. Snittet för riket är åtta procent.

– Det är inte en enskild faktor utan vi har haft flera arrangemang under perioden. Antalet sålda Arenabadpaket (hotell+bad) är dubbelt så många som i fjol, säger Mats Olsson, vd för Next Skövde.

Skövde hade 39 900 gästnäter i hotell, vandrarhem och stugbyar under januari och mars.

Källa:

Vad tycker du om filmen?

Kommentera nedan.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.